جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
سمیع‌پور: تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه‌‌های نقد، اتفاق مبارکی است

محمد سمیع‌پور گیری،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ضمن ابراز خرسندی از تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه‌های تخصصی نقد گفت: این موضوع زمینه در اختیار داشتن فرصت بیشتر برای ارایه مطالب کیفی‌تر را فراهم می‌کند.

«محمد سمیع‌پور گیری» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پرداختن صرف به نقد آثار یک رشته تخصصی در فصلنامه‌ها باعث ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان حوزه‌های مختلف برای تولید آثار کیفی‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب مردم ما نقدپذیر نیستند چرا که هنوز فرهنگ نقد در جامعه رواج نیافته است؛ با اقدام جدید موسسه خانه کتاب مبنی بر نقدمحوری فصلنامه‌ها، می‌توان به ارتقای فرهنگ نقد به‌ویژه نقد اخلاقی و حرفه‌ای در جامعه امیدوار شد.

مولف مقاله ‌های علمی _ پژوهشی در حوزه مهندسی شیمی افزود: در شرایطی از جامعه به‌سر می‌بریم که متاسفانه شاهدیم حتی مدیران رده‌های بالا نیز به محض شنیدن یک نقد بر فعالیت‌هایشان، سعی در مقابله به‌مثل کردن و انتقام‌جویی دارند. این اقدام به‌حق و شایسته موسسه خانه کتاب در راستای ترویج فرهنگ نقد در جامعه، باعث زدودن چنین تصاویری از صحنه جامعه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ادامه گفت: البته نباید فراموش کرد که تیم تخصصی که قرار است نقد آثار را بر عهده بگیرند، باید بدون جانبداری و با آگاهی از شیوه‌های مختلف نقد، نقدی منصفانه و علمی ارایه دهند.

مولف کتاب «انتقال جرم و عملیات واحد» توضیح داد: با فصلنامه شدن کتاب‌های ماه زمینه به‌روز شدن مطالب نقد فراهم می‌شود. همچنین امکان تنوع مطالب در فصلنامه به‌مراتب بیشتر از کتاب‌های ماه است.

سمیع‌پور گیری ادامه داد: از طرف دیگر شاید مخاطبان به دلیل دغدغه‌های فراوان فرصت نکنند هر ماه به تهیه کتاب‌های ماه اقدام کنند؛ با فصلنامه شدن این کتاب‌های ماه، هم فرصت مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات در اختیار مجموعه قرار می‌گیرد و هم مخاطبان ضمن داشتن فرصت لازم برای تهیه فصلنامه‌ها، از فرصت بیشتری برای مطالعه آن‌ها برخوردار خواهند بود. 

*در این زمینه بخوانید: 
کرامتی: کتاب‌های ماه، مشکل محتوایی و ظاهری داشت/ مسئولان قبل از چاپ نمی‌خواندند/اینجا را بخوانید.
معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود/خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد/اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط