چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

برگزیده دهمین جشنواره نقد کتاب از تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه ابراز خرسندی کرد و گفت: با این رویکرد بسیاری از اشکالات محتوایی، ظاهری و ویراستاری مجلات که ناشی از کمبود وقت بود برطرف می‌شود.

یونس کرامتی، برگزیده دهمین جشنواره نقد کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: کتاب ماه بودن مجلات خانه کتاب باعث شده است که کارشناسان و سردبیران با مشکل محدودیت زمانی برای ارایه محتواها و حتی ویرایش مواجه باشند و در اغلب موارد کتاب‌های ماه یا لااقل کتاب ماه علوم و فنون که بنده دوره‌ای، سردبیری آن را بر عهده داشتم، به موقع آماده چاپ نشوند.

وی با بیان این‌که شتابزدگی در چاپ و انتشار کتاب‌های ماه باعث بروز بی‌دقتی در این مجلات شده بود، گفت: این شتابزدگی به حدی بود که مسوولان کتاب‌های ماه فرصت نمی‌کردند حتی یک‌بار پیش از چاپ مجلات را رصد کنند تا در صورت وجود اشتباه، آن‌ها را رفع کنند.

این پژوهشگر افزود: در چهارچوب تعریف شده فعلی برای کتاب‌های ماه و همچنین وجود نیروی انسانی غیرمتخصص در این مجموعه، واقعا امکانش نبود که کتاب‌های ماه به موقع و در عین حال با کیفیت چاپ شوند.

کرامتی عنوان کرد: در دوره‌ای که سردبیری کتاب ماه علوم و فنون را بر عهده داشتم، خاطرم است که همواره این ایراد بر مجلات کتاب‌ماه وارد می‌شد که «چرا در این مجلات به کتاب‌های ایرانی کمتر پرداخته می شود؟» من در پاسخ به این پرسش باید بگویم که این اصراری که حتماً باید کتاب‌های ماه فقط به کتاب‌های ایرانی بپردازند، غیرمنطقی و غیرعلمی است چرا که ما شاهدیم در برخی از رشته‌ها کتابی شایسته و درخور در داخل کشور، برای ارایه در کتاب های ماه وجود ندارد. واقعیت این است که لااقل در حوزه علوم و فنون کتاب‌های تالیفی ارزشمند قابل طرح، نقد و بررسی وجود ندارد.

این منتقد در پاسخ به این پرسش که «شما برای رفع این معضل چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟» گفت: معتقدم باید متخصصان امر و کارشناسان خبره رشته‌های مختلف، کتاب‌های شایسته‌ ترجمه را ابتدا بررسی کنند سپس آن‌ها را با کتاب‌های مشابه آن‌ها مقایسه کنند تا ویژگی‌های بارز آن‌ها را مشخص کنند؛ به جرات می‌توانم بگویم که این موضوع در کتاب های ماه در نظر گرفته نمی شد.

وی اظهار کرد: هدفگذاری‌های کتاب‌های ماه صرفاً با فصلنامه شدن برطرف نخواهد شد معتقدم باید در آن‌ها تغییرات ساختاری ایجاد شود. به طور مثال کتاب‌های ماه باید ویراستاران ادبی داشته باشند یا این که صفحه‌آرایی‌ها حرفه‌ای تر صورت بگیرد. همچنین از به‌کار بردن بیش از حد از تصاویر تزیینی صرف‌نظر شود. 

برگزیده دهمین جشنواره نقد کتاب ادامه داد: کتاب‌های ماه در رویکرد جدیدشان باید قانون کپی‌رایت را رعایت کنند؛ این حداقل وظیفه‌ای است که اخلاقا باید در کتاب‌های ماه رعایت شود. موسسه خانه کتاب به عنوان یک نهاد مردمی که متولی برخی مسایل نشر در ایران است، باید قانون کپی‌رایت را رعایت کند تا مجلاتی که شایسته مهم‌ترین نهاد مربوط به کتاب در ایران است، چاپ و منتشر شوند.

کرامتی افزود: مشکل دیگری که در مجموعه کتاب‌های ماه فعلی مشهود است، این موضوع است که متخصصان هر رشته به ویژه رشته علوم و فنون، خیلی اهل قلم نیستند به‌گونه‌ای که نوشته‌هایشان قابل چاپ نیستند.

در این زمینه بخوانید:
معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود/خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد/ (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط