دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود/خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد

نادیا معقولی، مدرس دانشگاه تهران معتقد است: مجله‌ای در ایران نداریم که به اندازه مجلات کتاب ماه اطلاعات کامل در اختیار پژوهشگران قرار دهد اما با وجود این، جای خالی نقد در این مجله‌ها مشهود است.

معقولی در گفت‌وگو با خبرنگار مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: معتقدم اجرای رویکرد جدید مجلات کتاب ماه (نقدمحور بودن) باید در کنار رویکرد قبلی (ارایه اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران و نویسندگان) صورت بگیرد.

نویسنده نقد «تاريخ علم در ايران، بدون تاريخ علم و منابع» با بیان این‌که ما به نقد علمی به شدت نیاز داریم، گفت: قطعاً جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود اما این موضوع نباید باعث شود که رویکرد کتاب ماه‌ها که شیوه اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه و غیرجانبدارانه دارند، تغییر کند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی طبری افزود: پیشنهاد می‌کنم مجلات کتاب ماه به همان قوت خود باقی بمانند و منتشر شوند در عین حال در کنار چاپ همه مجلات کتاب ماه، فصلنامه‌های نقد ویژه هر حوزه نیز منتشر شوند.

معقولی افزود: تبدیل شدن مجلات کتاب ماه به فصلنامه‌ باعث می‌شود میزان دسترسی نویسندگان و پژوهشگران به اطلاعات مورد نیاز محدودتر شود چرا که این مجلات منابع تغذیه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود.

مدرس دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا چاپ فصلنامه‌های نقد همزمان با چاپ مجلات کتاب ماه هزینه‌بَر نخواهد بود و منابع انسانی و مالی زیادی را درگیر نخواهد کرد؟» گفت: برای کار فرهنگی چه کسی غیر از دولت باید سرمایه‌گذاری کند؟! متاسفانه رقم تعداد مجلات علمی کشور ما در مقایسه با کشورهای اروپایی به شدت ناچیز است. بنابراین، ضرورت دارد نسبت به این‌گونه مسایل با دید وسیع‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم گرفت.

این برگزیده جشنواره نقد کتاب ضمن تاکید بر این مطلب که «به شدت به فصلنامه‌های نقد احتیاج داریم» عنوان کرد: به منظور ترویج فرهنگ نقد علمی در جامعه باید گروه‌های کارشناسی متشکل از منتقدان خبره شکل بگیرد تا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، انواع نقد و شیوه نقد علمی و اخلاقی را تشریح کنند؛ چرا که معتقدم در ایران خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد.

وی با بیان این‌که نقد در ایران کاملا نوپاست، اظهار کرد: متاسفانه اغلب نقدهای منتشر شده در کشورمان غیرعلمی و احساسی هستند و حتی بسیاری از آن‌ها باغرض‌ورزی انجام می‌شود. به همین منظور حتما باید افرادی وجود داشته باشند تا این مقالات (مقالات حاوی نقد) را داوری کنند و چارچوب در اختیار نویسندگان قرار دهند تا نقدها علمی باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط