پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵
چراغ سبز فستيوال هاي جهاني به اتوبوس شب

فيلم «اتوبوس شب» ساخته «كيومرث پوراحمد» به دنبال حضور بين المللي خود در فستيوال هاي جهاني، اين بار در جشنواره‌ «قايق طلايي» اكراين به نمايش در آمد. اين فيلم براساس داستانی کوتاه از «حبیب احمد زاده» به نام «سی و نه و یک اسیر» ساخته شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فيلم سينمايي «اتوبوس شب» که بر اساس داستانی کوتاه از «حبیب احمد زاده» به نام «سی و نه و یک اسیر» ساخته شده را می توان بازگشت دوباره پور احمد به سینمای مورد علاقه اش يعني سينماي داستانگو دانست.

مخاطبان سينما پوراحمد را بيشتر با ساخت آثاري در حوزه سينماي كودك و نوجوان مي شناسند، تهيه و توليدآثاري چون: نوك برج، گل يخ، شب يلدا، خواهران غريب، به خاطر هانيه، نان و شعر، سفرنامه ي شيراز، صبح روز بعد، شرم، شكار خاموش، لنگرگاه، گاويار، آلبوم تمبر، بي بي چلچله، تاتوره و باران كه در اغلب اين فيلم ها يك كودك و يا يك نوجوان به عنوان قهرمان قصه هاي پوراحمد داستان را به پيش مي برد.

حالا و پس از گذشت بيش از سه دهه فعاليت مستمر در عرصه سينما، پور احمد بازهم قهرمان قصه فيلم خود، «اتوبوس شب» را یک نوجوان انتخاب كرده است. یک نوجوان جنوبی که قرار است در بحبوحه جنگ تعدادی اسیر عراقی را به همراه یک راننده به پشت جبهه منتقل کند و در این مسیر یک رزمنده هم با آنها همراه می شود.

« مهرداد صدیقیان »، نوجوانی که قرار است به واسطه قرار گرفتن در شرایطی خاص به بلوغ برسد و به اصطلاح مرد شود. حتی در یکی از دیالوگهای عیسی نوجوان فیلم به این نکته اشاره می شود:"یه روز بچه بودم، شونزده سالم بود. فرداش بازم شونزده سالم بود اما دیگه بچه نبودم. جنگ شروع شده بود."

اتوبوس شب را مي توان یک فیلم خاكستري در گونه دفاع مقدس ناميد که در دهه هشتاد ساخته شده است. اثري كه نشانه هایی از علاقه همیشگی پور احمد به موسیقی را هم در خود دارد.

«اتوبوس شب» كه از توليدات سيما فيلم است و اداره كل رسانه بين‌الملل سيما (CMI) عرضه بين‌المللي آن را به عهده دارد، طي دو سال اخير حضور چشمگيري در فستيوال هاي بين المللي داشته است. حضور اين فيلم در جشنواره هايي چون، «اُسلو»، «پوسان کره جنوبی»، «فلاندرز بلژیک»، «مرکز فیلم شیکاگو»، «والادولید اسپانیا» و اينبار در جشنواره‌ «قايق طلايي» اكراين بيش از پيش بر لزوم توجه سينما به توليد آثار اقتباسي تاكيد دارد.

اين فيلم همچنين در جشنواره فيلم فجر و جشن خانه سینما جوايزي مختلفي چون:بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد « خسرو شکیبایی » را هم دريافت كرده است.

اين فيلم روايت‌گر گوشه‌اي از زندگي «عيسي» و«فاروق» است كه پس از سالها همديگر را مي‌بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي‌كنند. «عيسي» جوان رزمنده‌اي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه «فاروق» هم يكي از آنهاست.

در آخرين ساخته پوراحمد، «محمدرضا فروتن» بازيگر نقش «فاروق» در كنار «خسرو شكيبايي» كه در نقش عمو رحيم راننده اتوبوس است، در اين فيلم بازي مي‌كنند و «مهرداد صديقيان» نيز پس از اولين تجربه سينمايي‌ خود در فيلم «عصرجمعه» مقابل دوربين پوراحمد قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط