چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۸
اصلاني:«آتش سبز» حاصل يك عمر تحقيقات من است

فيلم سينمايي «آتش سبز» كه با اقتباس از افسانه كهن «سنگ صبور» توسط «محمد رضا اصلاني» ساخته شده تابستان سال جاري در سينماهاي كشور اكران خواهد شد. كارگردان اين اثر در اين باره مي گويد: انگيزه ساخت اين فيلم زماني به وجود آمد كه قصه هاي مرحوم «صبحي» را از راديو گوش مي كردم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فيلم سينمايي «آتش سبز» كه بر اساس افسانه كهن سنگ صبور نوشته شده، داستان دختري به نام ناردانه را روايت مي كند كه در كودكي خبرازدواج خود را با مردي مرده مي‌شنود و براي گريز از اين سرنوشت خوف انگيز ناخواسته گام در راهي دشوار مي‌گذارد.

اين فيلم كه جوايزي را از جشنواره فجر دريافت كرد، به دليل مضمون متفاوت تاريخي و فرهنگي با واكنش متفاوت منتقدان سينمايي در جشنواره بيست و ششم فيلم فجر روبه رو شد.

«آتش سبز» كه نخستين فيلم بلند اصلاني پس از سالها فعاليت در عرصه سينماي مستند است، در جشنواره فيلم فجر جوايزي چون لوح سپاس و پلاك طلايي سيمرغ از نگاه ملي و بهترين طراحي صحنه و لباس را دريافت كرد.

عزت الله انتظامي، مهدي احمدي، مهتاب كرامتي، فرخ نعمتي، آهو خردمند، پگاه آهنگراني و هوشنگ قوانلو در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته اند.

«محمدرضا اصلاني» نويسنده و كارگردان پيشكسوت سينما پيش از اين در خصوص ساخت اين اثر ادبي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفته بود: افسانه هاي كهن ايراني به ما مي آموزد كه چگونه مي‌توان با ايثار و از جان گذشتگي، زشتي را به زيبايي تبديل كرد.

وي افزود: به طور مثال در افسانه «ديو و دلبر» دختر جواني عاشق ديوي مي شود و با فداكاري خود، خشم و زشتي ديو را به آرامش و زيبايي تبديل مي كند.

اين فيلمساز به منابع و تحقيقات انجام گرفته براي ساخت اين فيلم بلند سينمايي اشاره و خاطرنشان كرد: براي نگارش فيلمنامه اين اثر به كتاب هاي مختلفي از جمله: «افسانه هاي كهن»، شاهنامه فردوسي و هر كتاب ديگري كه در ارتباط با افسانه هاي كهن ايراني چاپ و منتشر شده بود، رجوع كردم.

وي يادآورشد: تحقيقات انجام گرفته درباره ساخت اين فيلم نيز به زماني بر مي گردد كه قصه هاي مرحوم «صبحي» را از راديو گوش مي كردم.

اين كارگردان پيشكسوت سينما به علاقه خود به تهيه و توليد آثار روايتگر اشاره كرد و گفت: در واقع من علاقه زيادي به ساخت فيلم هايي دارم كه ساختاري روايتگر دارند، به همين منظور سعي كردم در اين فيلم كه چهارمين ساخته بلند سينمايي من به شمار مي رود، افسانه هاي كهن ايراني را به نحوي مطلوب و ساختاري مناسب به تصوير بكشم.

«محمدرضا اصلاني» سال1321 در رشت متولد شد. وي فارغ التحصيل رشته هنر و نقاشي از دانشكده هنرهاي تزئيني و دوره آموزش فيلمسازي از وزارت فرهنگ و هنر است.

اين فيلمساز فعاليت سينمايي خود را با نگارش فيلمنامه «صبح روز چهارم» به كارگرداني «كامران شيردل» آغاز كرد. وي در كارنامه هنري خود ساخت فيلم هاي كوتاه و تلويزيوني را هم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط