دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
پخش گسترده آثار اقتباسي از تلويزيون

با پخش حدود 20 فيلم اقتباسي در ايام نوروز، رسانه ملي كارنامه نسبتا موفقي را در نمايش آثار مطرح سينماي جهان در شبكه هاي مختلف به نام خود ثبت كرد. در اين بين جاي خالي تهيه و توليد آثار اقتباسي در سينما و تلويزيون ايران به شدت احساس مي شد./

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،امسال رسانه ملي   توجه ويژه‌ايي به پخش فيلم هاي اقتباسي از تلويزيون داشت. مجموعه‌اي از فيلم هاي سينماي ايران و جهان در نوروز87 از شبكه هاي مختلف تلويزيون پخش شد اما نكته قابل توجه در اين زمينه نمايش آثار اقتباسي مطرح سينماي جهان در شبكه هاي مختلف تلويزيون است .
خون به پا خواهد شد 
فيلم «خون به پا خواهد شد» از  آثار به نمايش درآمده در ايام نوروز بود. اين فيلم اقتباسي محصول سال 2007 آمريكاست كه در مدت زمان 158 دقيقه به شيوه رنگي و با صداي دالبي ديجيتال ساخته شده ‌است. اين فيلم كه به تازگي در مراسم اسكار حضوري موفق داشته  با نام‌هاي «خون همه جا را فرا مي‌گيرد»، « آن جا خون به پا مي شود» و«خون به پا خواهد شد» نيز معرفي و شناخته مي شود. اين فيلم با درجه «12 آ» در سينماهاي آمريكا به نمايش درآمده است، يعني تمامي افراد در سنين مختلف مي‌توانند به تماشاي اين فيلم بنشينند و افراد زير 12 سال نيز بايد در كنار خانواده‌هايشان نظاره‌گر  فيلم باشند. فيلمنامه «خون به پا مي‌شود» را خود اندرسون در ژانر درام و جنايي به نگارش درآورده است. او براي اين كار از رمان «نفت»، يکي از برجسته‌ترين آثار اوپتون سينکلر (نويسنده مبارز و پرکار آمريکايي) بهره برده است كه تا كنون 90 كتاب نوشته و جايزه پوليتزر را از آن خود كرده ‌است. اندرسون تا اندازه‌اي در نظر کلي کتاب سينکلر دست برده اما نگاه افشاگرانه او را در اين اثر حفظ كرده ‌است.

ملاقات با خانواده رابينسون
«ملاقات با خانواده رابينسون» محصول سال 2007 ايالات متحده آمريكا توسط كمپاني بزرگ انيمشن‌سازي والت ديزني walt disney feature animation تهيه و توليد شده است.
اين انيميشن به زبان انگليسي و به مدت يكصد و دو دقيقه با استفاده از سيستم صداي ديجيتال دالبي ساخته شده است. كارگرداني اين فيلم كارتوني را «استفان جي اندرسون»rephan j. anderson برعهده داشته و فيلمنامه آن را ميشل بوشنر michelle bochner و استفان جي اندرسون نوشته‌اند. اين انيميشن در ژانرهاي علمي - تخيلي، كمدي، خانوادگي دسته‌بندي مي‌شود. اين فيلم داستان پسري نابغه و مخترع را روايت مي‌كند كه ماشيني مي‌سازد كه خاطرات فراموش شده را بازيابي مي‌كند. اما ناگهان طي حوادثي به آينده سفر مي‌كند و در آن جا با خانواده‌يي رو به رو مي‌شود كه زندگي آنها به نبوغ او بستگي دارد.
اين داستان براساس كتاب « يك روز با رابينسون ويلبير» نوشته ويليام جويس william joyce به رشته تحرير درآمده است. از جمله صداپيشگان اين فيلم انيميشن مي‌توان به آنجلا باست angela bassett در نقش مايلدرد دانيل هانسن daneil hansen در نقش لوييس، جوردن فراي fordan fry در نقش لوييس ، ماتيو جوستن matthew josten در نقش مايكل و پاول بوتچر paul butcher در نقش استنلي اشاره كرد. 

در دره الاه
«در دره الاه» ساخته «پل هاگيس»، كارگردان اسكار گرفته سينماي آمريكاست كه پيش از اين، فيلم «تصادف» او از تلويزيون ايران پخش شده‌ است. نام اين فيلم كه گاه به اشتباه «در دره الله» يا «در دره خداوند» ترجمه شده ‌، در حقيقت اشاره به بخشي از انجيل دارد؛ در كتاب مقدس مسيحيان، «الاه» (Elah) نام دره‌اي است كه در آن، حضرت داوود با جالوت ديدار مي‌كند.«در دره اله» محصول سال 2007 آمريكاست كه در مدت زمان دو ساعت و يك دقيقه به شيوه رنگي ساخته شده است. فيلمنامه «در دره الاه» را پل هاگيس بر اساس داستاني از «مارك بوآل» در ژانر درام، جنايي و دلهره به نگارش درآورده ‌است. فيلم داستان يک سرباز پير آمريکايي است که همراه با همسرش به دنبال پسرش است. فرزند او پس از بازگشت از جنگ عراق به شکل عجيبي گمشده و در اين جست‌وجو يک بازرس پليس هم به صورت شخصي او را همراهي مي‌کند.

ترور جسي جيمز
«ترور جسي جيمز» به كارگرداني « اندرو دومينيک» يك بيو گرافي است كه در ژانر جنايي و وسترن قرار مي‌گيرد. فيلمنامه اين اثر را خود دومينيك بر اساس كتابي از «رون هانسن» به نگارش درآورده است.   جسي جيمز 34ساله، پس از سالها غارت بانک‌ها و دليجان‌ها در حال کشيدن نقشه سرقتي ‏تازه و همزمان دور ماندن از تيررس جايزه‌بگيراني است که درصدد شکار او هستند. در اين ميان، برادر بزرگترش ‏«فرانک» كه همواره در كنارش بوده، او را ترک کرده تا زندگي آرامي براي خود دست و پا کند. جسي براي سرقت آخر به افرادي تازه نياز دارد؛ اما ‏نمي‌داند به چه کسي مي‌تواند اطمينان کند. تنها افراد در دسترس خلافکاراني خرده‌پا به نام برادران فورد ند؛ اما ‏اعتماد جيمز به رابرت فورد که خود را شيفته وي اعلام مي‌کند، به بهاي زندگي جسي جيمز تمام مي‌شود.‏ در سينمايي «ترور جسي جيمز»، براد ‏پيت نقش اصلي را بازي مي‌كند كه به‌خاطر ايفاي نقش اين ياغي افسانه‌اي، جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد جشنواره فيلم ونيز را برده ‌است.   

دهخدا
فیلم تلویزیونی «دهخدا» 9 فروردین از شبکه دو سیما روی آنتن رفت. این فیلم به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی بر اساس فیلمنامه فریدون دانشمند ساخته شده و به روایت زندگی دهخدا، چهره سرشناس ادبیات ایران از کودکی تا مرگ می‌پردازد. سعید نیکپور در این اثر ایفاگر نقش علامه دهخداست و هادی مرزبان، امیرحسین صدیق، محمدعلی ساربان، سیدطاهر میرمظلومی و علی رامز دیگر بازیگران آن هستند. 

سيل در شبكه سوم

فيلم اقتباسي «سيل» كه بر اساس رماني به همين نام اثر«ريچارد دويلن» ساخته شده است.
اين فيلم را « توني ميچل» كارگرداني كرده  و محصول سال 2007 كشور انگلستان است. اين فيلم حادثه اي روايتگر وقوع سيلي نا بهنگام است كه باعث وقوع فاجعه اي سنگين در يك منطقه مي شود. در اين فيلم بازيگراني چون رابرت كارليله، جوان والي و رالف براون بازي كرده‌اند.

پادشاه کالیفرنیا
فیلم سینمایی «پادشاه کالیفرنیا» به کارگردانی مایک کاهیل چهارم فروردین روی آنتن شبکه یک رفت. این فیلم محصول سال 2007 بر مبنای نمایشنامه «توفان» شکسپیر ساخته و اولین بار ژانویه گذشته در جشنواره فیلم ساندنس پخش شد. مایکل داگلاس و ایوان ریچل در فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. در سایت سینمایی Rotten Tomatoes رای 64 درصد منتقدان به «پادشاه کالیفرنیا» مثبت بود. این فیلم 93 دقیقه‌ای نخستین تجربه کارگردانی کاهیل است و داگلاس در آن نقش پدری دچار اختلال روانی را بازی می‌کند که پس از دو سال اقامت در موسسه بیماران روانی به خانه بازمی‌گردد تا به کمک دخترش گنجینه طلاهای به جامانده از مبلغان مذهبی اسپانیایی را پیدا کند.

تيرانداز
فیلم سینمایی «تیرانداز» 12 فروردین از شبکه اول پخش شد. «آنتوان فوکوا» سال 2007 این فیلم را به مدت 124 دقیقه ساخت و در آن مارک والبرگ، مایکل پنیا، دنی گلاور و ... بازی کرده‌اند. این فیلم بر مبنای رمانی نوشته «استنن هانتر» با بودجه 61 میلیون دلاری ساخته شد و ضمن اینکه 95 میلیون دلار فروش جهانی داشت.
«تک تیرانداز» محصول آمریکاست و داستان فیلم درباره یک تیرانداز تبعیدی است که متوجه می‌شود دو هفته آینده در یکی از شهرهای آمریکا کسی قصد جان رئیس جمهور آمریکا را دارد. او برای پیدا کردن عامل اصلی این نقشه راهی اتیوپی می‌شود. فوکوا، کارگردان سیاهپوست آمریکایی، متولد 1966 و سازنده فیلم‌های قاتلان جایگزین، روز آموزش و شاه آرتوراست.  

مارها در هواپيما
«مارها در هواپيما» 28 اسفند ساعت 13:30 از شبکه تهران پخش شد. اين فيلم 105 دقيقه‌اي آمريکايي را «ديويد ر. اليس» سال 2006 با بازي ساموئل ل. جکسن، نيتان فيليپس، بايرون لوسن، جوليانا مارگوليس و فلکس الکساندر جلو دوربين برد. فيلمنامه را جان هفرنان و سباستيان گوتيرس بر اساس كتابي از ديويد دالساندرو و هفرنان نوشتند.
در خلاصه داستان «مارها در هواپيما» آمده: نويل فليني مامور FBI مشغول کاري شده که ماموريتي عادي به نظر مي‌رسد: محافظت از شان جونز، يکي از موج‌سواران اهل هاوايي که قرار است به کاليفرنيا پرواز کند و در آنجا در يک محاکمه پرسر و صدا جنايي عليه ادي کيم گنگستر شهادت دهد که شان او را موقع کشتن يکي از زيردست‌هايش ديده است و ...
اين فيلم که از مدت‌ها قبل از اکران تبليغات زيادي براي آن شده بود، اوت سال 2006 نمايش داده شد و با اينکه انتظار مي‌رفت هفته اول 20 تا 30 ميليون دلار بفروشد، فقط 15 ميليون دلار فروخت و در نهايت در آمريکا 34 ميليون دلار و در سطح جهان 28 ميليون دلار فروش داشت. فيلم سينمايي «مارها در هواپيما» با بودجه 33 ميليون دلاري ساخته شد.

درست مثل بهشت

فيلم سينمايي «درست مثل بهشت» 29 اسفند ساعت 13:30 از شبکه تهران روي آنتن رفت. اين فيلم آمريکايي را «مارک واترز» سال 2005 به مدت 95 دقيقه جلو دوربين برد. فيلمنامه اين اثر را پيتر تولان و لسلي ديکسن بر مبناي رماني از «مارک لوي» نوشت. در درست مثل بهشت، ريس ويترسپون، مارک روفالو، دانل لوگ، دايانا اسپايبي و بن شنکمن نقش‌آفريني کرده‌اند. در خلاصه داستان اين فيلم آمده: اليزابت رزيدنت پرکار و فداکار پس از 20 ساعت کار در بيمارستان عازم خانه است که پشت فرمان خودرو خوابش مي‌برد و به شدت تصادف مي‌کند و به اغما مي‌رود. چند هفته بعد، مردي به نام ديويد آپارتمان اليزابت را اجاره مي‌کند، ولي بلافاصله متوجه مي‌شود روح اليزابت در خانه است و ...
فيلم سينمايي «درست مثل بهشت» با بودجه 58 ميليون دلاري ساخته شد و 102 ميليون دلار در سطح جهان فروخت. واکنش منتقدان نسبت به فيلم متفاوت بود، هر چند تعدادي از منتقدان سرشناس مانند راجر ابرت و اي. او. اسکات نقد مثبت براي اين فيلم نوشتند.

پينگ پونگ
فيلم ژاپني «پينگ پونگ» كه با اقتباس از كتاب هاي مصوري به همين نام ساخته شده در ايام نوروز از شبكه دوم سيما نمايش داده شد. اين فيلم فانتزي را «فومي هيكو سوري» كارگرداني كرده و فيلمنامه نيز از روي «كانكورو كودو» اقتباس شده است. اين فيلم داستان دو دوست پينگ پنگ باز است كه دو روش متفاوت بازي كردن دارند. «پينگ پنگ» از اثار تحسين شده «كودو» است كه به عنوان يك كميك استريپ سورئال و غير متعارف شناخته مي شود. از ديگر آثار كارگردان اين فيلم مي توان به آثاري چون: وكسيل و ايچي اشاره كرد.
در اين فيلم بازيگراني چون يوسوكه كوبزوكا، آراتا و سام لي به ايفاي نقش پرداخته اند.

آلا تريسته
فيلم اقتباسي و تاريخي «آلا تريسته» در ايام نوروز از شبكه چهار سيما پخش شد.
اين فيلم را «آگوستن دياز يانس» كارگرداني كرده  و فيلم بر اساس رمان «آرتورو پرز رورته» ساخته شده است. اين فيلم تاريخي در سال 2006 ساخته شد و جوايز متفاوت از جمله جايزه گويا را دريافت كرد.اين فيلم روايتگر يك مزدور است كه در جريان جنگ هاي سده هفدهم زندگي مي كرده است. «آلا تريسته» دومين فيلم «يانس» پس از مرا اغوا نكن است. اين فيلم محصول كشور اسپانيا است. در اين فيلم بازيگراني چون ويگو مورتنسن، الناآيانا و‌ انريكو ورسو بازي مي كنند.

نارنيا
اين فيلم كه روز دوم فروردين ماه پخش شد، در سال 2005 به مدت 135 دقيقه به كارگرداني «اندرو آدامسون» ساخته شده است. نارنيا بر مبناي «شير، جادوگر و كمد» نخستين رمان چاپ شده از مجموعه داستان‌هاي فانتزي و كودكانه «وقايع‌نگاري نارنيا» نوشته سي. اس. لوئيس ساخته شده است. داستان اين فيلم درباره چهار كودك بريتانيايي است كه در دوران بمباران لندن در اوايل دهه 1940 به حومه شهر فرستاده مي‌شوند. بچه‌ها يك كمد پيدا مي‌كنند كه آنها را به دنياي فانتزي نارنيا هدايت مي‌كند، جايي كه پس از متحد شدن با يك شير به نام اسلان، عليه نيروهاي جادوگر سفيد وارد مبارزه مي شوند.

گوشواره
فیلم سینمایی «گوشواره» نهم فروردین از شبکه تهران پخش شد. «گوشواره» پنجمین فیلم سینمایی «وحید موسائیان» بر اساس قصه و فیلمنامه ای از «هوشنگ مرادی کرمانی» ساخته شده است. داستان فیلم درباره دختری فقیر به نام مهین است که گرانترین هدیه تولد را برای دوستش می خرد. حضور او در این جشن تولد ماجراهای جدیدی را برایش پیش می آورد.
اکبر عبدی، مسعود رایگان، رویا تیموریان و فریبا خادمی بازیگران اين فيلم اقتباسي به شمار مي آيند. 

ليلا
فيلم سينمايي «ليلا» كه نويسندگي و كارگرداني آن را « داريوش مهرجويي» بر عهده دارد از ديگر آثار به نمايش درآمده در ايام نوروز بود. مهرجويي اين فيلم را بر اساس داستاني به همين نام از «مهناز انصاريان» ساخته است. بازيگراني چون:ليلا حاتمي، علي مصفا، مرحوم جميله شيخي، توران مهرزاد، امير پايور، شقايق فراهاني، محمدرضا شريفي نيا و پگاه قطبي در آن بازي كرده اند و تهيه كنندگي آن را داريوش مهرجويي و فرامرز فرازمند بر عهده داشته اند. در خلاصه اين فيلم آمده: ليلا روز شله زرد پزان با رضا آشنا شده و اين آشنايي به ازدواج منتهي مي شود. يكسال بعد ليلا روز تولد خود متوجه مي شود كه باردار نخواهد شد. رضا كه تنها پسر خانواده است مدام توسط مادرش تحت فشار است كه به ازدواج دوم تن در دهد تا شايد از زن دوم صاحب پسر شود.

پیرمردها سرزمینی ندارند
فيلم «پیرمردها سرزمینی ندارند» به کارگردانی برادران کوئن (اتان و جوئل) در نوروز به روي آنتن رفت. «خاوير باردم» بازيگر اسپانيايي براي فيلم «سرزميني براي پيرمردها نيست» ساخته برادران «كوئن» توانست اسكاربهترين بازيگر نقش اول مرد را از آن خود كند.در خلاصه داستان اين فيلم آمده: در حین رد و بدل کردن مواد مخدر در مرز مکزیک و امریکا بین خریداران و فروشندگان درگیری ایجاد شده همه می میرند و مردی (جوش برولین) شکارچی اتفاقی آنها را پیدا می کند و پولها را برمی دارد از طرفی صاحبان پولها در بین پولها ردیاب گذاشته فردی ( خاویارباردم) را اجیر می کند تا آنها را به دست آورد. او وقتی می فهمد پولها زیاد است اجیر کنندگان خود را می کشد و خود به دنبال انها میرود، مردی که پولها را پیدا کرده با همسرش نقل مکان می کند و تعقیب و گریز شروع می شود. اين فيلم اخيرا نامزد ۴ جایزه از گلدن گلوب، نامزد نخل طلای کن و نامزد ۸ جایزه اسکار شد. اين اثر همچنين اسكار بهترين فيلمنامه اقتباسي را از هشتادمين مراسم اسكار دريافت كرد.

سه و ده دقیقه به یوما
فیلم «سه و ده دقیقه به یوما» به كارگرداني «جیمز مان گلد» محصول 2007 هالیود است. در این فیلم بازیگران بزرگی همچون Russell Crowe بازیگر فیلم معروف گلادیاتور و همچنین Christian Bale بازیگر معروف فیلم بازگشت بتمن نقش آفرینی کرده اند که همین امیر باعث جذابیت و استقبال بیش از پیش به این فیلم شده است. «قطار سه و ده دقيقه به يوما» بازسازي وسترن کلاسيک سال 1957 «دلمر ديوز» است که بعد از پنجاه سال و بر اساس داستاني از «المور ليونارد» ساخته شده است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده: یک گله دار تمام تلاش خود را می کند تا در ایام خشکسالی از خانواده و مزرعه اش محافظت کند . او برای زدن چاه نیاز شدید به پول پیدا می کند، به همین دلیل مسئولیت یک ماموریت را می پذیرد که به موجب آن می بایست یک جنایتکار بد نام را برای زندانی شدن به (یوما) انتقال دهد و او را به قطاری که در ساعت سه و ده دقیقه به طرف یوما حرکت می کند برساند، ولی در این راه اتفاقات و حوادث غیر منتظره ای برای او به وجود می آید .   

تلويزيون با پخش نزديك به 20 اثر مطرح اقتباسي در ايام نوروز، كارنامه نسبتا موفقي را به نام خود ثبت كرد. اين در حالي است كه با پخش آثار مطرح سينماي جهان در آغاز سال نو و شبكه هاي مختلف سيما، جاي خالي توليد آثار اقتباسي بيش از پيش در سينماي ايران و به خصوص تله فيلم هاي توليدي شبكه ها و مركز سيما فيلم احساس مي شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط