یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
داوری جشنواره شعر امسال بی‌طرف باشد

رضا عبداللهی شاعر گفت: چه بهتر است که در جشنواره شعر فجر امسال از شاعران پیشکسوت و صاحب‌نامی که این سال‌ها در انزوا بودند، تجلیل شود و چه خوب است که بتوان در این جشنواره قدردان شاعرانی چون طبایی و شفیعی‌کدکنی بود. این شاعر تاکید کرد که استفاده از داوران بی‌حب و بغض که درگیر نگاه‌های سلیقه‌ای نیستند و حضور همه ظرفیت‌های شعر امروز ایران از ملزومات جشنواره شعر امسال باشد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبداللهی گفت: بهتر است در این جشنواره از اغلب شاعران حرفه‌ای تجلیل شود، اما نباید به گونه‌ای عمل‌کنیم که رخصتی برای ورود و حضور شاعران جوان‌تر پیش نیاید. کسانی که امکانی برای حضور در جشنواره شعر فجر ندارند، باید در جشنواره شرکت داده شوند. شاعران متعدد و کوچک و بزرگ شهرستان‌ها باید بتوانند از این رهگذار، شعر و آثار خود را نشان دهند و امکان بروز در چنین جشنواره‌های مهمی را داشته باشند.

این شاعر و ترانه‌سرا ادامه داد: همچنین بهتر است از داورانی برای گزینش آثار استفاده شود که حب و بغضی ندارند و درگیر نگاه‌های سلیقه‌ای نیستند. به گمانم اگر از همه ظرفیت‌های شعر امروز ایران در جشنواره استفاده شود ساز و کار جشنواره بهتر جواب خواهد داد. بهتر است از شاعران برتر همان طور که گفتم تجلیل شود اما از شاعران جوانی که در این حوزه کار کرده‌اند و آثار درخشان خلق کرده‌اند حمایت شود. در واقع خوب است که از هر قشری در داوری و تجلیل‌ها بهره ببریم و همه نوع طیف فکری و نحله‌ها را پوشش دهیم.

شاعر ترانه «یاد تو در دل من توفان به پا می‌کنه» توضیح داد: در سال‌های پیش، بحث جشنواره شعر فجر این گونه بود که صرفا در راستای شعر فجر جایزه دهند و تجلیل کنند. اما اگر بنا باشد که تغییر و تنوعی در این عرصه صورت پذیرد موضوع تغییر می‌کند. به گمانم در جای خود نیکوست که از شاعران مختلف و تعدد  آثار متنوع در جشنواره بهره ببریم و آن‌ها را در جشنواره شرکت دهیم. 

وی یادآور شد: من از سال 48 کار شعر را آغاز کردم و از شاعرانی نیستم که سال 57 شروع به شعر گفتن کرده‌اند. معتقدم حضور شاعرانی که پیش از انقلاب هم فعالیت می‌کردند در جشنواره شعر فجر امسال ضروری است. مثلاً حضور کسی مثل محمدرضا شفیعی کدکنی در جشنواره شعر فجر امسال لازم است. حتی می‌شد طی سال‌های قبل از شاعری مانند حسین منزوی در زمان حیاتش قدردانی کرد که البته این مهم اتفاق نیفتاد. من سال‌ها با علیرضا طبایی حشر و نشر داشته‌ام و روزگاری را با او سرکرده‌ام و چه خوب می‌شد اگر از وی هم در همین جشنواره تجلیل می‌کردند. البته شاعرانی از این دست کمتر در محافل حضور می‌یابند.

صاحب کتاب «گلچین شعرا، بیا تا گل برافشانیم» گفت: شاعران انقلاب باید دست طلب و استغاثه به سوی شاعران پیشکسوت و صاحب نام دراز کنند. وظیفه جوانان و گردانندگان جشنواره‌هایی مثل جشنواره شعر فجر است که برای شاعران نامی آغوش باز کنند و آثار آن‌ها را ارج نهند. به گمانم بهتر است از همه شاعران در جشنواره دعوت شود. باید نزد تک تک شاعران خلوت گزین رفت و  مشتاقانه منتظر حضور آن‌ها در چنین جشنواره‌هایی بود. اگر از کسی مثل شفیعی کدکنی تجلیل شود، اطمینان دارم عقب نشینی نخواهد کرد. 

رضا عبداللهی، شاعر و ترانه‌سرا کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. از وی تا کنون کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده که از آن میان می‌توان به مجموعه ترانه «یاد تو در دل من توفان به پا می‌کنه» اشاره کرد.

دیوان‌های «واله اصفهانی»، «میرزا ابوالحسن فراهانی»، «شفیعای شیرازی»، «صبوری تبریزی» و «حسرت همدانی» با تصحیح او منتشر شده‌اند. مجموعه‌های شعر «در حاشیه سکوت» (غزل)، «گزیده ادبیات معاصر» (غزل)، «با تمام خستگی لبخند داشت» (مثنوی)، «دلم هرکجا هست یادش بخیر» (غزل)، «کدامین جمعه می‌آیی» (دوبیتی) و «بگو با چه لحنی بخوانم تو را» (مثنوی) از دیگر آثار منتشر شده او هستند.

علاوه بر این،‌ کتاب‌های «گلچین شعرا، بیا تا گل برافشانیم» (گردآوری)، «هجوگویان پارسی‌زبان» (پژوهش)، «خودستایی در بیان شاعران» (پژوهش)، «بحثی پیرامون زحاف رایج در شعر فارسی» (پژوهش) و «اندیشه‌های به یادماندنی» از عبداللهی به چاپ رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط