جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
معتمدنژاد برای تنظیم کتاب‌هایش سال‌های زیادی وقت گذاشت

مهدی محسنیان‌راد، شاگرد و همکار 45 ساله پروفسور معتمدنژاد با اشاره به تالیفات اثرگذار وی در حوزه ارتباطات گفت: آثار پروفسور از نظر فضابندی و محتوایی بدون اشکال و بی‌غلط بودند. وی در تنظیم و تدوین کتاب‌های خود سال‌های زیادی با دقت روی محتوای اثر وقت می‌گذاشت و بدیهی است چنین آثاری جای خود را در حوزه‌های آکادمیک باز ‌کند.-

دکتر محسنیان‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تعدادی از آثار پروفسور نخستین کتاب‌های ایرانی در حوزه ارتباطات بوده است، به عنوان مثال کتاب «روش تحقیق در محتوای مطبوعات: با کلیاتی درباره تجزیه و تحلیل در ارتباطات جمعی» برای نخستین‌بار در سال 1349 به صورت پلی‌کپی 300 یا 400 صفحه‌ای در دانشگاه منتشر شد، اثری که بن‌مایه کتابی بود که هفت سال بعد منتشر شد.

وی افزود: این اثر از یک سو نخستین اثر روش تحقیق در ایران است که وی منتشر کرده اما نکته مهم‌تر این است که تدوین و تنظیم این کتاب که آماده انتشار بود، هفت سال طول ‌کشید و این مثال بیانگر خصایص و ویژگی‌های فردی وی در تولید آثار بود. بنده در مدت 45 سال آشنایی با پروفسور به عنوان قدیمی‌ترین دانشجو و همکارش این دقت و تامل را در دیگر افراد کمتر دیده بودم.

محسنیان‌راد همچنین به کتاب «روزنامه‌نگاری» پدر علم ارتباطات ایران اشاره کرد و گفت: این اثر نیز مسیر کتاب روش تحقیق را سپری کرد. وی برای نخستین‌بار در سال 1347 مطالب آن را در قالب پلی‌کپی منتشر و سپس در سال 1350 در قالب کتاب چاپ کرد.

به گفته وی، ویژگی کتاب «روزنامه‌نگاری» نسبت به دیگر کتاب‌های این حوزه در آن بود که نخستین اثری به شمار می‌رفت که فهرست منابع غنی داشت و برای پاراگراف به پاراگراف آن منبع ذکر شده بود، منابعی که همگی به روز و طبق جدیدترین آثار منتشر یافته در جهان بودند.

محسنیان‌راد با بیان این‌که آثار پروفسور معتمدنژاد در میان نسلی که آموزش روزنامه‌نگاری را در ایران شروع کرده بودند، تاثیرگذار بود، افزود: در دهه 50 بسیاری از شاگردان و فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم ارتباطات ایران به مطبوعات و رادیو و تلویزیون جذب شدند و روزنامه‌نگاری ایران دچار تحول عظیمی شد.

وی هچنین درباره نظر مرحوم معتمدنژاد بر لزوم تخصص‌گرایی در رسانه‌ها نیز، عنوان کرد: پس از انقلاب فرهنگی در کشور و منحل شدن دانشکده علوم ارتباطات، این مرحوم با وجود بی‌مهری‌های، همچنان در ایران ماند و توانست رشته مستقل ارتباطات را در دانشگاه علامه‌ طباطبایی تاسیس و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را برای این رشته راه‌اندازی کند.

محسنیان‌راد افزود: همزمان با فارغ‌التحصیلی نخستین گروه دکترها از این دانشگاه، نوعی تخصص‌گرایی در این حوزه به وجود آمد به گونه‌ای که دکتر حسن نمک‌دوست و دکتر یونس شکرخواه دو تن از برجسته‌ترین فعالان حوزه ارتباطات در  روزنامه‌نگاری سایبر، مسیر جدیدی در این حوزه آغاز کردند.

وی در پایان عنوان کرد: اکنون که پروفسور معتمدنژاد را از دست داده‌ایم، وقتی به فعالیت‌ها و کارهای وی در طول سالیان مختلف نگاه می‌کنیم شاهد آن هستیم که این درخت چگونه به بار نشسته است.

استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر ارتباطات ایران پس از یک دوره بیماری، پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ به دیار باقی شتافت. مراسم خاکسپاری وی ساعت 9 صبح شنبه 16 آذر از مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه در سه راه‌ضرابخانه برگزار خواهد شد. پیکر آن مرحوم در قطعه نام‌آوران بهشت‌ زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط