جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
آشنایی با علامه حلی در کتاب «فقیه حله»

انتشارات همشهری در راستای انتشار سلسله کتاب‌های اندیشمندان ایران و اسلام، کتاب «فقیه حله» را با نگاهی بر زندگی و آثار علامه حلی نوشته عبدالحسین طالعی منتشر کرده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفت بخش اصلی ساختار اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. در بخش نخست نگاهی به زادگاه علامه حلی افکنده شده‌است. بنابر مطالب کتاب، حله از قرن پنجم تا دهم در دوره شکوفایی و بر اوج قله علم و فرهنگ و ادب ایستاده بوده‌است، دوره‌ای که در آن علامه حلی سر برآورد.
 
بخش دوم کتاب، شرح حال بسیار کوتاه صدها دانشمند و ادیب است و بخش سوم به زندگی علمی فقیه حله از ابعاد گوناگون می‌پردازد. در بخش چهارم نیز به آثار مکتوب علامه حلی پرداخته و دو دیدگاه اندیشمندان شرقی و غربی درباره وی بررسی شده‌است. 

در بخش پنجم سال‌شمار تقریبا مفصل زندگی علامه حلی با ده‌ها مدخل آمده‌است که می‌توان آن را به نوعی فشرده‌ای از همه کتاب دانست. بخش ششم نیز دو گفتار علامه را دربردارد که هر دو در باب عقاید حقه نوشته شده‌اند.

در بخش هفتم نیز سه گفتار دیگر از علامه در باب اخلاق و شیوه‌های مناسب رفتار با خدا و خویشتن و مردم را می‌خوانیم. همچنین آشنایی کوچکی با آثار بزرگ علامه حلی درباره عقاید و اخلاق پدید می‌‌آید.

در این کتاب از مباحث تخصصی پرهیز شده و برای برخی  اصطلاحات سخت نیز تعریف‌های مختصری بیان شده است. 

کتاب «فقیه حله» از سوی انتشارات همشهری با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه، در 256 صفحه و به قیمت یکصد هزار ریال منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط