چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
بنیاد صدرا فلسفه را به صورت حکمت عملی وارد اجتماع کرد

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد در طول 20 سال فعالیت، اظهار کرد: بنیاد صدرا فلسفه را به صورت راستین خود یعنی به صورت حکمت عملی وارد اجتماع کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، عصر چهارشنبه، 8 آبان ماه، با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس این بنیاد و همچنین بزرگان و فرهیختگان حوزه اندیشه از جمله دکتر کریم مجتهدی، دکتر رضا داوری اردکانی و آیت‌الله مصطفی محقق داماد در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: بعد از گذشت 20 سال مباهات می‌کنیم که امروز در بنیاد حکمت اسلامی صدرا کاری سودمند را در حوزه فلسفه انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: درست 20 سال پیش بود که در جمعی غیر رسمی با حضور چند تن از بزرگان دانش و فلسفه صحبت می‌کردیم که برای فلسفه چه کار می‌توان کرد.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: ملاصدرا مرد بزرگی بود و باید بین مردم و همچنین در دنیا معرفی می‌شد. اکسیری که صدرا کشف کرده بود، باید در دست مردم دنیا قرار می‌گرفت. مهم‌تر از این، حیف بود که ملتی به بزرگواری ایران و با آن سابقه تمدنی از حکمت خودش به دور باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: البته فلسفه و حکمت در سطح مدارس وجود داشت اما چنان که شایسته است، جایگاه خود را در دل‌ها نداشت اما امروز با فعالیت‌های بنیاد حکمت اسلامی صدرا فلسفه وارد زندگی مردم شده است.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان این‌که فلسفه مقامی دارد که ملت ما باید از آن آگاه می‌شد، ادامه داد: امروز محیط قدیم و سابق نیست. 20 سال پیش که خردنامه صدرا به عنوان نشریه تخصصی فلسفه چاپ شد، نشریه‌ای تخصصی در حوزه فلسفه نبود اما امروز در محیط‌های دانشگاهی مجلات تخصصی فلسفی فراوانی وجود دارند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فعالیت‌های بنیاد حکمت اسلامی صدرا اظهار کرد: طی این 20 سال سه انجمن فلسفی و مرتبط با تاریخ فلسفه و همچنین موسسات فلسفی مختلفی فعالیت کردند که تا پیش از آن وجود نداشتند.

وی با بیان این‌که حکمت همان حیات است، اظهار کرد: حکمت از نفسی که می‌کشیم، کمتر نیست و آن زندگی که حیوانی باشد، زندگی نیست. باید در جامعه و در محیط اجتماعی و مشاغل به فلسفه توجه کنیم. برخی خارجی‌ها منافع فلسفه را برای محیط‌های مختلف حتی زندان بیان کرده‌اند که کار درستی است. البته هنوز برای ما امکان انجام این کار ایجاد نشده است.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا ادامه داد: از افتخارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا آن است که توانست فلسفه را به صورت راستین خود یعنی به صورت حکمت عملی وارد اجتماع کند و مسایل اجتماعی را از چشم فلسفه به مردم معرفی و ثابت کند که فلسفه برای سعادت و کامیابی است.

گزارش های تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها