سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
شبکه فروش و معرفی کتاب‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل ایجاد شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به خبرنگار ایبنا به لزوم ایجاد شبکه معرفی و فروش کتاب‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب میعادگاه ناشران و مولفان کتاب است و خوشحالیم که سالانه در حوزه‌های فرهنگ دینی و فرهنگ ایثار و شهادت شاهد حجم بالای تولید کتاب هستیم.


وی افزود: بنیاد شهید یک بنیاد ذاتاً فرهنگی است زیرا فرهنگ ایثار و شهادت است که انسان‌ساز و جامعه پردار است و به پیدا کردن راه درست توسط مردم کمک می‌کند و وظیفه اصلی فعالان این حوزه روایت درست مکتب و نوع نگاه شهدا و انتقال آن به نسل جدید است که تبلور اصلی و جدی آن در حوزه کتاب است.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: کتاب‌های مختلف با ادبیات گوناگون و متناسب با سن، جنس و قومیت جامعه هدف باید نگارش شود، یعنی باید کتاب در حوزه کودک، نوجوان، بانوان جامعه و حتی تخصصی تر در حوزه بانوان خانه‌دار، تحصیل کرده و شاغل تولید شود.


قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه با وجود فعالیت در این حوزه روایت‌های ناگفته زیادی داریم، تصریح کرد: ما شخصیت‌های زیادی داریم که هنوز به جامعه معرفی نشده یا نگارش‌های قوی پیرامون آنها انجام نشده است و اگر نگارش قوی هم بوده به درستی معرفی نشده و در دسترس قرار نگرفته است. با وجود اینکه راه زیادی آمدیم چند ده یا حتی چند صد برابر راه نرفته داریم.


وی خاطر نشان کرد: انتشارات شاهد وابسته به بنیاد شهید و معاونت فرهنگی بنیاد هدف‌گذازی کرده‌اند که هر سال کمیت، کیفیت و تنوع موضوعات چندین برابر سال قبل شود و در این مسیر قدم بردارند.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نشر شاهد امسال با ۳۰۰ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده که ۷۷ عنوان از آن را نسبت به نمایشگاه سال گذشته آثار جدید تشکیل می‌دهد و امیدواریم هر سال از منظر کمیت و کیفیت نهادهای وابسته به بنیاد شهید با قدرت بیشتری در نمایشگاه کتاب حاضر شوند.


وی با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر بعضی آثار نشر شاهد گفت: نشر شاهد باید هدف‌گذاری بین‌المللی گسترده‌تر از قبل انجام دهد، زیرا قهرمانان ما باید به جامعه جهانی معرفی شوند و با وجود اینکه در حوزه ترجمه آثاری چاپ شده است، اما باید با قدرت بیشتری این امر را ادامه دهند.


قاضی‌زاده با بیان اینکه انتشارات زیادی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت کار می‌کنند و نشر شاهد تنها نیست، تاکید کرد: انتشارات حوزه فرهنگ مقاومت باید سندیکایی ایجاد کنند و با یکدیگر داد و ستد داشته باشند و مکمل یکدیگر کار کنند. این همکاری‌ها و از سوی دیگر رقابت باعث ارتقا کمیت و کیفیت خواهد شد و امیدواریم مجموعه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بتوانند چنین جریانی را در حوزه نشر ایجاد کنند.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد کتاب گفت: «راز درخت کاج» که خیلی هم پرفروش شد و به چاپ بیست و دوم رسید. «دختر قالی‌باف» که تقریظ مقام معظم رهبری را دارد. «درگاه این خانه بوسیدنی‌ست» دیگر کتاب خوب این حوزه است. امیدوارم خواندن این کتاب‌ها جزء برنامه روزمره جوانان قرار بگیرد.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به خبرنگار ایبنا در خصوص لزوم فعالیت در حوزه ترجمه گفت: هر جامعه و تمدنی خود را به جهان با قهرمانان معرفی می‌کند و به طوری که بعضی کشورها قهرمان ندارند، قهرمان خیالی را برای خودشان می‌سازند و به افسانه‌ها روی می‌آورند.


وی با اشاره به کتاب «تویی که نمی‌شناخمت» در خصوص شهید فخری این اثر را کتابی ارزنده دانست و خاطرنشان کرد: افرادی مثل شهید فخری‌زاده، شهید چمران و بانوان شهید و قهرمان مثل خانم دباغ قابل عرضه به جهان هستند و افراد واقعی هستند و نیاز به افسانه‌سرایی نیست.


قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: در زبان‌های مختلف و رایج در دنیا مثل عربی، اسپانیایی و انگلیسی باید کار شود و آثار معرفی شود.


وی خاطرنشان کرد: ما متاسفانه شبکه فروش در سطح بین‌المللی برای کتاب‌ایرانی نداریم و در معرفی آثار هنری و فرهنگی ایران در حوزه‌های فیلم، موسیقی و کتاب ضعیف هستیم و وزارت ارشاد باید کمک کند تا جریان‌سازی فروش و معرفی کتاب ایجاد شود که به دنبال آن انتشارات‌های مختلف به این حوزه ترغیب شوند تا بازار خود را در عرصه جهانی پیدا کند.


گفتنی‌است، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها