دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
باید در مورد خطر استفاده از مواد نیروزا هشدار داد

مولف کتاب «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» گفت: موضوع استفاده از مواد نیروزا میان ورزشکاران یک مساله نهفته است که هیچ سازمان یا ارگان و حتی فدراسیون پزشکی ورزشی وزارت ورزش و جوانان برای مقابله با آن برنامه‌ای ندارد، در حالی که استفاده از مواد نیروزا مانند اعتیاد یک چالش اجتماعی است./

دکتر علی کاشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» را در سطوح ملی و استانی با همکاری استانداری‌ها، سازمان مبارزه با مواد مخدر کشور و وزارت آموزش و پرورش با هدف آگاهی از سوء مصرف استفاده مواد نیروزا به رشته تحریر درآوردم.

وی ادامه داد: در این پژوهش آماری که با همکاری مهدی کارگرفر و زهرا سرلک صورت گرفت، دریافتیم شیوع و سوء مصرف مواد نیروزا میان جوانان و سپس نوجوانان نسبت به دیگرسنین بسیار بالاست و مشخص شد که 76 درصد زنان ورزشکار ایرانی و 40 درصد ورزشکاران رشته بدنسازی از مواد نیروزا استفاده می‌کنند. همچنین 10 درصد دانش‌آموزان مدارس استفاده از این مواد را دست‌کم یک‌بار تجربه کرده‌اند.

این مولف آثار ورزشی با بیان این‌که عوامل خطرزا و سوء مصرف مواد نیروزا در جامعه ناشی از نا‌آگاهی از عوارض جانبی این مواد است، عنوان کرد: انگیزه برخی افراد برای استفاده از مواد نیروزا حاکی از باورها و اعتقادات نادرست و رایج است. در این پژوهش که میان 176 پزشک و دانشجوی رشته پزشکی نیز صورت گرفت، دریافتم که اطلاعات پزشکان در این زمینه حدود یک و نیم نمره از 13 نمره است، به این معنا که ورزشکاران نمی‌توانند به علم پزشکان در این‌ زمینه اعتماد کنند. البته برخی  دلایل برای وقوع چنین اتفاقی میان پزشکان شاید تولید انبوه و کارخانه‌ای مواد نیروزا با اسامی جدید و به‌روز باشد.

وی با اشاره به این‌که کتاب «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» در سال 1389 به عنوان تالیف برتر دانشجویی انتخاب شد، گفت: اکنون این اثر به عنوان یکی از منابع مورد مطالعه دانشجویان تربیت‌بدنی در دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید.

دکتر کاشی، ناآگاهی و در دسترس بودن مواد نیروزا را دلیل استفاده فراوان گروه‌های سنی جوان و نوجوان از این مواد دانست و در پاسخ به این سوال که «در عرصه ورزش ایران میان ورزشکاران و اهل علم ورزش اختلاف نظر وجود دارد.  این اثر چگونه توانسته مورد استفاده ورزشکاران عرصه‌های مختلف کشورمان قرار گرفته باشد؟» اظهار کرد: متاسفانه سازمانی مانند فدراسیون پزشکی ورزشی در وزارت ورزش و جوانان که مقوله دوپینگ زیر نظر آن‌ها اداره می‌شود، هیچ برنامه و سیاستی برای مقابله و پیشگیری از استفاده مواد نیروزا میان ورزشکاران ندارد. به نظر می‌رسد تنها سیاست این سازمان مچ‌گیری ورزشکاران باشد.

وی ادامه داد: تاکنون فدراسیون پزشکی ورزشی و همچنین وزارت ورزش و جوانان برای توسعه محتوای کتاب‌هایی نظیر «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» اقدامی نکرده اند. البته این سازمان تاکنون در ارایه اطلاعات به روز دنیا درباره استفاده از مواد نیروزا به ورزشکاران و مربیان ورزشی در قالب کلاس‌های تئوری و آموزش ضمن خدمت اقدامی نکرده است.

مولف کتاب «تربیت‌بدنی عمومی 2» در پاسخ به این سوال که «با انتشار این اثر چه بازخوردهایی دریافت کرده‌اید؟» گفت: افرادی که از طریق خرید و فروش و عرضه مواد نیروزا در جامعه کسب درآمد می‌کنند، با نگارش چنین آثاری به شدت مخالف‌اند اما جامعه دانشگاهی از این کتاب استقبال کرده است، به طوری که از آن به عنوان یکی از بهترین منابع درسی یاد می‌کنند و بهره‌ می‌برند. نوبت چاپ سوم این اثر که به زودی راهی بازار کتاب خواهد شد نیز می‌تواند دلیلی بر استقبال اهالی این حوزه باشد.

وی یادآور شد: بیشتر مواد لاغری ویژه بانوان و داروهای عضله‌ساز ویژه آقایان از جمله این مواد نیروزا به شمار می‌آیند که اکنون در برخی رسانه‌های کشور ما تبلیغ می‌شوند و مردم به دلیل ناآگاهی اقدام به تهیه آن‌ها می‌کنند. این در حالی است که استفاده از مواد، اثرات بدی نظیر مواد مخدر و روان‌گردان را بر مصرف‌کنندگان خود می‌گذارد.

دکتر کاشی افزود: همچنین بسیاری از مکمل‌های غذایی به عنوان مواد نیروزا شناخته می‌شوند که استفاده از آن‌ها در ایران آزاد است اما در عرصه‌های بین‌المللی وجود آن‌ها در آزمایش‌های پزشکی، دوپینگ خوانده می‌شود. ناآگاهی یا کم‌آگاهی ورزشکاران و مربیان ورزشی درباره مصرف مکمل‌های غذایی و مواد نیروزا علاوه بر بروز چالش‌های اجتماعی، به حیثیت کشور در عرصه‌های بین‌المللی نظیر مسابقات المپیک لطمه می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای توسعه و افزایش اطلاعات اهالی ورزش در زمینه مواد نیروزا و مکمل‌های غذایی، انجام چه کارهایی ضرورت دارد؟» عنوان کرد: چاپ کتاب درباره مواد نیروزا و مکمل‌های غذایی، ‌ساخت برنامه‌های تلویزیونی و پخش بروشور می‌تواند در آگاهی‌بخشی اذهان عمومی، ‌قشر جوان و نوجوان و ورزشکاران بسیار تاثیرگذار باشد. 

کتاب «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» در 192 صفحه از سوی انتشارات سالمی و جامعه‌نگر روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط