دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
اسباب تبدل موضوع در قالب یک پروژه علمی مکتوب می‌شود

«اسباب تبدل موضوع» در قالب یک پروژه علمی به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مکتوب می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحناک، عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انجام پروژه «اسباب تبدل موضوع» در این پژوهشکده خبر داد.

وی در تبیین اهمیت این پروژه اظهار کرد: از بحث­های بسیار مهمی که در استنباط حکم شرعی باید به آن پرداخته شود، جستار موضوع‌­شناسی است. در مواردی با این که موضوع روشن بوده و حکم نیز بر آن اعمال شده است، این­گونه جلوه می­کند که در موضوع چنان تغییری پدید آمده که گویی موضوعی جز موضوع پیشین پیدا شده است.
 
فرحناک افزود:‌ از این نظر فقیه باید در روند استنباط، افزون بر شناخت موضوع، ماندن یا نماندن موضوع را نیز مد نظر داشته باشد، زیرا در صورت نماندن موضوع، حکم سابق نیز از بین می­رود و بر فقیه است تا حکم موضوع جدید را دریابد ولی باید دید نماندن موضوع به چه معناست و موضوع باید کدامین تغییر را تحمل کند تا موضوعی جدید به شمار آید و دگرگونی چگونه و تا کجا باشد تا موضوع­‌ساز شود.

وی ادامه داد: این مقوله ما را بر آن داشت تا اسباب تبدل موضوع را کاوش و بررسی کنیم و از آن‌جا که مبدل­های موضوع انواع گوناگونی دارند و هر یک نیازمند بحث و بررسی‌اند، این بحث در بیش از یک مقاله دنبال خواهد شد. 

عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان اظهار کرد: این پروژه قرار است در چند مقاله منتشر شود و مقاله نخست آن با نام «استحاله» در مجله کاوشی نو در فقه، چاپ و مقاله دوم که اسباب انقلاب، انتقال و استهلاک را دربر می‌گیرد، در همین مجله آماده نشر است. 

پیش از این کتاب موضوع‌شناسی در فقه اثر حجت‌الاسلام فرحناک منتشر شده بود. وی هدف از تدوين اين اثر را آشنا ساختن پژوهشگران عرصه فقه و فقاهت با بحث موضوع‌شناسی، اقسام موضوع، مراجع شناخت موضوع، حجيت رای كارشناس عنوان کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط