شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
مسافر آستانه: آثاری که مروج ارزش‌های انقلابی باشند، انتخاب می‌شوند

نخستین نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت امروز (9 شهریور) برگزار شد. حسین مسافرآستانه، دبیر این جشنواره با اشاره به ملاک‌های انتخاب آثار برگزیده گفت: آثاری که مروج ارزش‌های اصیل دینی، ملی، انقلابی و دفاع مقدسی باشند، انتخاب خواهند شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور حسین مسافر آستانه، دبیر جشنواره، سعید نجفیان، دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی ـ هنری اسوه برگزار شد.

مسافر آستانه در این نشست اظهار کرد: با انتشار فراخوان چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از مهر ماه سال گذشته، حضور چشمگیر هنرمندان برای شرکت در این جشنواره را شاهد شدیم و دبیرخانه جشنواره فعالیت خود را از فروردین ماه سال جاری آغاز کرد.

وی با بیان این‌که تاکنون 540 اثر به دبیر خانه چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت ارسال شده است، گفت: این آثار در دو مرحله اصلی بازخوانی و بررسی می‌شوند؛ در مرحله نخست از میان 540 اثر دریافتی، 320 اثر به مرحله دوم داوری‌ها راه یافتند و اکنون داوران در بخش نهایی بازخوانی، در حال بررسی این 320 اثر هستند.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت توضیح داد: از میان مجموع آثار دریافتی از هنرمندان، 25 اثر به بخش کودک و نوجوان، 27 اثر به نمایش خیابانی، 32 اثر به بخش نمایش صحنه‌ای از شهرستان و 32 اثر به بخش نمایش صحنه‌ای از تهران مربوط می‌شوند.

مسافرآستانه با بیان این‌که دو روز آینده شاهد برگزاری بخش‌های تئاتر خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در شهر تبریز خواهیم بود، عنوان کرد: استقبال خوب سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تبریز و بسیاری از نهادها و ارگان‌های این شهر از جشنواره باعث شد تا بخش‌های مذکور در این شهر برپا شوند.

وی ادامه داد: جشنواره در شهر تبریز به‌ویژه در مناطق زلزله‌زده این شهر اجرای مطلوبی خواهد داشت؛ چرا که هنرمندان تئاتر مقاومت معتقدند باید حمایت‌های مادی و معنوی از مردم مناطق زلزله‌زده به زمان وقوع زلزله محدود نشود بلکه باید این کمک‌ها به منظور ایجاد روحیه همدردی استمرار داشته باشند.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با بیان این‌که شهر تهران از اول تا پنجم مهرماه میزبان برگزاری بخش‌های نمایش صحنه‌ای، مهمان و نمایشنامه‌خوانی خواهد بود، عنوان کرد: دراختتامیه جشنواره تهران، 10 اثر به ترتیب اولویت انتخاب می‌شوند. بدون تردید تمام آثار ارسال‌شده به دبیرخانه را در فرصت مناسب در قالب یک کتاب عرضه خواهیم کرد.

مسافر آستانه توضیح داد: آثاری در این دوره از جشنواره سراسری تئاتر مقاومت انتخاب خواهند شد که مروج ارزش‌های اصیل ملی، دینی، انقلابی و دفاع مقدسی باشند. همچنین آثاری که در راستای تکریم و مبین شایسته خانواده‌های شهدا تولید شده و مروج روحیه دفاعی و غرور ملی باشند، به عنوان آثار برگزیده انتخاب می‌شوند.

وی با بیان این‌که این دوره از جشنواره نسبت به دوره پیش از تفاوت بارزی برخوردار است، افزود: نوع آثار و نگاه‌های هنرمندان به فرهنگ مقاومت در این دوره متفاوت است. همچنین در این دوره به بخش پژوهش و کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای شده‌است. در این راستا می‌کوشیم در کارگاه‌های آموزشی ویژه کودک و نوجوان از حضور هنرمندان و کارشناسان کشورهایی مانند سوئیس و ترکیه بهره‌مند شویم.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در ادامه این نشست به معرفی کتاب «فرهنگنامه نمایشنامه‌نویسان ایرانی مقاومت» پرداخت و اظهار کرد: این اثر 30 سال نمایشنامه‌نویسی در تئاتر مقاومت را، چه نمایشنامه‌هایی که اجرا شده‌اند و چه نمایشنامه‌هایی که چاپ شده‌اند معرفی می‌کند.

مسافر آستانه با بیان این‌که کتاب «فرهنگنامه نمایشنامه‌نویسان ایرانی مقاومت» آثار نمایشنامه‌نویسان را به تفکیک سال تولید معرفی می‌کند، ادامه داد: این اثر از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. «گاه‌شمار» عنوان بخش نخست محسوب می‌شود که نمایش‌های اجرا شده در فاصله مهرماه سال 1359 تا مهرماه سال 1389 را دربردارد. در بخش دوم با عنوان «مدخل‌نامه»، نام نمایشنامه‌نویسانی که نمایشنامه‌های آن‌ها یا اجرا شده‌اند یا منتشر شده‌اند به‌ترتیب حروف الفبا ارایه شده است.

وی اظهار کرد: در بخش سوم این کتاب، آثار نمایشنامه‌نویسان و هرگونه نقد و نظری که درباره آن‌ها در مجلات ادواری و غیر ادواری منتشر شده، عرضه شده‌اند. «منابع» عنوان بخش چهارم این اثر به شمار می‌آید که منابع استفاده‌شده برای نگارش کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین در بخش پنجم با عنوان «نمایه» انواع نمایه‌ها برای بازیابی نمایشنامه‌ها را شاهد هستیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت عنوان کرد: 720 نمایشنامه‌نویس، 890 نمایشنامه اجرا شده، 600 نمایشنامه اجراشده جشنواره‌ای و نمایشنامه‌های منتشرشده در قالب کتاب، نشریه، پایان‌نامه و مجازی در این کتاب معرفی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط