شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
حیات طیبه، خورشید قرآن را می‌طلبد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: این عمیق انیق رفیق شفیق، تیغ است و تیغ! جراح مرهم‌‌نه است. باید عُرضه‌ عَرضه‌ خویش را به او داشته باشی تا عارضه‌هایت را برطرف کند، اطباء را برای دوایت به صف کند، شرطش آن است که در معرکه، صادق باشی! نه در شمار «الذین جعلوا القرآن عِضین» پاره‌ای برداری، پاره‌ای وابنهی. قرآن کریم سراسر نور است. مگر می‌توان خورشید را در محدوده‌ی نیاز، به حبس کشاند و باقی نور را به زندان خاموشی نشاند؟! آدمی باید حوزه‌ بهره‌وری را افزایش دهد. نور خورشید فقط برای آفتاب‌گرفتن نیست! بی‌خورشید، حیات ناممکن است. حیات طیبه، خورشید قرآن را می‌طلبد. «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم».-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمعه (14 تیر‌ماه) با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، دکتر سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این نمایشگاه و جمعی از شخصیت‌ها سیاسی، فرهنگی و قرآنی کشور در مصلای بزرگ امام‌ خمینی (ره) برگزار شد.

دکتر سید محمد حسینی در این مراسم با بیان این‌که دولت پرتلاش دهم به سکانداری دکتر احمدی‌نژاد مطلع و مقطع خدمات خود را با این نمایشگاه پیوند زده است، در ادامه متنی را به‌عنوان سخنرانی افتتاحیه برای حاضران قرائت کرد که به شرح زیر است 

«نهان‌تر از تو ندیدم، عیان‌ترین‌ها را
نزول تو ببرد آسمان، زمین‌ها را
برای حمل تو تقریب عرش و فرش شده ا‌ست
تفاخر است بر آن، آسمان‌نشین‌ها را
به بسط عشق، بساط ملک ز رونق رفت
تویی که کرده‌ای ابلاغ، آفرین‌ها را
به حسن و قبح نشان داده‌ای که آدم کیست
به ضمن آیه، چه بدها، چه نازنین‌ها را
توئی که حکم «فَلَن یُقبَل» از خدا داری
فکنده‌ای دگر از اعتبار، دین‌ها را
بساط صحنه‌ی نخجیر خیر و شر در توست
نمایشی است کماندار در کمین‌ها را
چه حلقه‌ایست به دست تو ای کتاب خدا
که هست جای تجلی، همه نگین‌ها را 

هر قدر اندیشه در دستیابی به ذات خداوندی، امکان جولان دارد به همان نسبت در تبیین جوهر کلام نازل حق، میدان دارد! نه عمقش را غوص انسان برمی‌تابد، نه بر آستان رفعتش، توان اندیشه سر می‌سابد! بر هر دردی دواست و هر ناخوشی را شفاست! «و نُنَزِّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین»، اما، طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد در تو نیابد که را دوا بکند؟ 

به منه و کرمه، پا بر دروازه‌ی بیست‌ و یکمین نمایشگاه آرمان‌شهر قرآنی نهاده‌ایم و دل بدان داده‌ایم که قبول ساحت اقدس قرآن افتد. معرف تمدن مطلوب قرآنی و احیاء مدینه‌النبی باشد. سبک‌زندگی را بر قالب حیات قرآنی منطبق سازد. الگوی اسلامی ایرانی را به جهانیان معرفی نماید. منویات مقام منیع ولایت را به منصه‌ی اجرا بنشاند. موالی را به‌سوی عزت دو جهان بکشاند. ایران را به افتخار معیار عیار برساند. تا چه از این چنته، خوش به‌درآید و تا چه حد قبول افتد و چه در نظر آید؟ 

دولت پرتلاش دهم به سکانداری جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد مطلع و مقطع خدمات خود را با این نمایشگاه پیوند زده است. یمن آغاز و تیمن انجام، رقم تقدیر بود و تدبیر داد و دولت بر این سازه خود را بنا نهاد. 

و اما بعد؛ تکامل «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم» اگرچه مرز ندارد اما آن‌چه حاصل آمده است، به برکت وسعت نگاه پژوهشگران و محققان و القاء نظر عالمان و اندیشمندان و نیز هنرپژوهان و هنرمندان، سال ‌به ‌سال به عنایت محول‌الحال، چشم‌انداز آینده‌ی این واقعه را به افق‌های آرزوی نظام، نزدیک‌تر کرده است. 

این نمایشگاه تابلویی از تفسیر کلام موسس مکتب جعفری را به رخ می‌کشاند که فرمود «کتاب ا... عزوجل علی اربعه اشیاء: علی العباره و الاشاره و اللطائف و الحقائق، فالعباره للعوام و الاشاره للخواص و اللطائف للاولیاء و الحقائق للانبیاء». {بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۷۸}
تلاش شده است که هیچ بخشی از ماموریت ابلاغ و تبلیغ، مغفول واقع نگردد. در عبارات، گل‌های بهشتی، نوجوانی و بهار شکوفائی ، گفت‌وگوهای قرآنی، هنرهای نمایشی ،قهرمانان قرآنی و شب‌های نورانی نمونه‌ای از توجه است. 

در اشارات و لطایف، قرآن و آیین جوانمردی، امثال قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، دولت قرآنی، سبک‌زندگی تمدن‌ساز، هزارتوی اندیشه، کوثر رحمانی و سراب شیطانی، بر آستان قله‌های تهذیب و موضوعاتی که درخور ایجاد حیاتی طیبه است. 

معبود فرمود: «و لقد یسرنا القرآنَ لِلذکر»، «ما قرآن را برای تذکر آسان کردیم»؛ ما نیز برای تسهیل درک قرآن حکیم آن‌را به زبان ساده‌ی تفهیم و زبانِ رعنای هنر، در این مجموعه بازگو نموده‌ایم.
«فَهل مِن مُدَّکِّر» آیا کسی هست که متذکر شود؟! 

ای تماشاگران دریاهای عظمت الهی! ای هم‌نوایان امواج غیرت الهی! تنی به آب زنید. ساحل‌نشینی و منظره‌بینی خوب است اما در این گرمای سوزان تهاجم فرهنگی، شنا کردن در دریای آرامش قرآن، ضمان نجات از آفتاب‌زدگی است. به آب‌تنی نیز قناعت نکنید. معرفت کالایی است که قناعت‌پذیر نیست. این نمایشگاه «من یزید» معرفت است. کیسه‌ی نیازتان را هرچه بزرگ‌تر کنید، ره‌توشه سفرتان به تقلیل خطرتان مژده می‌دهد. این نمایشگاه میعادگاه عاشقان قرآن است.
عاشقان گوشه‌ی ابروی نگار است اینجا! 

درود خدای تبارک و تعالی بر دست‌اندرکاران، گردانندگان، فعالان، دوستداران و خادمان قرآنی و شما گردآمدگان این نمایشگاه و بهترین‌ها را برای خدمت‌گزاران این دوره، از آستان حضرت حق مسئلت می‌نمایم. 

توفیق رفیق طریق عزت و اعتبار و افتخار یکایک شما خادمان قرآن باد.
«و آخر دعوانا ان الحمد‌لله رب‌‌العالمین.»

همچنین حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این نمایشگاه، در این مراسم درباره انتخاب شعار «سبک زندگی قرآنی» برای این نمایشگاه عنوان کرد: در راستای توجه به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری سبک زندگی قرآنی و دینی، احساس کردیم که یکی از راه‌های تحقق تمدن مطلوب قرآنی باید سبک زندگی قرآنی محقق شود. بنابراین، تلاش مستمری برای فرهنگ‌سازی و مبتنی شدن زندگی مردم بر اساس سبک زندگی قرآنی صورت گرفت و به همین دلیل شعار نمایشگاه را «سبک زندگی قرآنی» انتخاب کردیم.

وی در ادامه نمایشگاه قرآن را نمادی از آرمان‌شهر قرآنی ذکر کرد و افزود: قرآن نوع ویژه‌ای از زیست فردی و اجتماعی را که حیات طیبه است، در انسان متجلی ‌می‌کند. اگر سبک زندگی قرآنی شود، درسطح فردی و اجتماعی، آرمان‌شهر قرآنی محقق است. قرآن با معارف خود در عقل‌ها و با هنرهایش در قلب‌ها نفوذ می‌کند. جای جای نمایشگاه قرآن، جلوه‌هایی از راه‌های تحقق سبک زندگی قرآنی است.

رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: قرآن دو مقام دارد؛ یکی قول میسر که همان مقام جمالی قرآن و دیگری قول ثقیل که مقام جلالی قرآن کریم است. در مقام جمالی، جنبه‌های دلربایی و زیبایی‌شناختی قرآن و در مقام جلالی، استحکام قرآن مطرح است. دولت نهم قول میسر را تحقق بخشید و دولت دهم با نهاد‌سازی‌های هدفمند و اصولی مظهر قول ثقیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه گزارشی را از روند پیشرفت فعالیت‌های قرآنی و تحول در این حوزه در دولت‌های نهم و دهم ارایه و اظهار کرد: در دولت نهم ریل‌گذاری‌های بسیار اصولی گذاشته شد و در دولت دهم تثبیت و به اجرا رسید. در این دو دوره دولت، قرآن کریم از فرع به متن آمد و فرهنگ تعبیر به قرآن شد و همه راهکارها به قرآن منتهی شد. بزرگترین حادثه این دوره، تحول بینش مسوولان به قرآن و نگاه مستقلانه به قرآن است.

وی افزود: بودجه حمایتی از فعالیت‌های قرآنی در دولت دهم، معادل کل بودجه‌ای است که در طول مدت زمان بعد از انقلاب به امور فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است. تا پیش از دولت دهم 180 موسسه قرآنی در کشور وجود داشت و امروز بیش از دو هزار موسسه قرآنی در کشور در حال فعالیتند. در برگزاری این نمایشگاه هم حدود هزار موسسه قرآنی از سراسر کشور حضور و همکاری دارند. 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افق‌های پیش ‌روی دولت یازدهم را روشن ارزیابی کرد و گفت: اگر دولت یازدهم بخواهد مسیر ناب قانون اساسی و پیشرفت قرآنی را طی کند، باید با همین هویت کار خود را پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در پایان، دهه سوم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دهه فرهنگ‌سازی دانست و یادآور شد: این نمایشگاه دارای سه کارکرد نهادسازی قرآنی، پشتیبانی و فرهنگ‌‌سازی است. دهه سوم برگزاری نمایشگاه قرآن دهه فرهنگ‌سازی نامیده شده است که با رویکرد ارایه دستاوردهای قرآنی دو دولت نهم و دهم فعالیت خود را آغاز می‌کند.

در این آیین در قالب نوزدهمین مراسم تکریم خادمان قرآن کریم از استاد سید‌قاسم موسوی تبار، پیشکسوت دعا و مناجات کشور که دعای معروف سحر و دعای ابو‌حمزه ثمالی با صدای دلنواز و روحانی وی همیشه در گوش جان دوست‌داران قرآن و خاندان عترت طنین‌انداز است، تجلیل شد. 

در ادامه این مراسم همچنین از 19 خادم قرآنی کشور در زمینه‌های آموزش، پژوهش، مدیریت، حفظ و تبلیغ و ترویج قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر و هدیه از سوی رییس‌ جمهور قدردانی شد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر جمعه (14 تیر‌ماه) با حضور رییس جمهوری افتتاح شد و از امروز شنبه (15 تیر‌ماه) به مدت یک ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان اهالی قرآن خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط