شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۹
قرآن کتاب حرکت انسان از خاک تا خداست

رییس جمهوری در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: خداوند مهم‌ترین ماموریت در هستی را با اختیار و آزادی برعهده انسان گذاشته و انسان برای انجام این ماموریت نیازمند دو بال است. یکی از این دو بال، کتاب است که برنامه حرکت، تعالی و معرفی مسیر و منزلگاه‌های گوناگون است. انسان نیازمند کتاب و قانون است و هیچ حرکت هدفمندی بدون آن ممکن نیست. قرآن کتاب حرکت انسان از خاک تا خدا و برنامه به فعلیت رسیدن همه استعدادهای الهی و فطری انسان قرآن است و بدون کتاب محال است انسان به قله‌ها برسد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر جمعه (14 تیر‌ماه) با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، دکتر سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن کریم و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و قرآنی کشور در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

احمدی‌نژاد در این مراسم طی سخنانی امام عصر (عج) را دومین بال انسان برای انجام ماموریتش در هستی نامید و بیان کرد: انسان نیازمند به راهنما، یاور و مفسر قرآن است، نیازمند به کسی که خود مسیر را پیموده و به بالاترین قله‌ها رسیده باشد. در غیر این‌صورت حرکت انسان به‌سوی قله‌های کمال، ابتر است.

رییس جمهوری افزود: تمسک صرف به قرآن نمی‌تواند انسان را به کمال برساند. ما نیازمند عامل دوم و کسی هستیم که عینیت و حقیقت قرآن است. کسی که خودش راه، راهنما، دستگیر و قله باشد. اگر کسی تصور کند بدون انسان کامل و معصوم (ع) می‌تواند به قله‌ها برسد، قطعا در اشتباه است. پیامبر اکرم (ص) در یک کلام ساده در حدیث ثقلین تکلیف بشریت را روشن کرده است. ما هم به کتاب قرآن و هم به امام نیاز داریم که این‌دو لازم و ملزوم یکدیگرند و تا انتها از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که انسان بالاترین مخلوق خدا و مهم‌ترین موضوع آفرینش و هستی است، اظهار کرد: خدای متعال انسان را با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خلق کرده و استعدادی در او قرار داده است که بتواند جلوه خدا در عالم هستی شود. خدا مخلوقی را آفرید که بتواند اتم و اکمل خدا بشود و هرکس در او نظر کند، خدا را ببیند.

احمدی‌نژاد گفت: انسان سه مرحله زندگی دارد؛ مرحله پیش از این جهان، این جهان و مرحله ابدی. انسان ازلی است و ابدی هم خواهد بود اما آن بخشی از زندگی که انسان را ممتاز می‌کند، زندگی این جهانی است، زیرا در مرحله قبل و بعد از این جهان انسان اختیاری ندارد. انسان پیچیده در ظلمات، دلبسته به پستی‌ها و از دل خاک است اما استعداد الهی شدن و رسیدن به جوار الهی و آینه حق و کمال و جمال الهی را دارد. اگر یک لحظه به خودمان بیندیشیم، می‌بینیم که انسان معجونی از تمایلات، اندیشه‌ها و گرایش‌های گوناگون است.

رییس جمهوری در تشریح میزان اهتمام جامعه به دو بال مورد نیاز انسان یعنی قرآن و امام، بیان کرد: خوشبختانه درباره بال اول که قرآن است، حرکت‌ها و فعالیت‌ها در تمام جهان و در جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب و گسترده بوده و اهتمام و توجه و احترام به قرآن در تمام ممالک مسلمان به‌طور ویژه انجام گرفته است. انتشار معارف و مفاهیم قرآنی و برپایی نمایشگاه‌های قرآنی، موسسات و هیات‌های قرآنی از جمله این فعالیت‌هایند.

وی با بیان این‌که باید مقداری اظهار تاسف کرد چون آن‌طور که باید و شاید به عنصر و بال دوم یعنی امام عصر (عج) توجه نشده است، اظهار کرد: برای امام امروز چند نمایشگاه برگزار شده است؟ امامی که زنده، عینیت و حقیقت قرآن است. بدون او رسیدن به سعادت و کمال محال است. بدون او محال است جامعه بشری به امنیت، سعادت و آرامش برسد.

احمدی‌نژاد افزود: البته دولت به سهم خود، نه این‌که هر آن‌چه باید انجام داده است ولی در حد توان به هر دو بال و جلوه همت کرده است اما نمی‌دانم رمزش چیست که از فعالیت‌های قرآنی بیشتر استقبال می‌شود. در مورد بال دوم هم بیشتر تمایل در دل‌ها و آرزوها است. شاید مشکل از دریافت باشد که دریافت‌ها حقیقی نیستند. ما در عصر همین امام و متعهد به همین امامیم. بدون حضور و یاری این امام نخواهیم توانست حقیقت قرآن را در عرصه زندگی پیاده کنیم.

رییس جمهوری در ادامه عنوان کرد: وقتش رسیده همان‌طور که در جمهوری اسلامی ایران قرآن تا حدی از مضلومیت و مهجوریت خارج شده است، امام عصر (عج) هم از مهجوریت و مظلومیت درآید و این شدنی است. همه عالم خلق شده که روزی امام(عج) بر عالم حاکم شود و انسان‌ها طوری که خدا می‌خواهد، زندگی کنند و شکوفا شوند؛ روزی که ارزش‌ها، فکرها و اندیشه‌ها کامل شود. باید به هر دو بال اهتمام کنیم. وقتش رسیده که در این باره هم بیندیشیم و برنامه‌ریزی، عمل و حرکت کنیم. آن قله روشنایی‌بخشی که باید در این دنیا محقق شود، فقط و فقط با حضور امام(عج) است.

وی با ذکر این‌که قرآن کتاب هدایت همه انسان‌ها و امام(عج) هم برای همه انسان‌هاست، یادآور شد: قرآن و امام آمده‌اند تا مرزها، تعصبات، خودبرتر‌بینی‌ها، بهانه‌های جدایی انسان‌ها و ظلم و سیطره برداشته شود. باید مراقب باشیم در معرفی قرآن و امام(عج) حقیقت را معرفی کنیم. نباید در معرفی قرآن و امام(عج) از چارچوبی استفاده کنیم که این دو بال را متعلق به گروهی از بشریت بداند، زیرا این ظلم به قرآن و امام است. قرآن، امام(عج)، اسلام و مسلمانی جهانی است. زمانی انسان‌ها به سعادت و آرامش می‌رسند که قرآن و امام(عج) را بر تمام امور، اندیشه، زندگی و افکار خود حاکم کنند.

احمدی‌نژاد گفت: بارزترین هدیه خدا به بشریت، قرآن و عترت و قرآن و امام(عج) است. با عنایات خداوند و ولی عصر (عج) همه مکاتب غیرالهی و ساخته دست بشر به‌سرعت در حال رنگ باختن هستند. انسان‌ها از نظم مادی و انسان‌کش امروز ناراضی‌اند. دل‌ها و چشم‌ها به‌سرعت به‌سوی آسمان و حقیقت هستی و دردانه هستی گرویده است. اندیشه مهدویت و انتظار به‌سرعت در دنیا منتشر و دل‌ها به‌سوی مهدی موعود گرویده می‌شود که بخش بزرگی از این مرهون مجاهدت‌ها و فعالیت‌های اندیشمندان و فرهیختگان ملت ایران است. 

رییس جمهوری در پایان اظهار کرد: اهالی قرآن که طبیعتا اهالی عترت هم هستند، امروز در ایران می‌درخشند که تنها گوشه‌ای از کارهایشان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. فعالیت‌های قرآنی و توجه و تعمق در قرآن امروز در جای جای ایران اسلامی رایج است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ساعت 18 و 30 عصر جمعه (14 تیر‌ماه) با حضور رییس جمهوری افتتاح شد و از شنبه (15 تیر‌ماه) به مدت یک ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط