شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
از روانشناسی شخصیت شاه تا «یادداشت‌های علم»؛ کتابی که ثابت می‎‌کند چرا انقلاب شده است

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های «خاطرات عزت‌الله مطهری»، «خاطرات احمداحمد»، «خاطرات مرحومه طاهره دباغ»، «یادداشت‌های علم»، «وصیتنامه امام خمینی (ره)»، «شیر و عقاب: تراژدی روابط ایران و آمریکا»، «شکست شاهانه» و «سال‌های بی‌قرار» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان پیشنهاد خرید کتاب از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست گفت: خرید و مطالعه کتاب به سطح آگاهی، مطالعات و میزان علاقه‌مندی افراد بستگی دارد که چقدر حاضرند برای مطالعه وقت بگذارند. اما در کل آثاری که از سوی افراد مبارز قبل از انقلاب گزارش وقایع آن دوران بیان شده کتاب‌های مهمی هستند و این گزارش وقایع برای شناخت واقعیت‌های آن دوران برای اغلب افراد مناسب است. این کتاب‌ها هم جنبه داستانی و هم جنبه تحلیلی و اطلاع‌رسانی دارد. کتاب‌هایی مانند خاطرات عزت‌الله مطهری، خاطرات احمداحمد، خاطرات مرحومه طاهره دباغ و کتاب‌هایی از این دست را برای خرید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مطالعه پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: «یادداشت‌های علم» کتاب دیگری است که آن را برای خرید از نمایشگاه کتاب به مخاطبان توصیه می‌کنم. این کتاب از سوی شخصی نوشته شده است که از نزدیک در جریان وقایع انقلاب بوده است. «یادداشت‌های علم» هم هفت جلدی است و هم به صورت خلاصه دو جلدی چاپ شده است. این کتاب بسیار مهم است زیرا دقیقاً ثابت می‌کند که چرا انقلاب شده است. اگر کسی یادداشت‌های علم را نخوانده باشد، نه پهلوی را می‌شناسد و نه انگلیس، آمریکا و نه انقلاب را. در آن قسمتی که سفیر آمریکا به علم می‌گوید ما مسائلی در ایران داریم که تا پنجاه سال دیگر به تو هم نمی‌توانیم بگوییم. یا در آنجایی که علم به نزد شاه می‌رود و می‌گوید که این نامه را نوشته است و این درخواست‌ها را دارد، شاه ناراحت می‌شود و می‌گوید این چه درخواستی است؟ علم می‌گوید: قربان شما که می‌دانی کوزه عمر ما به دست آنهاست. بعد شاه می‌گوید: برو هر چه می‌خواهی عمل کن. یادداشت‌های علم را من ننوشتم، امام هم ننوشته است بلکه کسی نوشته است که چشم و دست شاه بوده است. دستخط خود علم است و واقعیت‌های عینی رژیم را بیان کرده است.

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: کتاب «وصیتنامه امام خمینی (ره)» نیز برای خرید از نمایشگاه کتاب و مطالعه مناسب است. این کتاب جدید نیست ولی به نظر من همیشه جدید است. امام در وصیتنامه خویش مسائل جهان، انسان، ایران و منطقه را تحلیل کرده است. این کتاب با اینکه کوچک است اما همیشه نکته‌ای خواندنی دارد.

منصوری در ادامه گفت: کتاب دیگری که پیشنهاد می‌کنم تا علاقه‌مندان به مطالعه خریداری کنند، کتاب «شیر و عقاب: تراژدی روابط ایران و آمریکا» است. این کتاب تالیف شخصی به نام جیمز گلن بیل است. جیمز بیل ۱۰ سال در سفارت آمریکا در ایران مشغول به کار بود. او زبان فارسی را یاد گرفت و در کتابش واقعیت‌های خارجی دوره شاه را شرح می‌دهد. این کتاب نیز یکی از کتاب‌هایی است که برای خرید و مطالعه مناسب است.

وی افزود: همچنین علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب «شکست شاهانه» را خریداری و مطالعه کنند. این کتاب تالیف ماروین زُوینس است که با ترجمه عباس مخبر در بازار کتاب موجود است. ماروین زونیس نویسنده کتاب «شکست شاهانه» (روانشناسی شخصیت شاه) یک اقتصاددان سیاسی آمریکایی بود که بر سیاست و تاریخ خاورمیانه متمرکز و استاد ممتاز در دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو بود، جایی که دوره‌هایی را در زمینه سیاست بین‌المللی تدریس می‌کرد. او اولین استادی در مدرسه بازرگانی بود که دوره ای در زمینه فناوری‌های دیجیتال تدریس کرد. او در دانشگاه ییل، مدرسه بازرگانی هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست تحصیل کرد و در آنجا مدرک دکترا گرفت. در علوم سیاسی و موسسه روانکاوی شیکاگو، جایی که او آموزش روانکاوی را دریافت کرد. زونیس در مورد جهانی شدن، فناوری‌های دیجیتال، بازارهای نوظهور، سیاست خاورمیانه، صنعت نفت، روسیه و سیاست خارجی ایالات متحده مطالب زیادی نوشت. او یک مرجع برجسته در خاورمیانه بود و بیشتر عمر خود را صرف مطالعه ترکیب ناپایدار اسلام، تروریسم و خاورمیانه کرد. او در جوانی در ایران زندگی می‌کرد.

جواد منصوری بیان کرد: ماروین زُونیس در کتاب شکست شاهانه، با بررسی اسناد متعدد و مصاحبه با بازماندگان رژیم پهلوی، می‌کوشد تحلیلی روان‌شناختی از ظهور و سقوط محمدرضاشاه به دست دهد. منابع نیروی روان‌شناختی شاه برای فرمانروایی چه‌کسانی بودند؟ حوادث دوران کودکی‌اش چه بازتابی در بزرگسالی داشتند و چگونه بر کیفیت حکمرانی او اثر گذاشتند؟ شاه در بزنگاه‌های مهم تاریخی از جمله کودتای ۲۸ مرداد چه واکنشی از خود نشان داد و چگونه می‌توان تحلیلی روان‌شناختی از این واکنش‌ها به دست داد؟ ویژگی روان‌شناختی رابطه تاریخی ایرانیان و بیگانگان چگونه بر شاه اثر گذاشت و در او بازتاب یافت؟ بیماری سرطان شاه چگونه بر شخصیتش اثرگذار شد؟ در روزهای آخر منتهی به انقلاب اسلامی، شاه چه رفتارهایی از خود بروز داد؟ چرا مردم ایران در نهایت شاه را به‌عنوان شخصی قدرقدرت نپذیرفتند و چطور می‌توان این پدیده را تحلیل کرد؟

جواد منصوری آثار بسیاری از جمله «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» را به رشته تحریر در آورده است. کتاب «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» اثر دیگری است که به کوشش محسن کاظمی به رشته تحریر درآمده و از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است. این کتاب نیز برای مطالعه در حوزه تاریخ پیشنهاد می‌شود. گزیده‌ای از مقدمه کتاب «سال‌های بی‌قرار» چنین است: بارها از من پرسیده‌اند؛ «چرا این همه خاطره‌گویی و خاطره‌‎نگاری؟» و «چه فایده از این همه گفته‌ها و نوشته‌ها؟!» پاسخ به این پرسش را باید در هجده سال پیش جست، زمانی‌که برای اولین بار پای در این مسیر نهادم. با اینکه در حال و هوای انقلاب اسلامی رشد و تکوین یافته بودم، سؤالات بسیاری پیرامون این پدیده بزرگ سیاسی اجتماعی که زندگی ما را زیر و رو کرد، در ذهن داشتم. در پی یافتن پاسخ به پرسش‌هایم دست به تحقیق و مطالعه زدم. در کتاب‌ها، کلاس‌ها، محافل و تشکل‌ها جوابی نیافتم. اگر جوابی هم شنیده می‌شد، بسیار سطحی و کلیشه‌ای بود. در رسانه‌های جمعی نیز فقط نظرها و تحلیل‌های تبلیغی و ارشادی وجود داشت. پس گشتم و گشتم‌… پرسیدم و جستم. تا آنکه راهنمایی شدم به سوی پدیدآورندگان انقلاب: «انقلابیون»، «مبارزان»، «فعالان سیاسی» و به زعم رژیم شاه: «خرابکاران»، «اغتشاشگران»، «برهم‌زنندگان امنیت اجتماعی»، «مقدمین علیه امنیت کشور» و «متعرضین به تاج و تخت شاهنشاهی». گفت‌وگو، مصاحبت و نشست و برخاست با ایشان، و شنیدن خاطرات تلخ و شیرین و تحلیل‌های آنان، به جواب‌هایی اندک از پرسش‌هایی بسیار رهنمونم کرد. اما همین یافتن و دانستن خاطرات و خطرات و تحلیل‌های آنها، لایه لایه بر سؤالات من افزود. نمی‌توانستم خود را فریب دهم، که اقناع شده‌ام، نه نشدم! اما معترفم دریچه‌هایی از معرفت و حقیقت به رویم گشوده شد، که اولین باب آن علم به جهل خود و بعد اشتیاق بیشتر به دانستن بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • عظیم عظیم پناه DE ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    عالی
  • دانشجو دانشگاه ازاد IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    رضاخان پالانی داماد تیمورتاش از اردوباد گرجستانی شد که زنش یعنی مادر رضاشاه دوم غیر ایرانی واز نسل گرجستانی میباشد وفامیل خودشون را به پهلوی تغیر دادند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط