شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
خواندن و نوشتن, همین و تمام! 

خراسان‌رضوی - اگر نوشتن را به مثابه گفتن در نظر بگیریم پس خواندن نیز به مثابه شنیدن گفته‌‏های دیگران است و به قول سقراط ما دو گوش داریم و یک زبان پس لااقل باید دو برابرِ نوشتن بخوانیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد ترشیزی، نویسنده: مارگریت دوراس کتابی دارد با عنوان نوشتن همین و تمام. در این کتاب دوراس به مفهوم و تاثیر شگرف نوشتن بر زندگی انسان می‏‌پردازد و هرچند نوشتن را ناشناخته توصیف می‏‌کند اما راهی عمیق و مهم برای شناخت خود می‏‌داند. عنوان کتاب هم قابل تامل است؛ نوشتن همین و تمام!

اما نوشتن پیش‌‏نیازها و مصالح زیادی می‌‏طلبد. از شور ثبت و ضبط دیده‏‏‌‏ها و شنیده‏‌ها و زندگی‌‏های زیسته و آرزوها گرفته تا استعداد و تکنیک و فرصت کافی برای تعمق و حتی خلوت و آرامشی که بتوان بر روی یک سوژه متمرکز شد. همه این‏ها را که کنار بگذاریم نوشتن یک خمیر مایه مهم دیگر هم نیاز دارد. نوشتنی که نوشتن باشد و چراغ راه شناخت خود و دنیای خود بشود به یک بینش و نظرگاه خاص انسانی نیز نیاز دارد. برگردیم به مارگریت دوراس و کتابش و این بار مخالفتی بکنیم با او.

دوراس در جایی از کتاب می‏‌گوید همه کائنات در حال نوشتن‌‏اند. حتی مگس هم بر دیوار می‏‌نویسد. من اما نم‌ی‏توانم این را بپذیرم. هر سیاه مشقی نوشتن نیست. هر صفحه پر شده‌‏ای از کلمات را نمی‌‏توان نوشته دانست. همانطور که هر موجود دوپایی الزاماً انسان نیست و انسان را تفکرش انسان می‏‌سازد. نوشته‏ را نیز بینش و دانش پشت اثر نوشته می‏‌سازد. خواه این بینش ماتریالیستی باشد، معنوی باشد، عرفانی باشد، روانشناختی باشد یا هر چه.

یادم هست در کانون داستان‌نویسان خراسان ده‌ها سال پیش این مثال را برای دوستی زدم که خوشحال بود از بابت اینکه می‏‌تواند هفته‏‌ای دو سه تا داستان بنویسد. به او گفتم فرض کن درونت پیمانه‏‌ای داری که با هر صفحه داستان یک واحد از آن خالی می‏‌شود. همینطوری اگر بخواهی پیش بروی تهی خواهی شد. باید فکری برای پر کردن مجدد این خزانه داشته باشی. به جای سیاه کردن پی‏‌در‏پی کاغذ سعی کن بیشتر بخوانی و کمتر بنویسی. اگر نوشتن را به مثابه گفتن در نظر بگیریم پس خواندن نیز به مثابه شنیدن گفته‌‏های دیگران است و به قول سقراط ما دو گوش داریم و یک زبان پس لااقل باید دو برابر نوشتن بخوانیم.

پس می‏‌توانیم در جوابیه‏‌ای به خانم دوراس بگوییم خواندن و نوشتنِ توامان است که کار را تمام می‌‏کند و می‏‌تواند هم راه شناخت خود را باز کند هم به عمق بخشیدن به نوشته‌‏ها و نظرگاه ما نسبت به دنیا کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها