سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
رویکرد نمایشگاه، تاکید بر سبک زندگی قرآنی است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه با توجه به شعار نمایشگاه که «سبک زندگی قرآنی» است، تاکید همه بخش‌ها به این اصل مهم مورد توجه رهبر معظم انقلاب متمرکز است. همچنین به تمامی بخش‌ها یادآوری شده که در فعالیت خود رویکرد بین‌المللی نیز داشته باشند، زیرا این نمایشگاه یک رویداد بزرگ بین‌المللی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این نشست که با حضور سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، هدف از فعالیت‌های قرآنی را توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: خرده فرهنگ‌های دیگر در ذیل فرهنگ‌سازی قرآنی بروز و ظهور می‌یابند. برآیند فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و بین‌المللی در نمایشگاه قرآن، ایجاد فضای نوین با استفاده از نوآوری و ایجاد یک بستر جدید است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن سه کارکرد ویژه برای نمایشگاه قرآن، عنوان کرد: نخستین کارکرد نمایشگاه، نهاد سازی قرآنی است. نمایشگاه بین‌المللی قرآن نهادی است که همه ظرفیت‌های قرآنی کشور را در یک مکان واحد ارایه می‌کند. همه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی که تولیت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در طول سال رصد و در ماه رمضان و در نمایشگاه قرآن عرضه می‌شود.

محمدی دومین کارکرد نمایشگاه را پشتیبانی عنوان کرد و افزود: نمایشگاه در یک فضای جذاب و هنری، ظرفیتی برای موسسات و فعالان قرآنی و هنرمندان و صاحبان آثار هنری و مکانی برای ظهور و بروز خلاقیت‌هاست. نمایشگاه قرآن در ماه نزول آن همچنین موقعیتی عالی و معنوی برای انس بیشتر تمامی اقشار با آیات نورانی کلام حق فراهم می‌کند. 

وی با طرح کارکرد سوم نمایشگاه، با عنوان فرهنگ‌سازی اظهار کرد: دهه سوم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دهه فرهنگ‌سازی است. با جهش چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در دولت‌های نهم و دهم و اختصاص بودجه‌های مناسب، عملیات فرهنگ‌سازی باید به‌عنوان مهم‌ترین کار در نمایشگاه نمود داشته باشد.

این مسوول قرآنی در ادامه درباره برخی برنامه‌های ویژه نمایشگاه یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه 300 هزار جلد قرآن به‌طور رایگان میان مردم توزیع می شود. همچنین در این دوره بخشی با عنوان «ترمیم، تجمیع و تعویض» فعالیت می‌کند که مردم در این بخش می‌توانند قرآن‌های خود را به‌صورت رایگان صحافی و یا قرآن‌های کهنه و مندرس را تعویض کنند.
 همچنین اگر افرادی قرآن‌های بلا استفاده در منزل دارند می‌توانند با اهدای آن موجب شوند کلام الله در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف مورد استفاده مفید قرار گیرد.

محمدی همچنین درباره مساله نظارت بر بخش‌های نمایشگاه عنوان کرد: تمامی بخش‌های از لحاظ فیزیکی و محتوایی به دقت ارزیابی و نظارت می‌شوند و در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش تخلف با آن‌ها در اسرع وقت برخورد خواهد شد. 

رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در پایان در حاشیه رونمایی از پوستر نمایشگاه در تشریح طراحی این پوستر گفت: طراحی این پوستر با محوریت دو آیه شاخص در قرآن کریم با موضوع سبک زندگی و با تاکید بر حیات طیبه انسانی و استجابت خدا و رسول خداست. هدف از طراحی این پوستر در واقع پر‌رنگ کردن این دو آیه شریفه است. رنگ‌های به کار رفته در آن نیز هر یک معنایی خاص را تداعی می‌کنند؛ از جمله این‌که رنگ طلایی کار شده در پوستر نماد تحقق مطلوب جامعه آرمانی قرآنی است.

ببیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 14 تیر‌ماه با حضور رییس جمهوری افتتاح و به‌طور رسمی از  شنبه 15 تیر به مدت یک ماه میزبان اهالی قرآن و قرآن دوستان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط