چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
شاهوردیان: من که جا خوردم!

مدیرمسوول انتشارات علم و حرکت از اظهار نظر برخی قهرمانان ورزش تکواندوی کشورمان مبنی بر نبودن کتاب‌های آموزش تکواندو در بازار نشر ایران انتقاد کرد و گفت: از این اظهار نظر جا خوردم!-

روبن شاهوردیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: طی سال‌ها فعالیت نشر علم و حرکت، کتاب‌های جامع و مرجعی را که در دنیای ورزش از آن‌ها به عنوان منابع مهم آموزشی یاد می‌شود، ترجمه و منتشر کرده‌ایم که متاسفانه انگار در کشورمان از دید ورزشکاران، مربیان، مدرسان و کارشناسان ورزشی دور مانده‌اند. 

شاهوردیان با اشاره به این‌که کتاب «اصول مبارزه در تکواندو» سال 1375 از سوی انتشارات علم و حرکت روانه بازار نشر شد، ادامه داد: این کتاب نوشته «جونگ کوک یونگ» قهرمان کره‌ای و سرشناس تاریخ تکواندو است. وی در بهره‌ گرفتن از هر دوپایش تبحر ویژه‌ای داشت و سال‌های زیادی در سطح اول تکواندو جهان بدون شکست ماند. استفاده از تجربیات این اعجوبه کره‌ای برای هر قهرمان تکواندو فواید زیادی خواهد داشت. 

مولف کتاب «تکواندو پومسه» با بیان این‌که «از اظهار نظر برخی قهرمانان ملی تکواندو کشورمان مبنی بر بی‌اطلاعی از وجود کتاب‌های آموزشی این ورزش جا خوردم» اظهار کرد: قهرمانان تکواندو به ویژه در سطح جهان و المپیک باید دنبال کسب اطلاعات جامع این ورزش باشند اما متاسفانه گویا برخی از این عزیزان علاقه‌ای به پیدا کردن چنین آثاری ندارند. 

شاهوردیان کمیته آموزش فدراسیون تکواندو را مسوول تهیه کتاب‌های آموزشی این ورزش دانست و اضافه کرد: با توجه به این‌که اصول مبارزه تکواندو برای نخبه‌های این ورزش نوشته شده است، قرار دادن این کتاب و آثاری از این دست در سبد هدایای قهرمانان تکواندو، می‌تواند زمینه‌ساز آشتی این چهره‌های بزرگ ورزشی با مقوله مطالعه باشد. 

وی با اشاره به تفاوت دو مقوله تربیت بدنی و ورزش به ویژه در تالیفات و ترجمه‌ها، افزود: کمیته علمی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با توجه به نیاز مبانی نظری و عملی به کتاب، رشته‌های علوم تربیت بدنی و ورزش را از هم جدا کرده‌ است. از آن‌جایی که نشر ورزش ایران به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود، این تفکیک آثار، معقول به نظر می‌رسد. 

مترجم کتاب «تغذیه کامل ورزشی» درباره تفاوت‌های ورزش و علوم تربیت‌بدنی توضیح داد: محدوده ورزش عمومی را باید از پیاده‌روی ساده تا کسب عناوین قهرمانی دانست اما غیر از این،‌ با مباحثی علمی روبه‌رو می‌شویم که زیرمجموعه تربیت بدنی به حساب می‌آیند. نباید فراموش کرد که علوم ورزشی درباره مقوله‌های نظری علم بحث می‌کند. خوشبختانه استادان برجسته تربیت‌بدنی در کشورمان به نقطه نظری رسیده‌اند که تفاوت این دو مقوله‌ را به خوبی تبیین می‌کند. 

مدیرمسوول نشر علم و حرکت با اشاره به شکست‌های متعدد تیم‌های کشورمان در میادین بین‌المللی، اضافه کرد: در کتاب‌های علوم تربیت بدنی، سرفصل‌های ویژه‌ای به آماده‌سازی روحی و بدنی ورزشکاران رشته‌های مختلف اختصاص دارد. برای مثال در فوتبال، کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به تازگی روی علوم تربیت بدنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کشورهایی مانند کره و ژاپن هم در شرق ‌آسیا مدت‌ها است با نگاه علمی به این ورزش فاصله زیادی را بین خودشان و دیگر مدعیان فوتبال قاره کهن ایجاد کرده‌اند اما ما تنها نظاره‌گر پیشرفت‌ آن‌ها بودیم. تا وقتی که نگاه علمی و پژوهشی بر فوتبال و به طورکلی ورزش ایران حاکم نشود، طبیعی است که حرفی برای گفتن در دنیا نداشته باشیم. 

وی با اشاره به محل استقرار ناشران دانشگاهی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران زحمات بسیار زیادی را برای برپایی این رویداد مهم فرهنگی می‌کشند. من معتقدم که امسال محل استقرار ناشران دانشگاهی و نحوه چینش غرفه‌ها در این نمایشگاه، وضعیت مطلوبی نداشت. به هیچ وجه قصد نفی زحمات دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب را ندارم اما نگاه واقع‌بینانه به ساختار بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، بیانگر این است که بخش عمده‌ای از ناشران نمی‌توانند از امکانات برپایی این نمایشگاه منتفع شوند. 

مترجم کتاب «مبارزات بی‌سلاح» افزایش قیمت کاغذ را مشکلی بزرگ برای ناشران ورزشی دانست و افزود: متاسفانه واردات کاغذ از نظر اهمیت در رده بیست وچهارم اولویت‌بندی واردات اقلام ضروری کشورمان قرار گرفته است و این مساله باعث می‌شود که اعتبار کافی برای خرید این کالای فرهنگی در نظر گرفته نشود. به یقین، بالا رفتن قیمت کاغذ زیان‌های فراوانی برای ناشران ایرانی خواهد داشت. 

مدیرمسوول انتشارات علم و حرکت با اشاره به توقف برپایی نمایشگاه ناشران دانشگاهی، اضافه کرد: سال‌های گذشته و هنگام برپایی این نمایشگاه،‌ اغلب کتاب‌ها به شکل نیم‌بها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت که این مساله موجب سود ناچیز ناشران شرکت‌کننده می‌شد و از این لحاظ باید گفت که توقف برگزاری نمایشگاه‌ ناشران دانشگاهی، خسارت چندانی به این ناشران نزده است. 

وی درباره استقبال کتابخانه‌ها و مراکز عالی آموزشی از آثار علوم تربیت‌ بدنی، توضیح داد: به یقین دانشکده‌های تربیت بدنی و همچنین کتابخانه‌های تخصصی ورزشی نیاز مبرمی به تالیفات و ترجمه‌های این حوزه دارند اما متاسفانه به خرید چند نسخه از این آثار بسنده می‌کنند و با تکثیر آن‌ها به صورت جزوه، نیازهایشان برطرف می‌شود. این مساله به نشر علوم تربیت بدنی در کشورمان لطمات زیادی می‌زند که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها