جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
«نقش بازی در رشد کودکان» منتشر شد

کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» اثر مشترک احمد خاکی و عباس شعبانی به تازگی از سوی انتشارات حتمی روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر می‌کوشد در هشت فصل مطالبی را درباره «انواع بازی، تئوری‌های بازی، چند نظریه در مورد بازی، فواید بازی، آثار بازی بر رشد کودکان، معایب بازی‌های رایانه‌ای، بازی و ورزش از دیدگاه اسلام و دانشمندان ایرانی و همچنین بازی درمانی و رشد اجتماعی کودکان» ارایه دهد.

مخاطبان کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» در فصل نخست با انواع بازی نظیر بازی آزاد، بازی نمادین، بازی سازنده یا خلاقانه، بازی‌های نمایشی و هیجان‌انگیز، بازی‌های ورزشی، کارهای ذوقی، بازی‌های پر تحرک، بازی‌های درمانی، اهمیت و شرایط بازی آشنا می‌شوند.

در فصل دوم مطالبی درباره تئوری بازی‌ها از جنبه‌های کلاسیک، تنش‌زدایی، پیش‌تمرین، تجدید تکامل، دینامیک، پیاژه و فروید ارایه شده‌اند. همچنین فصل سوم این اثر به نظریه‌هایی درباره عوامل موثر در بازی مانند سن، جنس، هوش و محیط توجه دارد.

فواید بازی در کتاب حاضر از زوایای «جسمی، ذهنی، روانی و عطفی»، «آموزش شیوه زندگی فردی»، «رفتار اجتماعی، آموزش و مقررات و آموزش نقش‌های اجتماعی»، «کسب آگاهی از جهان خارج»، «آموزش اخلاق»، «تاثیر کتاب بر صورت‌های بازی» و «نقش بازی در تعلیم و تربیت» در فصل چهارم کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» بررسی شده‌اند.

فصل پنجم این کتاب، آثار بازی بر رشد کودکان را در کسب تجارب زندگی، مهارت‌های شخصی و اجتماعی، رشد و تحول سالم و... بیان می‌کند.

در فصل ششم کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» سخن از تاثیر بازی‌های رایانه‌ای، معایب و مزایای بازی‌های رایانه‌ای بر جسم و روان کودکان به میان می‌آید. مشکلات اسکلتی، کاهش روابط خانوادگی، تقویت حس پرخاشگری، افت تحصیلی، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، متزلزل شدن روابط خانواده، منزوی کردن کودکان و نوجوانان، تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان و ارایه راهکاری‌هایی برای والدین، از جمله این مطالب‌اند. 

در فصل هفتم این کتاب نظریه‌هایی از مسکویه، غزالی، ابوعلی سینا، غزالی، امام صادق(ع) و ابن عباس از قول پیامبر(ص) درباره بازی ارایه می‌شوند.

در آخرین فصل کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» نوشته شده است: «بازی‌های سالم و متناسب با کودکان می‌تواند به علت دست‌کاری در پدیده‌ها و آزمایش محیط اطراف توسط کودک افزایش رشد عقلانی وی را در پی داشته باشد، چرا که حس کنجکاوی کودک از این طریق برآورده شده و مناسب‌ترین عمل برای رشد عقلی کودک است. بازی باعث تقویت رشد اجتماعی کودکان می‌شود چرا که کودکان با تمرین زندگی آینده از طریق بازی و فراگیری روابط انسانی، اجتماعی و همکاری در گروه‌های بازی می‌توانند رشد اجتماعی داشته باشند، همان‌گونه که نیاز عاطفی آن‌ها از محبت و امنیت برآورده می‌شود.»

مخاطبان این اثر دانشجویان رشته‌های روانشناسی، مددکاری اجتماعی و تربیت بدنی و مسوولان مهدکودک‌ها و والدین‌اند.

نخستین چاپ کتاب «نقش بازی در رشد کودکان» با شمارگان دو هزار نسخه، در 89 صفحه و به بهای 75 هزار ريال به تازگی از سوی انتشارات حتمی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط