چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
تبدیل کتاب‌های فرهنگستان هنر به متون درسی دانشجویان

علیرضا اسماعیلی، مدیر عامل موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر، در گفت‌وگو با «ایبنا» ضمن اشاره به کارنامه این انتشارات در سال 1391، تازه‌های کتاب این انتشاراتی برای نمایشگاه کناب را نیز معرفی کرد. به گفته اسماعیلی، برخی کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه زیبایی‌شناسی و فلسفه یا پژوهش هنر از سوی این ناشر، پس از انتشار به متون درسی دانشجویان رشته‌های مختلف هنری تبدیل شدند.-

اسماعیلی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: موسسه متن در سال 1391 مانند دیگر سال‌ها فعالیت خوبی در حوزه نشر کتاب داشته است. بیش از 20 عنوان کتاب جدید در موضوعات گوناگون هنر، در این موسسه منتشر و 10 عنوان دیگر نیز در این روزهای پایانی در نوبت انتشار دارد. همچنین چندین عنوان دیگر از کتاب‌های چاپ شده در سال‌های گذشته نیز در سال 91 تجدید چاپ شده‌اند. 

وی افزود: کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر، پژوهش هنر، معماری، سینما و موسیقی بودند که تعدادی از آن‌ها پس از انتشار تبدیل به متون درسی دانشجویان رشته‌های مختلف هنری شدند. 

اسماعیلی در ادامه به نام آثار منتشر شده در سال 1391 اشاره کرد و گفت: قسمت دوم کتاب «مسایل کلی زیبایی‌شناسی»، «موسیقی ایران در سده گذشته»، «تاریخ و نظریه شش مقام»، «بازآفرینی ربع رشیدی»، «مرقع میرزا غلامرضا اصفهانی»، «معناسازی، استنتاج و بلاغت در تفسیر سینما»، «مار در هنرهای هندویی و بودایی»، «میراث معماری روستای گیلان: خانه حاجت‌پور»، «شرح مبارکشاه بر ادوار موسیقی»، «معماری اسلامی در قاهره»، «آن گوهر بی‌همتا: بررسی آثار نقاشی فرصت الدوله شیرازی»، «نظام استاد شاگردی، از کارگاه تا دانشگاه» و «کتاب آرایی قرآنی، جلوه‌ای از هنر عصر قاجار» از  کتاب‌های جدید موسسه متن در سال 1391 است. 

اسماعیلی همچنین به مهم‌ترین کتاب‌های تجدید چاپ شده در سال 1391 اشاره کرد: چاپ دوم کتاب‌های «نگارگری و معماری بودایی»، «تاریخ زیبایی»، «مجموعه مقالات هم‌اندیشی نشانه شناسی» و چاپ چهارم کتاب‌های «زیبایی شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه»، «جستارهایی در چیستی هنر اسلامی» و «معنا در معماری غرب» و البته چاپ پنجم کتاب «دانشنامه زیبایی شناسی» نیز از مهم‌ترین کتاب‌های تجدید چاپ شده انتشارات فرهنگستان هنر در این سال بودند. 

مدیر انتشارات فرهنگستان هنر در ادامه در پاسخ به این سوال که «چه کتاب‌هایی قرار است از سوی این ناشر در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین سال 1392 منتشر شوند؟» گفت: برای سال 1392 نیز ما کتاب‌هایی مهم و ارزشمند برای جامعه هنری کشور داریم. هم‌اکنون عناوینی که انتشار آن‌ها برای توزیع در نمایشگاه کتاب سال جدید قطعیت پیدا کرده‌ عبارتند از «راهنمایی بر ادبیات و فیلم»، «دانشنامه هنر و معماری ایرانی» که این دو کتاب کتاب‌های مرجع مفید و ارزشمندی هستند و زمان زیادی برای آماده‌سازی آن صرف شده است، «هنر جلدسازی ایرانی»، «مسجد جامع اصفهان»، «مجموعه مقالات همایش جیرفت». 

وی افزود: همچنین کتاب‌های «جلد سوم زیبایی‌شناسی آکسفورد»، «تصویر انسان در هنر اسلامی»، «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» در دو مجلد، «مداومت در اصول موسیقی ایرانی، گام‌ها و دستگاه‌ها»، «دایرةالمعارف متون مجسمه سازی»، «هنر و ارزش»، «کتابشناسی مکتب اصفهان» و «چوتاشی در مازندران» عناوین دیگری از کتاب‌های تازه موسسه برای نمایشگاه کتاب 26 است. 

اسماعیلی در پایان گفت: هدف موسسه متن فرهنگستان هنر ارایه کتاب‌های مرجع و مفید برای محققان، پژوهشگران، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به هنر ایران و جهان است. در این راستا ضمن انتشار کتاب‌های پژوهشی مناسب درباره هنر و تاریخ هنر ایران به ترجمه و انتشار جدیدترین کتاب‌های مرجع منتشر شده در حوزه‌های گوناگون هنر به ویژه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی نیز توجه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها