دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

يوسف عليخاني، داستان‌نويس، کتاب‌های «شوهر عزيز من»، «نيمه ناتمام»، «قلعه‌مرغي، روزگار هرمي» و «نسكافه با عطر كاهگل» را به داستان‌خوانان نوروزی پیشنهاد داد. «خدمتكار و پروفسور»، «آقاي پيپ»، «امواج گرسنه» و «همسر ببر» نیز از آثار داستاني خارجي مورد نظر این نویسنده‌اند که خواندن آن‌ها را به مخاطبان توصیه کرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عليخاني گفت: در سال 91 رمان‌هاي بسياري خواندم و انتخاب بهترين‌ها و توصيه آن براي مطالعه، كار دشواري است، زيرا امسال، كتاب‌هاي داستاني خوبي منتشر شد.

وي «شوهر عزيز من» از فريبا كلهر را از بهترين رمان‌هاي منتشرشده در سال 91 دانست و گفت: جاي چنين كتابي در رمان‌هاي معاصر ما خالي بود، زيرا اين كتاب وقايع سه‌دهه پس از انقلاب اسلامي ايران را از نگاه و زبان يك زن روايت مي‌كند.

به گفته عليخاني،‌ در اين رمان وقايع انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دوران سازندگي و فضاي سياسي اواخر دهه هفتاد مطرح شده است.

اين داستان‌نويس ادامه داد: كلهر در اين كتاب به وقايع واقعي جامعه مي‌پردازد، برخلاف بعضي نويسندگان كه گويي جامعه خود را نمي‌شناسند و فقط به تخيل خود بسنده مي‌كنند.

«نيمه ناتمام» نوشته نسرين قرباني دومين رماني بود كه عليخاني مطالعه آن را به اهالي كتاب توصيه كرد. وي درباره اين كتاب گفت: بعضي استادان داستان‌نويسي مي‌گويند رمان‌نويس بايد بيش از 40 سال داشته باشد. من اين سخن را يك خرافه و ادعا مي‌دانستم، اما با خواندن «نيمه ناتمام» و «شوهر عزيز من» به اين سخن ايمان آوردم، زيرا انگار در اين سن، انسان از زندگي و خودش شناخت پيدا مي‌كند و مي‌تواند آن‌ها را روايت كند.

وي شناخت و معرفي دنياي زنان و نثری پاكيزه را ويژگي‌هاي مهم «نيمه ناتمام» عنوان کرد.

عليخاني همچنين مطالعه «نسكافه با عطر كاهگل» نوشته م. آرام را از به كتابخوان‌ها توصيه كرد و گفت: اين رمان را هم اهالي كتاب و هم منتقدان پسنديدند و بازتاب بسيار خوبي در رسانه‌ها داشت.

وي خوشخوان‌بودن و سرگرم‌كنندگي را مهم‌ترين ويژگي «نسكافه با عطر كاهگل» خواند.

عليخاني همچنين با تحسين «قلعه مرغي، روزگار هرمي» نوشته سلمان امين گفت: اين رمان بسيار جذاب، موضوع شبكه‌هاي هرمي را دستمايه خود قرار داده و به وجوهي از موضوعات اجتماعي روز كه نوجوانان با آن‌ها درگيرند، پرداخته است.

«خدمتكار و پروفسور» نوشته «يوكو اوگاوا» با ترجمه كيهان بهمني، «آقاي پيپ» از «لي جونز» با ترجمه فريده اشرفي، «امواج گرسنه» نوشته «آميتا وگوش» به ترجمه ناهيده هاشمي و «همسر ببر» از «تئا آپرت» با ترجمه علي قانع هم رمان‌هاي خارجي بودند كه عليخاني آن‌ها را به اهالي كتاب توصيه كرد.

«نسكافه با عطر كاهگل»، «شوهر عزيز من» و «نيمه ناتمام» در سال 91 از سوي انتشارات آموت منتشر شدند. «قلعه‌مرغي، روزگار هرمي» هم زمستان 90 از سوي انتشارات هيلا و ققنوس راهي باز كتاب شد. 

«خدمتكار و پروفسور»، «آقاي پيپ»، «امواج گرسنه» و «همسر ببر» هم سال 91 از سوي انتشارات آموت انتشار يافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط