یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۸
نخستين اطلس ملي زبان ارائه مي شود

نخستین همایش ملی زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون با ارائه نخستین اطلس ملی زبان و برپايي نمايشگاهي از آخرين كتاب‌هاي منتشر شده از 30 بهمن به مدت دو روز در تالار اجتماعات موزه دوران اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از 90 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 24 مقاله در سه حوزه پژوهشی زبان و گویش، زبان‌های باستانی و کتیبه‌های کهن، متون و کتیبه‌های دوران اسلامی در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد.

آوای سنگ‌ها، بازیافتن گویش‌های گمشده ایرانی در دوره اسلامی از خلال متون فارسی و عربی، لزوم شناخت فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران باستان، پژوهشی در ترکیب اسناد دوره صفوی، گفتاری پیرامون گویش‌شناسی ایرانی، بازنگری در کتیبه گودرز در سرپل ذهاب، از جمله موضوعاتی است که به ترتیب از سوی استادانی همچون ژاله آموزگار، علی اشرف صادقی، محمد تقی راشد محصل، مژگان اسماعیلی، محمد علی حق‌شناس و سیروس نصراله‌زاده ارائه خواهد شد.

یک پیشنهاد برای رتبه‌بندی زبان‌های در خطر ایران، کتیبه رواتک، کتیبه خارک، بررسی و نقد مقایسه‌ای نقوش هنری در کتیبه‌های ساسانی، کتیبه‌های سده نهم هجری قمری؛ ملک کیومرٍ بن بیستون،  نسب نامه استانداران رویان و ... از دیگر موضوعاتی است که از سوی دکتر پرمون، دکتر جعفری دهقی، رسول بشاش، دکتر اصغر محمود آبادی و دکتر نیستانی مورد بحث وبررسی قرار خواهد گرفت.

هم‌زمان با برگزاری این همایش، آخرین دستاوردهای طرح اطلس ملی زبان کشور به صورت دیجیتالی و نرم‌افزار خط میخی در قالب لوح فشرده به پژوهشگران و علاقه مندان ارائه خواهد شد.

همچنين ویژه‌نامه کتیبه (خبرنامه پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون) هم‌زمان با همایش منتشر می‌شود و برپایی نمایشگاهی از آخرین کتاب‌های منتشر شده در زمینه زبان‌شناسی، کتیبه و متون از بخش‌های جانبی این همایش به شمار می‌رود.

پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در سال 1376 با توجه به پژوهش‌های انجام گرفته و در حال اجرای سال‌های قبل همچون زبان‌شناسی و گویش در ادامه طرح جمع‌آوری نمونه‌های گویشی، تدوین اطلس زبان شناسی ملی ایران، مطالعات کتیبه‌خوانی و قرائت کتیبه‌های نو یافته در حفاری‌های باستان‌شناسی به زبان‌های ایرانی و غیر ایرانی ایلامی، اکدی، آرامی، اورارتویی، کتیبه‌ها و متون دوران اسلامی تاسیس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها