دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
جشنواره شعر فجر آغازگر فصل جدیدی در شعر ایران باشد

محمود اکرامی‌فر، شاعر و دبیر علمی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ابراز امیدواری کرد دوره هفتم این جشنواره بتواند فصل جدیدی را در شعر ایران آغاز کند و به وجود آورنده یک تغییر بنیادین در این عرصه باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اکرامی‌فر گفت: معتقدم جشنواره شعر فجر در هر سال باید بتواند فصل جدیدی در شعر آغاز کند و به عبارت دیگر تکرار مکررات نباشد.

این شاعر توضیح داد: این فصل جدید بدین معنا نیست که  بگوییم سال گذشته شعر اجتماعی در جشنواره شعر فجر نبوده است و در این دوره باید این بخش را به آن اضافه کنیم، بلکه باید یک تغییر بنیانی و بنیادی در این عرصه صورت گیرد.

دبیرعلمی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: اگر جشنواره شعر فجر بتواند این کار را انجام دهد، یک قدم رو به جلو گذاشته است و حرفی برای گفتن دارد، در غیر این صورت جشنواره شعر فجر یک کار مفید است، اما نه رو به جلو و تاثیر هم دارد، اما نه آنچنان ‌که تغییری ایجاد کند.

وی افزود: این مساله مختص جشنواره شعر فجر هم نیست و دست‌کم در دیگر جشنواره‌های فجر مانند فیلم و تئاتر نیز باید با همین رویکرد حرکت کرد. به هر حال وقتی آثار یک سال را بررسی می‌کنیم، باید به تفاوت‌های شعرهای آن سال با سال‌های قبل هم توجه داشته باشیم.
 
اکرامی‌فر درباره پیشنهاد وزیر ارشاد برای انتخاب بهترین شاعر از نگاه مردم اظهار کرد: این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است و می‌توان برای آن با استفاده از روش‌های نظرسنجی و پژوهش، یک جامعه آماری و یک جامعه نمونه تعریف کرد و از مردم پرسید که کدام شعر در ذهن شما ماندگار بوده است؟

وی ضمن ارایه مثالی در این زمینه یادآور شد: این کار را چند سال پیش در جشنواره شعر رضوی انجام داده‌ایم و در آن از 100 روزنامه‌نگار حوزه ادبیات، استادان دانشگاه، فعالان حوزه شعر و شاعران استان خراسان رضوی پرسیده شده که بهترین شاعر از نظر شما کیست؟

وی در پایان گفت: این انتخاب کار مناسبی است و به نظرم پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد خوبی است، البته نمی‌توان هر شاعری را که از این رهگذر انتخاب می‌شود، بهترین شاعر دانست اما در هر حال او شاعری است که خودش و شعرش در ذهن و زبان مردم جای دارد.

محمود اکرامی‌فر در سال ۱۳۳۸ در یکی از روستاهای اسفراین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان روستا سپری کرد و سپس برای گذارندان دوران متوسطه، وارد دانشگاه فردوسی مشهد و سپس دانشگاه تهران شد. وی دكترای خود را در رشته مردم‌شناسی از آكادمی علوم کشور تاجیکستان اخذ كرده است.

«اصول ارتباطات جمعی»، «گریه کردن کم آرزویی نیست»، «ما با سلیقه مردم پیر می‌شویم»، «بهارانه‌ها: ترجمه شعر تاجیکی»، «این کتاب اسم ندارد» و «مردم‌شناسی» از  آثار منتشر شده او هستند.

هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر بهمن امسال(1391) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط