جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
پارسی‌نژاد: داستان‌خوانی مردم را از تجربه شکست‌ می‌رهاند

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه داستان، معتقد است که توده مردم در صورتی به رمان و داستان‌خوانی گرایش پیدا می‌کنند که داستان و اثر خوب بخوانند. وی با تاکید بر نقش داستان‌خوانی در زندگی گفت: اگر مردم بدانند که خواندن داستان می‌تواند آنان را از دام تجربه‌های بد و شکست‌ها برهاند، به این عرصه علاقه‌مند می‌شوند؛ ضمن ‌آن‌که حمایت از نویسنده و پژوهشگر در امر مطالعه و تحقیق باید جزو ضروریات لازم‌الاجرای حوزه فرهنگ باشد.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پارسی‌نژاد در تحلیل وضعیت بازار تابستانی رمان و داستان، در ابتدای سخنانش به اجرا شدن ضروریات در زیرساخت‌های اولیه حوزه داستان اشاره کرد و نگاه بنیادین به نیازهای این عرصه را لازم دانست.

این پژوهشگر در ادامه گفت: حوزه ادبیات داستانی از دیر باز در کشور ما سابقه داشته است و بر خلاف حوزه شعر دارای ساختاری است که می‌تواند جهان هستی را به تصویر بکشد و بر گروه‌های مختلف انسانی تاثیرگذار باشد.
 
وی افزود: متاسفانه امروز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند که داستان فقط سرگرمی است و می‌گویند وقتی برای داستان خواندن ندارند و به تاثیر داستان بر زندگی و آینده‌شان واقف نیستند. به همین دلیل همه ابعاد این مساله باید برای اقشار مختلف جامعه تبیین شود تا مردم به اهمیت داستان خواندن پی ببرند. 

پارسی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که داستان می‌تواند دنیای تجربه‌ها را در اختیار خواننده‌اش قرار دهد، توضیح داد: در دنیای رمان با انواع مباحث روانشناختی، علوم اجتماعی، فلسفه و تاریخ مواجه می‌شویم. از طرفی مساله‌ای که برای زندگی بشر حایز اهمیت است، کسب تجربه است. ما در طول زندگی تجربه را در اثر حوادث و رویدادهای مربوط به زندگی خودمان و معمولا بعد از شکست‌ها به دست می‌آوریم، ‌ولی کسی که داستان می‌خواند تجربه و انسان‌شناسی او کامل می‌شود و در بسیاری اوقات می‌تواند آدم‌های اطرافش را به راحتی و خیلی زود بشناسد. 

این پژوهشگر در ادامه پیشنهادهاي دیگرش را درباره رونق بازار رمان و داستان این‌گونه مطرح کرد: مساله اصلی دیگر موضوع خرید کتاب است که باید با مسایلی چون بالا بردن شمارگان و پایین آوردن قیمت کتاب حل و فصل شود؛ ضمن آن‌که برپایی نمایشگاه کتاب به سالی یکبار منحصر نشود و حداقل ما هر 6 ماه یک بار نمایشگاه وسیع کتاب برگزار کنیم. 

نویسنده «ساختار و عناصر داستان» کمک به تولید بهتر کتاب را در راستای بهتر شده وضعیت اقتصادی بازار کتاب و داستان دانست و گفت: نویسندگان باید نسبت به بودجه خرید کتاب بی‌نیاز باشند؛ یعنی با حمایت‌های دولتی بتوانند همه آثاری را که برای خلق اثر به آن‌ها نیاز دارند، خریداری کنند. اگر نویسنده برای به دست آوردن کتاب‌های مورد نیازش به درد سر نیفتد، مطمئنا اثر بهتری خلق می‌کند. در این باره مثلا توزیع اصولی بن‌ها به نویسندگان و پژوهشگران می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد. 

وی در ادامه بر لزوم حمایت از نخبه‌گرایی در جامعه فرهنگی تاکید کرد و توضیح داد: ‌وقتی داستان‌ها فاقد جذابیت باشند، مخاطبی هم نخواهند داشت. ما باید با حمایت از نخبه‌گرایی تسهیلاتی را برای نویسندگان فراهم کنیم و فعالیت‌ها فقط به برگزاری جشنواره و اعطای یک جایزه محدود نشود. 

پارسی‌نژاد در پایان یادآور شد: با مهیا شدن فرصت‌های مطالعاتی در خارج از کشور و شرایطی که نویسنده براساس آن‌ها بتواند دغدغه کمتری برای خلق اثر داشته باشد، این عرصه نیز می‌تواند به رشد و کمال برسد و تا زمانی که حمایت‌ها از اهالی فرهنگ مقطعی و محدود باشد، نمی‌توان از بازار کتاب متوقع بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    Aghaye parsinezhad ba sepas va tashak_or az zahamate shoma va hamkaranetan Man ba in nazare shoma ke ye amkanti be vajod biyad bar kesani ke dar iran nistan Man kohdan vaghan az in ke dar Inja nemitonam be ketabe iraniDastresi dar ajabaM Va har Bar ke miyam iraN ye tedad ketab miyaram vali kaste va doshvar omidwaram ke behem dar in zemine aghami Kari

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط