سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
گلشیری: کتاب‌های داستان باید در عادی‌ترین مراکز خرید مردم دیده شوند

سیامک گلشیری، نویسنده، مساله دیده شدن آثار داستانی را از عواملی دانست که می‌تواند به رونق بازار داستان در همه فصل‌های سال به ویژه تابستان منجر شود. این داستان‌نویس تاکید کرد که توده مردم اغلب نمی‌دانند که خواندن یک داستان خوب چه نقشی می‌تواند در زندگی آنان داشته باشد؛ از این رو باید این کالای مهم در عادی‌ترین مراکز تردد شهری قرار بگیرد.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گلشیری، در پاسخ به این سوال که «آیا با دیدگاه برخی از داستان‌نویسان که بازار تابستانی داستان و رمان‌خوانی را کم رونق می‌دانند، موافقید؟» گفت: البته من از فروش آثار خودم راضی هستم، ولی متاسفانه این مساله عمومیت ندارد و باید برای این وضعیت تصمیم‌گیری‌های موثرتری داشت. 

وی افزود: بسیاری از مردم ما با ادبیات و داستان و شعر بیگانه‌اند و واقعا نمی‌دانند نقش رمان و شعر در زندگی‌شان چیست. این دسته از مردم به سراغ مجلات تخصصی نمی‌روند ولی اگر کتاب در عادی‌ترین مکان‌های ترددشان در دسترس باشد، نسبت به آن علاقه‌مند می‌شوند. 

نویسنده «خفاش شب» در ادامه با اشاره به این‌که عرضه کتاب در فروشگاه‌ها می‌تواند کتاب را به میان مردم بیاورد، ‌توضیح داد: برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب محل‌های خوبی برای مواجه شدن مردم با کتاب و آثار داستانی است و تکرار این تبلیغ برای کتاب می‌تواند بخش‌های مختلف تولید آن را در دراز مدت فعال‌تر کند و حتی منجر به بهتر شدن کیفیت خلق اثر شود.
 
گلشیری در ادامه درباره انتشار مجلات تخصصی‌تر برای کتاب گفت: مجلات تخصصی برای حوزه ادبیات داستانی می‌تواند این عرصه را به طریقی علمی و به روزتر به مخاطبان بشناساند. ضمن آن‌که برپایی نمایشگاه های کتاب را نیز نباید از نظر دور داشت و  فقط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب بسنده کرد. ناشران نیز می‌توانند نمایشگاه‌های متنوعی از محصولاتشان در داخل کشور برپا کنند. 

نویسنده «اولین روز تابستان» گفت: رسانه ملی نیز در صورتی که فقط به قشر خاصی از مخاطب اکتفا نکند، یکی از مهم‌ترین مجال‌ها را برای تعالی کتابخوانی به وجود خواهد آورد. برنامه‌سازی‌ها در تلویزیون به شرطی که فقط به کتاب‌های منطبق با سلیقه برنامه‌سازان اختصاص پیدا نکند، خوانندگان فراوانی را به بازار کتاب خواهد کشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط