یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
آتش‌پرور: ذهن قبیله‌ای ناشران فرصتی برای تحلیل بازار نمی‌گذارد

حسین آتش‌پرور، داستان‌نویس مشهدی، معتقد است رواج نوعی باند بازی در بازار تولید و انتشار کتاب رونق این چرخه را متوقف کرده است. وی با ابراز گله‌مندی از «جزیره نشین شدن نویسنده‌ها، ناشر و دیگر دست‌اندرکاران تولید کتاب» گفت: وقتی اغلب ناشران فقط با نویسندگان خاصی کار می‌کنند و مجلات تخصی و محافل محدود کتاب نیز فقط به برخی از نویسنده‌ها و آدم‌ها اجازه ورود می‌دهند، بازار داستان و رمان به رکود می‌رسد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این داستان‌نویس مشهدی بازار فعلی توجه به رمان و داستان را ناامید کننده توصیف کرد و گفت: اهالی نشر هر کدام کار خود را می کنند و روحیه اتحاد و تفکیک کار خوب از غیر خوب وجود ندارد. 

وی افزود: مدتی است که نویسنده، ناشر و حتی موزع و کتابفروش در محدودیتی خود خواسته کار می‌کنند؛ نویسنده در انزوا می‌نویسد، ناشر از میان نویسندگان خاصی گزینش می‌کند و مجلات و نشریات تخصصی نیز در فضای وسیع اشراف و آگاهی به نقد نمی‌پردازند؛ در حقیقت همه به باندبازی دچارند. 

نویسنده «ماهی در باد» تصریح کرد: هم اکنون بازار کتاب و داستان و نشر دچار ذهنیتی قبیله‌ای شده است. در این شرایط کتاب به صفر می‌رسد و تیراژی که زمانی 50 و 60 هزار تا بود، به شکل رقت‌باری کم می‌شود. در این وضعیت اگر تو بهترین نویسنده باشی و بهترین داستان را هم بنویسی، اجازه ورود نداری؛ چرا که فرصت‌ها و فضاها به باند و گروه خاصی تعلق دارد و ناشران ملاک‌های غیر عادلانه‌ای در کار نشر پی گرفته‌اند. 

آتش‌پرور گفت: در شهرستان‌ها این فضای مایوسانه بیشتر احساس می‌شود و نویسندگان در خطر انزوای جدی‌تری قرار دارند. به همین دلایل من برای بهبود این وضعیت پیشنهادی ندارم، چون فکر می‌کنم در این فضا هر چه بگوییم تاثیری نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط