پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۳
«گات‌ها، سروده‌هاي زرتشت»

«گات‌ها سروده‌هاي زرتشت» عنوان كتابي است كه به قلم بهنام مباركه به رشته تحرير درآمده و به زودي از سوي موسسه فرهنگي انتشاراتي فروهر منتشر خواهد شد.

بهنام مباركه، نويسنده و پژوهشگر تاريخ ايران باستان به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در اين كتاب شيوه‌اي نو براي آوانگاري واژگان اوستايي به فارسي برگزيده شده است.

وي افزود: اين شيوه سبب خواهد شد تا كساني كه به خط و زبان اوستايي آشنايي ندارند، واژگان گات‌ها (سروده‌هاي زرتشت) را به شكل درست آن و همان‌گونه كه در زبان اوستايي تلفظ مي‌شود، بخوانند.

اين نويسنده و پژوهشگر كه به خط اوستايي آشنايي كامل دارد، خاطرنشان كرد: بي‌ترديد گات‌ها یک جواهر بزرگ و درخشان است كه به بشريت تقديم شد.

وي افزود: گات‌ها يادگار ارزنده و ابدي زرتشت به انسان است و اهورامزدا نخستین اندیشه‌گری است که فروغش در انوار آسمانی منعکس شده و با نیروی خردش قانون ازلی راستی را آفریده، تا یار و یاور نیک‌اندیشان باشد.

مباركه به تاريخ تأسيس موسسه فرهنگي انتشارات فَرَوَهَر اشاره كرد و گفت: اين موسسه فرهنگي از سال 1351 خورشيدي فعاليت خود را آغاز كرد و كتاب‌هايي را در حوزه تاريخ و فرهنگ ايران باستان و آيين‌هاي کهن ايران منتشر كرده است. اين كتاب‌ها بيشتر در زمينه اديان و تاريخ فرهنگ ايران باستان است و مي‌تواند براي پژوهشگران تاريخ و فرهنگ ايران، کتاب‌هايي پايه و مرجع به‌شمار آيد.

وي به كتاب شاخص انتشارات فروهر اشاره كرد و يادآور شد: کتابي که با کوشش بسيار و صرف هزينه بالا در اين موسسه فرهنگي منتشر شده، چاپ سوم کتاب دو جلدي «گات‌ها سروده زرتشت» با بازنگري گسترده، نوشته موبد فيروز آذرگشسب است که مي‌تواند مورد استفاده محققان و پژوهشگران و جامعه زرتشتي قرار گيرد. 

وي همچنين به نگاره فروهر كه نام انتشارات برگرفته از اين نماد زرتشتيان است، اشاره كرد و گفت: فروهر در فرهنگ ایرانی نشانه دو نماد میهنی و دینی است و ایرانیان پیرو اشو زرتشت برای این نیروی مینوی (بهشتي) که بن مایه آن جنبش و پیشرفت به‌سوی رسایی، فرامایگی و والایی است، هیچ پیکره‌ای را بهتر و شایسته‌تر از اين نماد نيافتند.

اين پژوهشگر يادآور شد: بال‌هاي گشاده و سه طبقه اين نماد، نشانه «انديشه‌نيك، گفتار ‌نيك و پندار ‌نيك» است كه انسان به كمك آن به درجه كمال و مينوي مي‌رسد، همچنين دست‌هاي افراشته به طرف بالا نشان ستايش به درگاه اهورامزدا و دايره ميان نگاره نشان بي‌پاياني روزگار و برگشت اعمال و كردار انسان به خود اوست و دو رشته آويخته در اين نماد نشان سپنتامينو (سرشت نيكي) و انگره‌مينو (سرشت اهريمني) است كه بايد از نيكي پيروي و اهريمن را از خود دور كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط