پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
بزرگداشت عطار نیشابوری برگزار می‌شود

همایش روز ملی عطار نیشابوری 24 و 25 فروردین با حضور اندیشمندان و محققان علم، ادب و عرفان در نیشابور و همزمان در سایر کشورهای جهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد بزرگداشت روز ملی عطار، سیدجلال هاشمی، معاون استاندار، فرماندار و رییس ستار اجرایی روز ملی عطار گفت: شخصیت‌هایی چون عطار و خیام نیشابوری، شناسنامه فرهنگی ایران و جهان هستند و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در جهان با وجود این ابرمردان شناخته می‌شود؛ چراکه تاریخ تمدن ما را ساخته‌اند.

وی توضیح داد: ما با توجه به آراء و افکار این عارف و شخصیت وارسته «شیخ فرید‌الدین محمد عطار نیشابوری» می‌توانیم تصویری روشن برای نسل‌های حاضر و آینده ایجاد کنیم و امروز نیشابور مفتخر است با برپایی جلسه‌های متعدد در شهرستان و استان علاوه بر برگزاری سه روز ملی عطار، خیام و سالروز ورود امام رضا(ع) در بهار 1392 کنگره فضل بن شاذان محدث و متکلم بزرگ شیعه را در نیشابور برگزار کند.

رییس ستاد اجرایی روز ملی عطار درباره چگونگی این همایش اظهار کرد: در حال حاضر ستاد بزرگداشت در سطح استان شکل گرفته و کمیته علمی نیز کار خود را آغاز کرده است. همچنین چند اثر فضل بن شاذان را در حال آماده‌سازی و چاپ دارد و استاندار خراسان رضوی برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری فضل بن شاذان و بهسازی محل آرامگاه فضل بن شاذان قول مساعدت ویژه‌ای داده‌ است.

وی به برپایی روز ملی عطار اشاره و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال با برپایی همایش علمی - پژوهشی عطار نیشابوری به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین می‌پردازیم و همزمان با این همایش نمایشگاه آثار هنری در محل فرهنگسرای سیمرغ برپا خواهد شد.

هاشمی درباره برنامه‌های این روز توضیح داد: برنامه‌های روز ملی عطار نیشابوری پنج‌شنبه (24 فروردین) از ساعت هشت و 30 دقیقه با برپایی همایش علمی و پژوهشی روز عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ آغاز می‌شود. در این همایش افرادی چون احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل انتشارات سمت، نسرین فقیه، مهدی سیدی، غلامرضا خاکی و یعقوبی و حضور دارند.

وی افزود: پس از این مراسم مقبره عطار نیشابوری گلباران می‌شود و نماز جماعت ظهر و عصر در بقعه امامزاده محمد محروق(ع) برگزار خواهد شد.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور یادآور شد: همچنین روز جمعه (25 فروردین) از ساعت 9صبح همزمان با روز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری شعر و موسیقی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر نیشابور برای عموم مردم برگزار می‌شود.

شیخ فرید‌الدین محمد ابن ابراهیم عطار نیشابوری، شاعر و عارف حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شده است و در حدود سال 618 هجری قمری در قتل عام نیشابور توسط مغولان به شهادت رسیده است.

از آثار وی می توان به منطق‌الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، اسرارنامه، مختارنامه، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره‌الاولیاء اشاره کرد.

امسال همانند سال‌های گذشته بزرگداشت عطار نیشابوری در شهر کدکن نیز با حضور تمامی فرهنگ‌دوستان برگزار می‌شود و مقبره پدر این شاعر گلباران خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط