سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
گرمارودی: فقط شعرمان نشانه ارادتمان به اباعبدالله نباشد

سیدعلی موسوی‌گرمارودی با اشاره به انتشار كتاب ترکیب‌بند عاشورایی «آغاز روشنایی آیینه» آن را ادای احترامي به مرحوم محتشم کاشانی دانست و گفت: امیدوارم فقط شعرمان نشانه ارادتمان به اباعبدالله و اهل بیت (ع) نباشد، بلکه عمل ما نیز نشانگر اعتقاد قلبي و عملی ما باشد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، موسوی گرمارودی گفت: نوعی سنت در میان شاعران شیعی و غیرشیعی که عرض ارادتی به اباعبدالحسین(ع) دارند، شکل گرفته که اگر شعر آیينی می‌سرایند، ترکیب‌بندی به ارتفاع و پیروی از ترکیب‌بند بی‌نظیر مرحوم محتشم بگویند که به نوعی ادای احترام به اوست. 

این شاعر ترکیب‌بند محتشم را به لحاظ فخامت لفظ و فصاحت و زیبایی بی‌نظیر دانست و افزود: معتقدم استاد محتشم  در این ترکیب‌بند مورد عنایت خداوند و ائمه اطهار (ع) بوده كه این مرثیه به چنین جایگاه رفیعی رسیده است. 

وی در ادامه اظهار کرد: عشق و ارادت به ائمه اطهار(ع) و سیدالشهداء(ع) انگیزه سرودن شعر آیینی و از جمله افتخارات من است. 

گرمارودي درباره چرایی خلق پانزده بند در کتاب «آغازروشنایی آیینه» گفت: تا به امروز در تمام ترکیب‌بندهایی که شاعران مسلمان برای حضرت سیدالشهداء(ع) سروده‌اند، شعری برای حضرت امام سجاد(ع) نگفته‌اند؛ در حالی که مصائبی که در کربلا و پس از آن بر ایشان گذشته، کم نبوده است، به این جهت یک‌ بند در این کتاب به امام سجاد(ع) اضافه شد و برای خود امام حسین(ع) به جای یک بند، سه بند اضافه کردم. 

موسوی گرمارودی، قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، مشفق کاشانی، علیرضاقزوه، خسرو احتشامی و محمدعلی مجاهدی را از جمله شاعران موفق شعرآیینی دانست و ادامه داد: در دهه‌های اخیر غیر از این عزیزان، شاعران بسیار خوب و موفقی در شعر آیینی سرزمین‌مان بروز و ظهور کرده‌اند و اشعار و آثار ماندگار و قابل تاملی سروده‌اند. 

شاعر «آغاز روشنایی آیینه» در پایان ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی به عاشقان و ارادتمندان آن حضرت خطاب به جامعه شعری کشور گفت: امید دارم طوری زندگی‌ کینم که تنها شعرمان نشانه ارادتمان به اباعبدالله و اهل بیت(ع) نباشد، بلکه عمل ما نیز نشانگر دهنده اعتقاد قلبي و عملی ما به اين واقعه قرار گيرد.

گفتني است كتاب «آغاز روشنايي آيينه» به تازگي از سوي دفتر آفرينش‌هاي حوزه هنري استان تهران و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سوم رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها