جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
مراسم اختتامیه «جشنواره شعر ققنوس» برگزار می‌شود

فاطمه راکعی دبیر همایش «جشنواره شعر ققنوس» از داوری 600 اثر در دو مرحله خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه این جشنواره سه اثر برگزیده در حوزه شعر و یک اثر برگزیده در حوزه مقاله معرفی می‌شوند. تجلیل از مفتون امینی، شعرخوانی و ارایه شفاهی مقالات برتر پیرامون شعر مهدی اخوان‌ثالث از دیگر بخش‌های این برنامه هستند.-

راکعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بیش از 600 اثر از 100 شاعر و 20 مقاله برای شرکت در «جشنواره شعر ققنوس» به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: داوری جشنواره در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله نخست ابتدا شعرهای خارج از محور جشنواره (کلاسیک یا سپید) حذف شدند و پس از آن 20 نمونه شعر که از نظر کیفی در سطح قابل توجهی بودند، به مرحله دوم راه یافتند.

دبیر جشنواره شعر ققنوس توضیح داد: داوران در مرحله دوم علاوه بر ارزیابی 20 اثر راه‌یافته به مرحله دوم، نگاهی دوباره به تمامی آثار نیمایی رسیده به دبیرخانه داشتند و در نهایت سه اثر به عنوان آثار برتر در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

وی درباره بخش مقالات این جشنواره افزود: داوری مرحله دوم مقالات هنوز در دست انجام است. در روز اختتامیه یک مقاله به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهد شد. البته در مراسم اختتامیه تعدادی از مقاله‌های برتر نیز به صورت شفاهی ارایه می‌شوند.

در بخش «مقاله»، مقالاتی با موضوع شعر و نظرگاه‌های ادبی مهدی اخوان ثالث از سوی دبیرخانه «جشنواره شعر ققنوس» پذیرفته شده است.

راکعی به سخنرانی‌ها و برنامه‌های مراسم اختتامیه اشاره و تشریح کرد: در مراسم اختتامیه «جشنواره شعر ققنوس» که روز شنبه (28 آبان) برگزار می‌شود، مرتضی کاخی پیرامون شعر و شخصیت نیما یوشیج و سهیل باقری درباره شعر و آثار مفتون امینی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

پیش‌تر اعلام شده بود، که تجلیل از یک چهره برجسته شعر نیمایی (مستقل از بخش فراخوان مقاله) از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای «جشنواره شعر ققنوس» است. به همین منظور، امسال از مفتون امینی، یکی از شاگردان بی‌واسطه نیما یوشیج تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: ساعد باقری نیز به عنوان مدیر علمی برنامه و به نمایندگی از سوی هیات داوران، با قرائت بیانیه هیات داوران، روال داوری‌ها، نحوه گزینش آثار برگزیده و همچنین هدف از برپایی این جشنواره را شرح می‌دهد.

راکعی در پایان افزود: علاوه بر شعرخوانی شاعران راه‌یافته به بخش نهایی «جشنواره شعر ققنوس»، دیگر چهره‌های شاخص پیشکسوت و جوان شعر عرصه شعر نیمایی نیز به قرائت سروده‌های خود می‌پردازند. اجرای موسیقی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

مراسم اختتامیه نخستین «جشنواره شعر ققنوس»، شنبه ( 28 آبان) از ساعت 17 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط