یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
سفینه‌ شعری از سده هشتم منتشر می‌شود

«انیس‌الخلوة و جلیس‌السلوة» عنوان جنگ شعری متعلق به سده هشتم است که با مقدمه و تعلیقات محمد افشین وفایی و ارحام مرادی در دست چاپ است. در این اثر از بیش از 100 شاعر فارسی‌گوی نام‌آشنا و گمنام اشعاری نقل شده است.-

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «انیس‌الخلوة و جلیس‌السلوة» در حقیقت سفینه‌ای کهن از شعر و نثر، اثر مسافربن ناصر الملطوی است که آن‌را برای مطالعه مخدوم‌زاده خویش ضیاء‌الدین امیر محمود، فرزند، امیر جلال‌الدین عمربک گردآوری کرده است.

وی ادامه داد: تنها نسخه موجود، نسخه اصل این سفینه و به خط گردآورنده آن است. این نسخه تاریخ کتابت ندارد. اما با توجه به جملات دعایی‌‌ای که در حق برخی از شاعران متاخر این سفینه آمده است، می توان تاریخ تدوین آن را در اواخر سده هشتم قمری تخمین زد.

این مصحح درباره تعداد شاعرانی که در این کتاب، نمونه اشعاری از آن‌ها ارایه شده است و جایگاه آن‌ها گفت: در این سفینه از بیش از 100 شاعر فارسی‌گو اشعاری نقل شده است. از این میان برخی اشعار متعلق به شاعران گمنام یا کمتر شناخته شده است. برهمین اساس این اثر برای پژوهش‌هایی در زمینه تاریخ ادبیات بسیار سودمند خواهد بود.

وی با اشاره به ارایه اشعار نویافته در این سفینه اظهار کرد: از ویژگی‌های این سفینه می‌توان به اشعاری نویافته از برخی شاعران مشهور اشاره کرد. همچنین برخی از ضبط‌های کهن و قابل توجه از اشعار شاعران سده هشتم هجری و پیش از آن نیز در این دست‌نویس موجود است.

وفایی درباره کاری که بر این کتاب صورت گرفته است توضیح داد: نگارش مقدمه و تعلیقات مفصل این اثر با همکاری ارحام مرادی انجام یافته است. از آن‌جا که این دست‌نویس منحصر، اصل و به خط گردآورنده آن است نسخه به صورت عکسی (فاکسیمیله) چاپ می‌شود تا خوانندگان از آن بیشتر بهره‌یاب شوند.

وی در ادامه گفت: در نگارش مقدمه و تعلیقات کتاب کوشش کرده‌ایم شاعران گمنامی را که در این سفینه از آن‌ها نامی برده شده است، شناسایی کنیم و برای هر یک معرفی مفصلی ارایه دهیم.

این پژوهش‌گر افزود: همچنین سعی فراوانی در ماخذ یابی اشعار این سفینه صورت گرفته است و شاعران بسیاری از اشعار بی‌نام را نیز با توجه به نسخه‌های خطی و سفینه‌های دیگر شناسانده‌ایم.

وی به اسامی برخی از شاعران معروفی که شعر آن‌ها در این کتاب ارایه شده است اشاره کرد و گفت: ابن یمین، ناصرخسرو، ادیب صابر، جلال‌الدین عتیقی و سعید‌الدین هروی برخی از شاعران شناخته شده‌ای هستند که اشعار آن‌ها در این اثر ارايه شده است.

وفایی در ادامه از چند تن از شاعران غیرمعروف این کتاب نیز نام برد و گفت: ابن جلال، افتخارالدین قزوینی، بدرالدین دمراجی، جلال جعفری، جلال خوافی، حمیدالدین نجاتی، وجیه‌الدین جوینی، رضی‌الدین باباقزوینی، رکن‌الدین ابهری، شمس‌الدین قواس، سحرآفرین، سعد رضی و شمس‌الدین کاشی از شاعران کمتر شناخته شده یا گمنامی هستند که اشعار آن‌ها در این سفینه آمده است.

شهاب کاشی، صاحبی، طغان قهستانی، عبدالمجید تبریزی، نورالدین رصدی، میر کرمانی و محمود خطاط از دیگر شاعران کم نامی هستند که از آن‌ها در این سفینه یاد شده است.

وی در پایان یادآور شد: نسخه این اثر به شماره 1670 در کتابخانه ایاصوفیا در استانبول نگهداری می‌شده که در حال حاضر به کتابخانه سلیمانیه منتقل شده است. این کتاب با مقدمه، تعلیقات و فهرست‌های مفصلی در حدود هزار صفحه به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در دست چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط