شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
انتشار تصحیح دوم رساله سپهسالار بر اساس نسخه‌های جدید

محمد افشین وفایی که اخیرا چاپ دوم «رساله سپهسالار در مناقب حضرت خداوندگار» را ارائه کرده است، از تصحیح دوم این کتاب بر اساس نسخه‌های جدیدی از این کتاب برای چاپ سوم آن خبر داد.\

وفایی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب توضیح داد: «رساله سپهسالار» نوشته فریدون بن احمد سپهسلار با مقدمه، تصحیح و تعلیقات است که چاپ دوم آن با ویرایشی بر متن همراه شد. 

وی در ادامه به توضیح ویژگی‌های این رساله پرداخت و گفت: این رساله کهن‌ترین سند درباره زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است و نویسنده آن ۴۰ سال مرید مولانا بوده. سال تالیف کتاب بین سال‌های ۶۹۰ تا ۷۱۲ هجری قمری است. كتاب در انتها افزوده‌هايي دارد که به احتمال قوی پسر فریدون اين افزوده‌ها را به كتاب اضافه كرده است.

وفایی با تاکید بر تاثیر این کتاب بر متون بعد از آن که درباره زندگی مولانا نوشته شده اظهار داشت: کتاب شامل ۳ قسم، قسم اول آن در دو بخش یکی «در اسناد خرقه و تلقین ذکر پدر»، دیگری «در ذکر مقامات سلطان‌العلما» است. قسم دوم که مهم‌ترین قسم کتاب است در ۳ بخش «در ذکر تاریخ ولادت و مدت عمر مولانا»، «در ذکر استادان خرقه و تلقین اصحاب صحبت» و «در ذکر منابع حضرت خداوندگار» است.

وی ادامه داد: بخش «در ذکر منابع حضرت خداوندگار» خود شامل مباحث علوم رسمی، مجاهده و ریاضت مولانا، صورت نماز و ورع بی‌نهایت ایشان، جذبات وصل و صفت عشق و وجد مولانا و بیان سبب سماع مولانا و کرامات مولانا است.

مصحح این کتاب درباره قسم سوم کتاب تصریح کرد: بخش «در ذکر اصحاب و خلفای خداوندگار» این کتاب نیز درباره سید برهان‌الدین محقق ترمذی، شمس تبریزی، شیخ صلاح‌الدین زرکوب، خلافت حضرت کلبی، سلطان ولد، حضرت کلبی عارف، کلبی شمس‌الدین عابد و دیگران است.

وی به جنبه‌های ادبی و هنری این رساله اشاره کرد و اظهار داشت: مطالبی که در این رساله به آن‌ها پرداخته شده است جزئیات حیات مولانا را روشن می‌کند و همچنین شرح نزول برخی از ابیات را در بر دارد. رساله سپهسالار ماخذ معتبری درباره شیوه سماع در عصر مولانا، آداب و رسوم و باورهای دیگر آن دوره به حساب می‌آید و اطلاعاتی درباره نظام مرید و مرادی آن دوران را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

وفایی در ادامه به توضیح ویژگی دیگر این کتاب پرداخت و گفت: در تمام زندگی‌نامه‌هایی که پس از این رساله درباره مولانا نوشته شده‌اند از جمله «مناقب العارفین» شمس‌الدین احمد افلاکی و «جواهر‌الاسرار» خوارزمی تاثیر این رساله به خوبی دیده می‌شود. بسیاری از مطالب و اطلاعات درباره زندگی مولانا در این زندگی‌نامه‌ها آورده شده بدون آن‌که به نام فریدون سپهسالار اشاره شده باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر مشغول تصحیح دوم این کتاب بر اساس نسخه‌های جدید معتبری که از کشورهای ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای دیگر به دست آورده‌ام هستم. این نسخه‌ها بسیار نزدیک به حیات مولانا هستند و اضافاتی بر این کتاب دارند.

این نویسنده در پایان افزود: تصحیح دوم کتاب تا اواخر تابستان به پایان می‌رسد و کتاب را برای چاپ سوم نیز مجددا به انتشارات سخن خواهم سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط