دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
«لیبرالیسم سیاسی» رالز به زودی در بازار نشر ایران

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، کتاب «لیبرالیسم سیاسی» اثر «جان رالز» را ترجمه کرد. به گفته او، رالز در این اثر از رویکرد جامع‌نگر و همچنین ایده‌آل‌گرا فاصله گرفته، با نگاهی زمینی، لیبرالیسم را تبیین کرده است.

دکتر موسی اکرمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و مترجم این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رالز را یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم برشمرد و گفت: کتاب دیگر او با عنوان «نظریه‌ای در باب عدالت» اثری کلاسیک در حوزه فلسفه سیاسی است.

وی افزود: او در کتاب «لیبرالیسم سیاسی» تصمیم می‌گیرد از نگاه جامع فلسفی فاصله بگیرد و از زاویه سیاسی و ملموس‌تری به عدالت و ساختار اجتماعی سالم بپردازد. این اثر نیز یکی از مهم‌ترین کتاب‌هاي قرن بیستم در حوزه اندیشه سیاسی به شمار می‌آید.

اکرمی گفت: رالز در تبیین لیبرالیسم سیاسی، نگاهی زمینی‌تر دارد و شرایط عینی جامعه را در نظر می‌گیرد. او در این بررسی کوشید جامعه‌ای را تبیین کند که در آن برابری فرصت‌ها و حداقل‌های لازم برای زندگی یک شهروند به معنای امروزی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد نظریات رالز در این کتاب چندان ایده‌آل‌گرا نباشند، چرا که او از ایده‌آل‌گرایی کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» فاصله گرفته است و تلاش می‌کند زمینی‌تر و با توجه به امکانات امروز جامعه به طرح موضوع مورد نظرش بپردازد.

مدرس فلسفه علم ادامه داد: رالز جامعه‌ای را معرفی می‌کند که انسان‌های ساکن آن در نظام مبتنی بر همکاری داوطلبانه زندگی می‌کنند.

اکرمی این کتاب را ادامه پروژه لاک، روسو و کانت دانست و گفت: رالز در کتابش این پروژه را با توجه به مقتضیات امروز جامعه تبیین ادامه داده است.

وی ترجمه کتاب «لیبرالیسم سیاسی» را به پایان برده و به انتشارات ثالث سپرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط