چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
«بر یادگار قمری همخون» منتشر شد

دومین مجموعه شعر علی عباس‌نژاد با عنوان «بر یادگار قمری همخون» توسط انتشارا آوای‌کلار منتشر شد. این دفتر نوخسروانی‌ها و سه‌گاهی‌های عباس‌نژاد را همراه با موخره‌ای درباره این دو قالب شعری شامل می‌شود.\

عباس‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: شعرهای این مجموعه طی سال‌های 1383 تا سال گذشته سروده شده‌اند. در این دفتر حدود 22 قطعه شعر در قالب سه‌گاهی و 107 قطعه شعر در قالب نوخسروانی گنجانده شده است.

وی به موخره این کتاب اشاره و تشریح کرد: در این موخره در قالب بحث مختصر و کوتاه، اساسی‌ترین کارهایی که در این دو قالب صورت گرفته است را توضیح داده‌ام و همچنین به ویژگی‌های این دو قالب شعر و بوطیقای آن‌ها اشاره‌ای داشته‌ام.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به این موضوع پرداخته‌ام که این قالب شعری چگونه شکل گرفته است و چه توقعاتی از آن باید داشته باشیم. همچنین مخاطبان چگونه باید به این قالب برخورد کنند؛ چراکه این قالب شعری عادت‌های ذهنی ما را شکسته است، بنابراین به توضیحاتی نیاز دارد.

این شاعر درباره چگونگی استقبال مخاطبان از این مجموعه شعر اظهار داشت: تمایل به این قالب در دهه اخیر زیاد شده است. همچنین خواننده ارتباط خوبی با این مجموعه برقرار می‌کند؛ چراکه از یک سو این شعرها در این دو قالب کهن سروده شده است و از سوی دیگر این شعرها برای انسان امروز هستند.

وی افزود: این قالب شعری سال‌ها از هیاهوی شعر دوره بوده است و امروز براساس نیاز مخاطبان دوباره احیا شده است.

عباس‌نژاد درباره مضمون شعرهایش توضیح داد: در این نوخسروانی‌ها گاه ممکن است چند موضوع یا مضمون قابل برداشت باشد. اما به‌طور کلی مضامین انسانی، عاطفی و اجتماعی از این شعرها دریافت می‌شود. به عبارت دیگر به عنوان شاعر این مجموعه از موضع انسانی با مسائل پیرامونم روبرو شده‌ام.

وی تاکید کرد: در ارتباط با دو قالب شعری نوخسروانی و سه‌گاهی در حال گردآوری مجموعه یادداشت‌هایی هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط