سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
«جریان‌شناسی شعر معاصر» منتشر شد

بررسی مهم‌ترین جریان‌های شعر معاصر و معرفی برترین شاعران در هر جریان در کتابی با عنوان «جریان‌شناسی شعر معاصر» و به کوشش یوسف عالی‌عباس‌آباد از سوی نشر سخن منتشر شد. این پژوهشگر کتاب «فرهنگ شعر نو» را نیز با اندکی تلخیص از سوی همین انتشارات در دست چاپ دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته کتاب «جریان‌شناسی شعر معاصر» به کوشش عالی‌عباس‌آباد در 440 صفحه از سوی نشر سخن منتشر و راهی بازار کتاب شد.

عباس‌آباد درباره این کتاب به «ایبنا» گفت: در این اثر بیشتر جریان‌های مهم و تاثیرگذار شعر معاصر و چهره‌های شاخص هر جریان معرفی شده‌اند. همچنین کتاب با نمونه‌ای از اشعار شاعران تاثیرگذار در هر جریان همراه شده است.

وی در ادامه به برخی از این جریان‌های مهم اشاره و توضیحاتی درباره آن ارایه کرد.

این پژوهشگر توضیح داد: جریان «شعر سنت‌گرای معاصر» از جریان‌های شعری است که طی آن شاعر، شعر معاصر می‌سراید، اما به شعر کلاسیک و قواعد آن نیز توجه دارد. محمدحسین شهریار، رهی معیری و مهدی حمیدی شیرازی از برترین چهره‌های این حوزه هستند.

وی از جریان «شعر رمانتیک فردگرا» به عنوان دیگر جریان شعر معاصر نام برد و تشریح کرد: در این جریان شاعران بیشتر تجربه‌های عاطفی شخصی خود را در شعرهایشان مطرح می‌کنند. فریدون توللی، نادر نادرپور و فریدون مشیری از این جمله‌اند. در مقابل این جریان، جریان «شعر رمانتیک جامعه‌گرا و انقلابی» قرار دارد که حاصل تجربه‌های فردی نیست و می‌توان آن‌را به کل جامعه تعمیم داد. شعرهای هوشنگ ابتهاج یا نصرت رحمانی در این جریان جای می‌گیرند.

عالی‌‌عباس‌آباد ادامه داد: جریان دیگر «شعر سمبولیسم اجتماعی» و یکی از مهم‌ترین جریان‌های شعر معاصر است. در این نوع شعر، شاعر از نمادها و سمبل‌های گوناگون برای بیان منظور خود استفاده می‌کند. این نمادها یا از پیش ساخته شده‌اند یا خود شاعر بنابر هر دلیلی از جمله خفقان موجود در جامعه دست به نمادسازی زده است.

وی افزود: بیشتر شاعران مطرح معاصر چون مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد، منوچهر آتشی یا محمدرضا شفیعی‌کدکنی در این جریان قرار می‌گیرند.

این نویسنده با تاکید بر پیدایش یکسری جریان‌های حاشیه‌ای در شعر معاصر گفت: جریان «شعر حجم» که یداله رویایی بنیانگذار آن‌ بوده، شعر «موج نو» که احمدرضا احمدی از پیشگامان آن است و «شعر ناب» که از سوی منوچهر آتشی بنیان گذاشته شد، از جمله جریان‌های حاشیه‌ای در شعر معاصر بوده‌اند.

وی یادآور شد: «جیغ بنفش»، «شعر پلاستیک» یا «شعر دیگر» نیز از دیگر جریان‌های حاشیه‌ای در شعر معاصر هستند. 

به گفته عالی‌عباس‌آباد کتاب «جریان‌شناسی شعر معاصر» حاصل یک طرح پژوهشی دانشگاهی بود و تالیف آن حدود یک سال به‌طول انجامید.

عالی‌عباس‌آباد از انتشار کتاب دیگرش خبر داد و گفت: اواخر زمستان گذشته نیز کتاب «فارسی عمومی» با همکاری حسن انوری از سوی نشر سخن منتشر شد.

وی در ادامه به انتشار کتاب «فرهنگ شعر نو» از سوی همین انتشارات اشاره کرد و افزود: این اثر پژوهشی در حوزه شعر معاصر، حجمی در حدود پنج هزار صفحه داشت و تالیف آن حدود چهار سال به‌طول انجامید. پیش‌تر به دلیل حجم بالای کتاب امکان انتشار آن وجود نداشت، اما به تازگی و پس از تلخیص کتاب و کاهش حجم آن به سه هزار و 500 صفحه قرار است از سوی نشر سخن روانه بازار کتاب شود.

این پژوهشگر توضیح داد: این کتاب به بررسی شعر 15 شاعر برتر معاصر از ابعاد و جنبه‌های گوناگون شعری اختصاص دارد. نیما یوشیج، مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، یدالله رویایی، هوشنگ ابتهاج، نصرت رحمانی، فریدون توللی، فریدون مشیری، مفتون امینی، منوچهر آتشی، احمد کسرایی و نادر نادرپور چهره‌هایی هستند که شعر آن‌ها در این پژوهش بررسی شده است.

وی در پایان یادآور شد: انتخاب این 15 چهره نیز پس از مشورت با استادان و کارشناسان حوزه شعر و ادبیات صورت گرفته است.

یوسف عالی‌عباس‌آبادی متولد 1352 و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است. وی در تالیف مجموعه فرهنگ‌های سخن با حسن انوری همکاری دارد.

پیش‌تر از این نویسنده و پژوهشگر کتاب‌های «پژوهشی در مثل‌های سمنانی و تصحیح «ختم الغرايب» (تحفه العراقین)، سروده خاقانی شروانی با مقدمه و تعلیقات منتشر شده است. همچنین این تصحیح در سومین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده معرفی شد.

کتاب‌های «دستور زبان فارسی 1 و 2»، «راهنمای دستور زبان فارسی 1 و 2» و «فارسی عمومی» از دیگر آثار عالی‌عباس‌آبادی هستند که با همکاری انوری به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط