جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
برگزاری باشکوه هفته گرامیداشت سعدی

در هفته ابتدایی اردیبهشت همزمان با هفته بزرگداشت سعدی شیرازی بیشتر شاهد خبرهایی مرتبط با برنامه‌های این حوزه بودیم.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهم‌ترین اخبار سرویس ادبیات در هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم:

نیازمند خوانش آثار مفاخری همچون سعدی شیرازی هستیم

یاسر احمدوند، جمعه شب در سلسله برنامه های هفته بزرگداشت سعدی شیرازی که با حضور جمعی از ادبیان و اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان استانی و کشوری در آرامگاه سعدی برگزار شد، با اشاره به یکی از غزلیات شورانگیز سعدی که نزدیکی زیادی به سبک خراسانی دارد، اظهار داشت: مقدار یار هم‌نفس چون من نداند هیچکس / ماهی که بر خشک اوفتد قیمت بداند آب را. وی با بیان اینکه ما فراتر از علاقه به سعدی و آثارش، به خواندن آثار او نیاز هم داریم، گفت: شاید جای سوال باشد که امروز چه نیازی به خوانش آثار مشاهیری چون سعدی و حافظ و فردوسی و نظامی و دیگر سرچشمه های حکمت داریم، پاسخ این است که ماهیت اشعار سعدی و امثال اوست که باعث این نیاز می‌شود.

شعرخوانی شاعران حوزه ایران فرهنگی در محفل «خاطره خیبر»

سیدمسعود علوی‌تبار، شاعر و فعال فرهنگی در ابتدای این محفل که شامگاه ۳۱ فروردین در پیام‌رسان اجتماعی بله برگزار شد، عنوان کرد: اسرائیل و هم‌پیمانان او در همان ابتدا با شنیدن جمله صادق «آنها را ازاین جنایت وامثال آن پشیمان خواهیم‌کرد»، از اقدام جنون‌آمیز و آمیخته با حماقت خود در حمله به بخش کنسولی ایران در سوریه پشیمان شده‌اند.دنیا در شبی که فریاد مظلوم‌ترین مردمانش در قتلگاه غزه «لبیک یا قدس» و «لبیک یا خامنه‌ای» بود به وضوح مشاهده کرد که موشک‌ها و اسکادران‌های پهپادی ایران قادر خواهند بود از مجموع قوی‌ترین لایه‌های دفاعی و پدافندی حال حاضر دنیا عبور و بر سر مواضع هر دشمنی به راحتی فرود آیند.

جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی نیاز دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر و در آن تاکید کرد: امروز جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی و اندیشه‌های حکمی، عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد. امروز جهان در برابر خودش ظلم وحشیانه‌ای را می بیند که ستمگران صهیونسیت هر روز، هر ساعت و هر دقیقه مرتکب آن می شوند؛ زنان و کودکان بی‌گناه را می‌کشند و بر این کشته‌ها آواز شادی سر می زنند، امیدوار هستیم ان شاءالله به زودی شاهد از بین رفتن این ظلم و ستم باشیم. فرزندان ملت ایران باید با استفاده از الگوهای بزرگی از عرفا و حکمای خودشان مثل «شیخ اجل» این اندیشه‌های والا را جهانی کنند، جهان را به زیستن در این زیست بوم عادت دهند و ان شاءالله روزهای بسیار خوبی را برای انسانها و جامعه انسانی رقم بزنند.

سعدی شیرازی بر تارک اندیشه‌های انسان‌دوستی نشسته است

انسان‌دوستی و اندیشه‌های سعدی شیرازی همیشه می درخشد. انسان در نگاه سعدی، درست کردار، مدارا پسند، دیندار حقیقی و عاشق واقعی به شمار می‌رود. سعدی انسان را به همان اندازه شایسته می‌داند که خود نسبت به دیگران نیکی و مهربانی کرده باشد و همچنین معیار انسان بودن را به مقدار خدمت به هم نوع خود می‌داند. سعدی، انسانی را مد نظر دارد که هم در گفتار و هم در رفتار، صادق و راست کردار بوده و از تزویر و ریا نفرت داشته باشد. در کلام و گفتار سعدی، فضایل و کمال انسانی با نیکی کردن در حق مردم، تواضع و فروتنی، عفو و بخشش وهمدردی با دیگران به دست می‌آید و این فضایل بر تارک آثار او می‌درخشند.

کوچک‌نویسی در ایران پیشینه دینی و ادبی دارد

احسان عباسلو، نویسنده و موسس انجمن ملی کوچک‌نویسان ایران در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی داستان کوچک ایرانی که عصر شنبه یکم اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد، گفت: این قالب در ایران به‌نوعی پیشینه فرهنگی و ادبی دارد چراکه بزرگان ادبی و دینی ما بسیار به سادگی و کوتاهی توصیه می‌کردند. شخصیتی، چهره‌ای و نامی در ادبیات ما نیست که دعوت به سادگی نکرده باشد و اگر غرب آموزه‌های دینی ما را داشت در همین حوزه داستان نویسی بسیار جلوتر از آن چیزی بود که الان هست. بنا بر فرموده حضرت رسول (ص)، بهترین کلام‌ها کلامی است که اولاً کوتاه باشد همچنین علاوه بر کوتاهی بر مضمونی دلالت کند و سپس جلالت و عظمت و زیبایی بیان داشته باشد و باعث ملالت و خستگی نشود. جشنواره‌های متعددی در کشور ما راه افتاده که نشانه استقبال مخاطبان از این نوع داستان‌نویسی است و باید به سراغ نظریه‌پردازی برویم و در آینده همایش‌هایی برگزار کنیم و ببینیم داستان ما به کجا قرار است برسد؟ امروزه داستان‌ها شخصی شده و اگر دقت کنید می‌بینید که در بیشتر داستان‌ها راوی اول شخص است و این معضل امروز داستان‌نویسی ماست.

قیصر صدای رسای ادبیات معاصر بود

حمیدرضا اکبری، شاعر گفت: قیصر امین‌پور در شعرهایش ترویج هوشیاری می‌کرد زیرا نکته‌پردازی‌اش او را از واقعیت دور نمی کرد و زبان اشعارش ضمن سادگی، روان و فاخر بود. وی با اینکه در قالب سنتی شعر می‌سرود ولی زبانش تازه و جذاب بود و توانست زبان معاصر را به شکل روان و زیبا در شعرهایش استفاده کند. قیصر در اشعارش فرهنگ عامه را مورد توجه قرار می‌داد و شاعری دغدغه‌مند و مردمی بود. ذهنیتی بکرو بالنده داشت که حتی برای مخاطبان نوجوان جذاب و دلنشین بود. شعر امین‌پور همچنین نمونه موفق ادبیات اعتراضی و پایداری به شمار می‌رود و بیانگر روح انتقاد و اعتراض شاعر در برابر ناروایی‌ها و ناراستی‌ها و بیانگر روحیه عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی وی است.

جشنواره پایان‌نامه‌های برتر ادبیات فارسی ۲۷ شهریور برگزار می‌شود

جواد وندنوروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های برتر رشته زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار با همکاری دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اولین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر زبان و ادبیات فارسی را برگزار می‌کند. زمان برگزاری این جشنواره ۲۷ شهریور همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی در دانشگاه تهران است و علاقه‌مندان می‌توانند فایل پایان‌نامه خود را به نشانی norooz۱۳۴۷@yahoo.com ارسال کنند و با مراجعه به سایت بنیاد استاد شهریار در جریان اخبار مرتبط با برگزاری جشنواره قرارگیرند.

قیصر نه‌تنها در زبان و کلام که در آیین سخن‌وری موفق بود

علیرضا طبایی، شاعر پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به جایگاه علمی و زیست فرهنگی زنده یاد قیصر امین پور عنوان کرد: محیطی که انسان در آن زندگی می‌کند و بزرگ می‌شود، بسیار مهم است و در شکل‌گیری شخصیت و آثاری که یک هنرمند و شاعر خلق می‌کند، تاثیر فراوانی دارد؛ خوشبختانه زنده‌یاد امین‌پور در محیطی دانشگاهی رشد کرد و فرصت هم‌نشینی با اساتیدی چون شفیعی کدکنی را داشت. در آثار زنده‌یاد امین‌پور، شاهد نوآوری‌هایی در زبان هم هستیم که نشان می‌دهد او نه تنها با زبان و کلام آشنایی داشت؛ بلکه در آیین سخن‌وری نیز تا حدود زیادی موفق بود. این مسئله را می‌توان در بخشی از غزل‌های ایشان و البته غزل‌سرایان مطرح دیگر نیز دید. به این ترتیب، اگرچه غزل‌های قیصر در مقایسه با غزل‌سرایانی که طی یکی دو دهه اخیر دست به نوآوری‌های چشمگیری زده‌اند، چندان درخشش ندارد اما در زمان خودش، حائز اهمیت بود.

قصه را با شخصیت‌های اسطوره‌ای و تاریخی‌مان شناختیم

کتاب «آبنبات هل‌دار» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مهرداد صدقی است که داستان آن در یکی از محله‌های قدیمی شهر بجنورد می‌گذرد و نویسنده، با زبان طنز، حال‌وهوای نوستالژیک دهه شصت را بازسازی می‌کند. این کتاب در سال ۱۳۹۳ برنده کتاب سال چهاردهمین جایزه‌ی ادبی شهید حبیب غنی‌پور شد. کتاب آبنبات پسته‌ای ادامه داستان آبنبات هل‌دار است که سرنوشت شخصیت اصلی را در سال‌های اول دهه هفتاد پی می‌گیرد و از خلال آن، به وقایع تاریخی این دوران و تأثیر آن‌ها بر زندگی مردم کوچه و بازار می‌پردازد. کتاب آبنبات دارچینی نیز داستانی به زبان طنز و آخرین کتاب از مجموعه آبنبات‌های مهرداد صدقی است که بعد از آن امسال کتاب جدیدی به نام «آبنبات لیمویی» نوشته شده است.

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه توئیتر خود، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در یک جلسه مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظم له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو رااست معجزه در کف زساحران مهراس

عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

متن کامل این غزل با دستخط مبارکشان برای اولین بار منتشر می‌شود.

دانش‌آموزان هندی با گلستان و بوستان، فارسی می‌آموزند

رودرا گاوراو شرست، سفید هند در ایران در نشست «سعدی در هندوستان» که ۵ اردیبهشت در مرکز فرهنگی سفارت هندوستان برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: هندی‌ها از گذشته تا امروز هنرهای فروانی را از ایرانیان آموخته‌اند که از جمله این هنرها، شعر و شاعری است و یکی از مهم‌ترین شاعران ایرانی که در هند مطمح نظر همگان است، سعدی شیرازی است. سفیر هند در ایران با بیان اینکه هندی‌ها برای سعدی اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل‌اند، افزود: در این راستا، میلیون‌ها دانش‌آموز هندی، زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گرانمایه می‌آموزند. البته شرح و تفسیرهای گوناگونی هم از سوی استادان و نویسندگان هندی بر این دو اثر مهم به رشته تحریر درآمده نوشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها