شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
«هویت ملی در شعر معاصر» و منتخب «فرهنگ شعر نو»

یوسف‌عالی عباس‌آباد، پژوهش‌گر و مصحح از انتشار منتخبی از کتاب 5000 صفحه‌ای «فرهنگ شعر نو» توسط انتشارات مروارید و «هویت ملی در شعر معاصر» به سفارش موسسه اطلاعات علمی خبر داد.\

عباس آباد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «فرهنگ شعر نو» عنوان کتاب تالیفی و پژوهشی‌ام در حوزه شعر معاصر است که به دلیل حجم زیاد آن تاکنون منتشر نشده است. این کتاب حجمی در حدود 5000 صفحه دارد و تدوین آن حدود چهار سال به طول انجامید. 

این کتاب به بررسی شعر 15 شاعر معاصر از ابعاد گوناگون اختصاص دارد. این شاعران عبارتند از: هوشنگ ابتهاج، نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌‌ثالث، فروغ فرخ‌زاد، سهراب سپهری، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، فریدون توللی، نصرت رحمانی، احمد کسرایی، نادر نادرپور، یدالله رویایی، منوچهر آتشی، مفتون امینی و فریدون مشیری.

وی ادامه داد: در حال حاضر نشر مروارید در نظر دارد بخشی از این کتاب را منتشر کند. بر همین اساس پنج شاعر برتر معاصر انتخاب شده‌اند و شعر آن‌ها در ابعاد گوناگون در این کتاب بررسی می‌شود.

این پژوهش‌گر با اشاره به نام این شاعران توضیح داد: نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌‌ثالث، فروغ فرخ‌زاد و سهراب سپهری پنج شاعری هستند که در این کتاب از نظر اعلام، شان نزول، ترکیب‌ها، مفردات، تلمیحات، اسطوره‌ها، اصطلاحات علمی و عامیانه و هر نکته‌ای که به نوعی برای مخاطب شعر نو بهام ایجاد می‌کند شعر آن‌ها بررسی شده است.

وی با تاکید بر استنادش به مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های منتشر شده در این زمینه اظهار داشت: اگر درباره یک ترکیب چند دیدگاه مختلف وجود دارد این دیدگاه‌ها را به ترتیب با ذکر ماخذ در کتاب آورده‌ام. همچنین گاه توضیح کلی درباره یک شعر ارائه شده است. این کتاب که هنوز عنوانی برای آن در نظر نگرفته‌ام در حجمی حدود 700 صفحه و قطع وزیری منتشر می‌شود.

این نویسنده به طرح تحقیقاتی موسسه مطالعات ملی اشاره کرد و افزود: موسسه مطالعات ملی نیز کتابی با عنوان «هویت ملی در شعر معاصر» را که یک کار تحقیقی و تالیفی به قلم من است در نوبت چاپ دارد. در این کتاب هر نکته‌ مرتبط با فرهنگ ایرانی در شعر چهار شاعر معاصر بررسی شده است.

وی ادامه داد: ملک‌الشعرای بهار، مهدی اخوان‌ثالث، سید‌محمد حسین شهریار و محمدرضا شفیعی‌کدکنی چهار شاعری هستند که فرهنگ، دین، تاریخ، زبان، اشخاص یا رویدادهای تاریخی، موسیقی ملی، آداب و رسوم و معماری از منظر هویت ملی در شعر آن‌ها بررسی شده است.

عباس‌آباد افزود: این کتاب حجمی در حدود 320 صفحه دارد و حدود یک سال می‌شود که در نوبت چاپ به سر می‌برد.

وی در پایان از فراهم کردن مقدمات کار برای تصحیح «دیوان خاقانی» خبر داد و گفت: این تصحیح با همکاری عباس ماهیار و براساس نسخه‌های خطی موجود انجام می‌شود. البته هنوز تمامی این نسخه‌ها در اختیار ما قرار ندارد و پس از فراهم شدن مقدمات، کار تصحیح این اثر آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط