پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
پژوهشی در حوزه شعر حجم کتاب می‌شود

یوسف عالی عباس‌آباد، پژوهش‌گر و مصحح، طرحی پژوهشی در حوزه شعر حجم را در دست انجام دارد که توسط انتشارات دانشگاه پیام‌نور منتشر می‌شود. وی همچنین پیش‌تر پژوهشی در زمینه مَثَل‌ها در شعر فارسی انجام داده است و در نظر دارد آن‌را تکمیل کند._

عباس‌آباد درباره طرح پژوهشی‌اش در حوزه شعر حجم به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: قرارداد انجام این طرح پژوهشی در حوزه شعر حجم را با دانشگاه پیام‌نور منعقد کرده‌ام.

وی در ادامه توضیح داد: در این پژوهش نگاهی به شعر یدالله رویایی، بنیان‌گذار شعر حجم دارم و به‌طور مفصل دیدگاه و تعریف او را از شعر حجم، ویژگی‌های این نوع شعر، پیروان آن و تحلیل اشعاری از این دست را ارائه کرده‌ام.

این پژوهشگر افزود: همچنین به این مسئله که شاعران در این‌گونه شعری تا چه حد موفق بوده‌اند و مخاطب چه میزان با آن ارتباط برقرار کرده است می‌پردازم. حدود 40 درصد کار انجام شده است و ادامه آن طی چهار ماه آینده به پایان می‌رسد.

«مَثَل» در شعر فارسی
وی در ادامه به انتشار یکی از مقاله‌هایش اشاره و تشریح کرد: به تازگی مقاله‌ای از من با عنوان «بررسی مَثَل در شعر معاصر فارسی» در آخرین شماره نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز منتشر شد. با توجه به این‌که بسیاری از بندهای شعر معاصر فارسی به «مَثَل» بدل گشته‌اند این پژوهش را آغاز کرده‌ و مختصری از این طرح پژوهشی را در این مقاله ارائه داده‌ام.

این مصحح با تاکید بر تفاوت تعریف قدما از «مَثَل» با تعریف جدید آن اظهار داشت: تعریف «مَثَل» در گذشته با امروز هم‌خوانی ندارد اما بسیاری از بندهای شعر معاصر این قابلیت را داشته‌اند که آن‌ها را «مَثَل» قلمداد کنیم.

وی ادامه داد: در این طرح پژوهشی نمونه‌های محدودی از 11 شاعر معاصر چون محمدرضا شفیعی‌کدکنی، سهراب سپهری، احمد شاملو، منوچهر آتشی، هوشنگ ابتهاج و مهدی اخوان‌ثالث ارائه و آن‌ها را دسته‌بندی کرده‌ام.

عبا‌س‌آباد بر ارائه تعرفی جدیدی از «مَثَل» در این طرح پژوهشی تاکید کرد و افزود: با تعریف جدیدی که از امثال در این پژوهش ارائه کرده‌ام، معتقدم در تدوین فرهنگ امثال به مثل‌های معاصر به‌ویژه مثل‌هایی که براساس شعر معاصر رواج یافته‌اند باید توجه داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر گردآوری نمونه‌هایی از این دست را انجام می‌دهم هرچند در نظر ندارم به این سرعت آن‌ها را در قالب یک کتاب منتشر کنم؛ چراکه این پژوهش ابعاد وسیع‌تری دارد و باید گسترش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط