شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
فضای مجازی حقیقی‌ترین ابزار اجرای برنامه‌های فرهنگی در روزهای کرونایی

ماه مبارک رمضان به‌عنوان ماه تعالی، تفکر و تذهیب نفس برای مسلمانان جهان همواره از ایام مورد توجه برای اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در کشور بوده است؛ ماهی که امسال همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی مساجد و اماکن مقدسه شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، حلول ماه مبارک رمضان همواره با توصیه‌ها و تاکید‌های فراوان بزرگان دین مبین اسلام به تفکر، عبادت و تعالی همراه بوده است؛ ماهی که در آن به خواندن قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان سفارش شده و مصادیق متفاوتی از اجر و پاداش برای روزه‌داران قرآن‌خوان عنوان شده است.

بر اساس همین ویژگی‌های ماه رمضان، هر ساله در ایران و سایر کشورهای مسلمان جهان برنامه‌های فرهنگی، هنری، کتابخوانی و قرآنی متعددی برگزار می‌شود.

امسال اما سایه سنگین کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی موجب شد تا ماه مبارک رمضان متفاوت‌تر از هر سال در کشور گرامی داشته شود؛ فضای مجازی اما می‌تواند حقیقی‌ترین فرصت و ابزار برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در کشور باشد.

اجرای مجازی برنامه‌های فرهنگی ماه مبارک/ مساجد هم به‌صورت مجازی فعال‌اند
حجت الاسلام و المسلمین علی نعمت‌اللهی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایبنا گفت: امسال بیش از 100 عنوان برنامه فرهنگی برای ماه مبارک رمضان به‌صورت محوری در نظر گرفته شده است که همه این فعالیت‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این مدت مساجد مجازی دایر شده است و فعالیت‌های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی و جلسات قرائت مجازی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: جلسات قرائت و جزءخوانی قرآن نیز با همکاری صدا و سیمای مرکز قزوین هر روزه در حال ضبط و پخش از شبکه استانی است.

نعمت‌اللهی بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی در این ایام تعطیل نشده است بلکه با شدت و همت بیشتری در فضای مجازی در حال برگزاری است و قطعا اجازه نمی‌دهیم فرصت این ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا از بین برود.

مسابقه حفظ قرآن کریم در قزوین هم مجازی برگزار می‌شود
حجت الاسلام عباداله قجر مسئول ستاد اقامه نماز شهرداری قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مسابقه حفظ قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در رده سنی 3 تا 17 سال از سوره‌های حمد، توحید، قدر، کوثر، ناس، والعصر و نصر برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند، سوره‌های تعیین شده را که فرزندانشان حفظ کردند، در پایان ماه مبارک رمضان به‌وسیله موبایل به صورت یک کلیپ تهیه و ارسال کنند.

برگزاری مسابقه مجازی قرائت قرآن
محمد صمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان البرز در استان قزوین نیز از برگزاری  مسابقه مجازی قرائت قرآن در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: این مسابقه به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از ۱ تا ۲۰ اردیبهشت در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود و به نفرات اول تا سوم هر گروه و همچنین یک نفر برگزیده مردمی جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

وی عنوان کرد: علاقمندان میتوانند فیلم قرائت خود را به آیدی sarafarhang_ir@ در پیام رسان‌های داخلی ارسال کنند.

جشنواره خلوت گزیدگان با محوریت تولید محتوای فرهنگی در قزوین برگزار می‌شود
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز به خبرنگار ایبنا گفت: جشنواره مجازی خلوت گزیدگان با هدف اجرای برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان و غنی‌سازی اوقات فراغت گروه‌های مختلف سنی در ایام تعطیلات کرونا در قزوین برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این برنامه فرهنگی در فضای مجازی در بخش‌های قرائت قرآن کریم، دعا و نیایش، شعرخوانی، نقاشی، خوشنویسی و عکاسی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار منتشر شده خود را با هشتک #رمضان_در_خانه در یکی از شبکه‌های اجتماعی و ارسال لینک آن به همراه نام، نام خانوادگی و شماره تماس به صفحه اینستاگرام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به آدرس https://www.instagram.com/qazvin.ershad.official ارسال اثر از این روش دارای امتیاز ویژه در مراحل داوری است و مراجعه به سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به آدرس https://ghazvin.farhang.gov.ir/ ، تکمیل فرم مربوطه و بارگذاری اثر امکان پذیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه هر فرد مجاز است در هر بخش حداکثر تا دو اثر به این جشنواره ارسال کند، گفت: آخرین مهلت ارسال آثار را تا 10 خرداد و زمان اعلام نتایج را 20 خرداد سال جاری است و در رده سنی زیر 14 سال به 5 اثر برگزیده هر کدام لوح سپاس و مبلغ 3 میلیون ریال در بخش‌های رده سنی بالای 14 سال به 5 اثر برگزیده هر کدام لوح سپاس و مبلغ 5 میلیون ریال و در سایر بخش‌ها نیز در هر بخش به 5 اثر برگزیده هر کدام لوح سپاس و مبلغ 5 میلیون ریال پرداخت می‌شود.

جشنواره کتابخوانی رضوی پرشورتر از هر سال در قزوین برگزار می‌شود
فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در قزوین خبر داد و گفت: این جشنواره همانند سنوات گذشته با مشارکت پرشور مردم قزوین به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: همزمانی برگزاری این جشنواره با ماه مبارک رمضان از یک سو و تعطیلات اجباری ایجاد شده در نهادهای فرهنگی، مراکز آموزشی و مدارس از سوی دیگر موجب شده است تا دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اقشار مختلف فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشند و چه بهتر که این مطالعات در حوزه فرهنگ رضوی و دینی هدایت شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال»  برای شرکت رد این جشنواره معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «گنبد خورشید» «زندگی حضرت معصومه (س)» به عنوان کتب اصلی و در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «ده قصه از امام‌هادی (ع) برای بچه‌ها» معرفی شده است.
 
محمدبیگی افزود: در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری با عناوین «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا (ع)» «نشانه‌ها: قصه‌هایی از زندگی امام رضا (ع)» و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام‌هادی (ع)» به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.

وی یادآور شد: همچنین در رده سنی جوان و بزرگسال (۱۸ سال به بالا) شش کتاب «امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)»، «امام رضا (ع) و ایران»، «برمدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی»،«شاهچراغ (ع)» و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های «خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره امام‌هادی علیه‌السلام» و «حکمت‌های نقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام‌هادی علیه‌السلام» معرفی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سه بخش «فردی»،«گروهی»،«خانوادگی» و در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند که برای شرکت در بخش الکترونیک مراجعه به سایت سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و یا سایت جشنواره رضوی www.razavi.iranpl.ir پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها