چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
ارزیابی‌های دقیق به تولید کتاب‌های ناب منتج می‌شوند

نویسنده کتاب «منطق کارکردی و دفاع از دین» اثر برگزیده چهاردهمین کتاب سال حوزه قم، گفت: اگر مسوولان همایش‌ها و جشنواره‌های مکتوب آثار را دقیق‌تر و بهتر ارزیابی کنند، کتاب‌هایی با اتقان موضوع و ناب‌تر تولید خواهند شد.-

امان‌الله فصیحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انتظارش از مسوولان و متولیان همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: در صورت توزیع مناسب کتاب‌های برگزیده در مراکز علمی و نمایش آثار منتخب، می‌توان مولفان و پژوهشگران را راهنمایی کرد و آنان را با موضوعات گوناگون، علومی که تاکنون درباره آن‌ها کار شده است و معیارهای نگارش آثار، آشنا کرد.

این پژوهشگر افغانستانی در پاسخ به این سوال که «کسب جایزه چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه تا چه اندازه‌ای شما را در نگارش کتاب ثابت قدم کرد؟» گفت: پاسخ این سوال برای هر فرد متفاوت است. تاکنون آثار من در جشنواره‌ها و همایش‌های گوناگون برگزیده شده‌اند و بنابراین، انتخاب و برگزیده شدن این اثر در همایش کتاب سال حوزه، حسی تکراری را در من ایجاد کرد اما نمی‌توان تاثیر تشویق عمومی و معرفی شدن به همگان را نادیده گرفت.

وی درباره کتاب «منطق کارکردی و دفاع از دین» توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی این نوشتار، پرداختن به ادبیات دینی در قالب جامع‌شناسی است، زیرا در وضعیت کنونی برای دفاع از دین، از یک منطق استفاده می‌شود که ظاهرا معقول و کامل است اما در نهایت و به تدریج به ضرر دین عمل خواهد کرد. 

وی از کتاب «منطق کارکردی و دفاع از دین» به عنوان یک اثر نظری و فلسفی نام برد و افزود: این به یک استان و کشور محدود نمی‌‌شود.

صاحب اثر برگزیده چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه در رشته «علوم اجتماعی» درباره ضرورت قرار دادن آثار منتخب این همایش در اختیار مخاطبان حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی گفت: اگر مسوولان حوزه علمیه و متولیان برپایی همایش کتاب سال حوزه، آثار منتخب را به کتابخانه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارسال و جلسات نقد و بررسی این آثار را برگزار کنند، این کتاب‌ها بسیار بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی می‌شوند و جایگاهی مناسب را در میان جامعه کتابخوان پیدا می‌کنند. خوشبختانه مسوولان و مجریان این همایش نیز نسبت به ارسال این آثار اقداماتی انجام داده‌اند.

این طلبه افغانستانی درباره عملکرد داوران چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: داوران این همایش نسبتا خوب قضاوت کردند اما نباید فراموش کرد که کتاب‌های نوشته شده با توجه به روش‌های جدید، به‌روز می‌شوند. بنابراین، به تدریج سطح علمی آثار همگام با شاخص‌های ارزیابی مکتوبات بالا می‌رود و داوران هم باید با بهره‌گیری از علم روز و دقت فراوان، آثار را ارزیابی کنند. 

فصیحی درباره اثر جدیدی که در دست تالیف دارد، گفت: اکنون مشغول تدوین رساله دکترا با موضوع «دیانت و عرفی شدن در افغانستان» هستم.

چهاردهمین «همایش کتاب سال حوزه» سوم اسفندماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم شهر قم برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط