سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
«معرفت پيشين» را وارد چرخه مباحث علمی حوزه کنید

مولف اثر برگزیده «معرفت پيشين» در چهاردهمین کتاب سال حوزه قم گفت: از متولیان کتاب سال حوزه و مسوولان حوزه‌های علمیه انتظار کمک‌های مالی و معنوی ندارم اما انتظار دارم کتابم را به چرخه مباحث علمی محافل نقد و بررسی وارد کنند.-

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه آثاری که روانه بازار نشر می‌شوند، کمتر در محافل علمی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد این نقصان ناشی از کم‌باوری خودمان است. در فرهنگ عمومی ما نهادینه شده است که هنگام تالیف اثر به دنبال افراد برجسته برویم و اغلب اوقات کمتر به سوی افراد هم‌ردیف خودمان از جنبه علمی می‌رویم؛ شاید هم این کار را نوعی کم‌ارزشی در تالیف کتاب‌ بدانیم كه اين فكر صحيحي نيست.

وی ادامه داد: بخشی از این کم‌باوری به ظرفیت محدود ما در هنگام نقد بازمی‌گردد، زیرا جایگاه روحیه انتقادپذیری در فرهنگ ما کمرنگ است، در حالی که بهترین فرصت هم‌اندیشی آثار زمانی است که مولفان آن‌ها در قید حیات‌اند. اینک نخستین و آخرین انتظارم از مسوولان حوزه و همایش، ورود اثرم در محافل علمی نقد و بررسی کتاب است.

این محقق در پاسخ به این سوال که «آیا حضور و موفقیت در این همایش توانست برای تالیف کتاب‌های دیگر به شما انگیزه بدهد؟» بیان کرد: اکنون 18 ماه از انتشار کتاب «معرفت پيشين» می‌گذرد و کمتر کسی از انتشار و فروش آن در کتابفروشی «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» خبر داشت اما به لطف این همایش و جایزه آن اکنون بسیاری از اهالی علم و فضل از وجود چنین کتابي مطلع شده‌اند.

وی افزود: برپایی این‌گونه همایش‌ها، در افزايش روحیه مولفان آثار برگزیده و شایسته تقدیر بی‌تاثیر نیستند اما آن‌چه بیش از این در تولید آثار فاخر و علمی موثر است، ورود آثار به چرخه مباحث است که اکنون این امر در ایران تقربیا وجود ندارد، در حالی که در صورت ورود آثار به چرخه مباحث، این امر هم به تولید کتاب‌های کاربردی می‌انجامد و هم به عنوان الگو، کمک به‌سزایی به محققان، پژوهشگران و مولفان دیگر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری خرم‌آبادی در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که آثار منتخب در همایش کتاب سال حوزه از برترین‌های حوزه دین به شمار می‌آیند، به نظر شما برای ترجمه و ارایه آن‌ها به مخاطبان سراسر دنیا نیاز به انجام چه اقداماتی است؟» گفت: آغاز و انجام ترجمه این آثار باید به همت و اراده مخاطب خارجی صورت گیرد، زیرا ما از نیازهای علمی آن‌ها اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم برای‌ آنان تصمیم بگیریم. از این رو، طلاب خارجی که در حوزه‌های علمیه ایران در حال تحصیل‌اند، باید در جامعه علمی کشور خود نیازسنجی و سپس برای ترجمه آثار برتر اقدام کنند.

وی یادآور شد: این افراد پس از نیازسنجی لازم است خودشان آثار را ترجمه کنند، زیرا زبان فارسی را می‌دانند و زبان مقصد، زبان مادری آنان به شمار می‌آید و آنان به خوبی از اصطلاحات و کیفیت واژگان آگاهی دارند. 

نویسنده کتاب «معرفت پيشين» در پاسخ به این سوال که «برای معرفی و گسترش کتاب‌های منتخب کتاب سال حوزه در مجامع علمی به ویژه دانشگاه‌ها چه پیشنهادی می‌توان داد تا محتوای این آثار میان عموم ترویج و آثار مولفان هم خوانده شوند؟» اظهار کرد: این موضوع پیشنهاد بسیار جالب توجهی است اما پیش‌نیاز این کار اطلاع‌رسانی مناسب و گسترده است. اگر امکاناتی وجود داشته باشد تا پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و دپارتمان‌های دانشگاه‌ها، اطلاعاتی از کتاب‌های منتخب را به دانشجویان ارایه دهند، فرصت آگاهی و شناخت از آثار برای دانشجویان فراهم خواهد شد. البته مسوولان می‌توانند آثار را برای کتابخانه‌ مراکز تخصصی ارسال کنند تا مخاطبان خاص سراسر ایران از مطالب آن‌ها بهره‌ ببرند.

وی درباره عملکرد و داوری چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان کرد: برای نخستین‌بار بود که در همایش کتاب سال حوزه شرکت می‌کردم و بنابراین، نمی‌توانم درباره عملکرد داوران این همایش قضاوت کنم.

این پژوهشگر اهل قم در پاسخ به این سوال که «استقبال از مباحث کتاب «معرفت پيشين» را در استان خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: استان قم به عنوان یک قطب و مرکز در زمینه علمی ـ دینی کشور به شمار می‌آید و از ظرفیت و تعداد فراوان دانشجو و طلبه بهره می‌برد اما شرایط با توجه به این ظرفیت‌ها مطلوب نیست. به نظر می‌رسد برای استفاده از این ظرفیت‌ها به فضای هم‌اندیشی نیاز است، به این معنا که باید در گلوگاه‌های مراکز پژوهشی و علمی فرصت و شرایط نقد و هم‌اندشی را بسترسازی کنیم تا برای مولفان و پژوهشگران نهادینه شود که اگر نوشتاری نقد و بررسی نشود، به استانداردهای لازم نخواهد رسید و در نهایت، اثرش آسیب می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری خرم‌آبادی درباره ویژگی کتاب «معرفت پيشين» به عنوان اثر برگزیده چهاردهمین دوره کتاب سال حوزه بیان کرد: کوشیده‌ام در نگارش کتابم از جمع‌آوری اطلاعات و مطالب صِرف جلوگیری کنم، زیرا معتقدم کتاب باید صاحب نوآوری باشد. بنابراین،‌ سعی کرده‌ام در تمام بخش‌های کتاب «معرفت پيشين» از نوآوری بهره ببرم و کمتر حرف‌های گفته شده را تکرار کنم. البته در بخش‌هایی از کتابم به سخنان دیگران استناد و آن‌ها را بیان کرده‌ام.

وی ادامه داد: اینک به نگارش اثری درباره «متافیزیک و مابعد الطبیعه معاصر» مشغولم و پیش‌بینی می‌کنم این کتاب تا چندماه دیگر آماده چاپ شود. 

چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه پنجشنبه(سوم اسفندماه) با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط