دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
آثار فاخر اسلامی را به زبان‌های دیگر ترجمه کنید

مولف اثر برگزیده در رشته «فلسفه و کلام» چهاردهمین همایش سال حوزه گفت: با توجه به افزایش تمایل و گرایش مردم دنیا به اندیشه‌های اسلام، یکی از خواسته صاحبان آثار برگزیده این همایش، ترجمه آثار به زبان‌های مختلف دنیاست. اکنون کمبود آثار فاخری که اندیشه‌های ناب اسلام را به عموم جهانیان معرفی کند، بسیار محسوس است.-

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اکنون مردم و نخبگان ایران و جهان برای دستیابی به منابع معتبر اندیشه‌ها‌ی دینی و اسلامی تقاضاهای زیادی دارند اما نوشتارهای معتبر و قابل عرضه محدودند. به نظر می‌رسد انتخاب نوشتار، ترجمه دقیق و عرضه آثار ترجمه شده به جهانیان با همت مسوولان حوزه و متولیان این همایش امکان‌پذیر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برگزیده شدن کتاب «كمال نهايي انسان و راه تحصيل آن از ديدگاه فيلسوفان اسلامي» در رشته فلسفه و کلام همایش کتاب سال حوزه، چه ميزان انگیزه‌ برای ادامه کار در او ایجاد کرده است؟ اظهار کرد: مولفان و مترجمانی که آثارشان از سوی متخصصان در محافل علمی بررسی می‌شوند، نسبت به ادامه فعالیت‌ تشویق و ثابت قدم‌تر می‌شوند و من نیز حس و اراده‌ای فراوان در این زمینه رسیده‌ام.

این نویسنده اهل قم درباره انتظارات خود از مسوولان و اهالی محافل علم و فضل گفت: معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر به اقشار مختلف جامعه، از جمله انتظار شرکت‌کنندگان این همایش به شمار می‌آید. طیف عظیمی از جامعه از زمان و مکان برپایی جشنواره‌های مختلف موسیقی، تئاتر و فیلم فجر و برگزیدگان آن‌ها آگاه می‌شوند اما اغلب آنان از برگزاری چنین جشنواره مطلع نیستند که این موضوع در جامعه علمی و اسلامی ایران یک نقص محسوب می‌شود. بنابراین، برای افزایش آگاهی مردم از چگونگی برپایی همایش‌های کتاب سال حوزه و آثار منتخب آن، به حمایت مسوولان از مولفان و مترجمان و اطلاع‌رسانی گسترده نیاز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که آثار منتخبان همایش کتاب سال حوزه از ج برترین‌های مکتوبات دین ‌به شمار می‌آیند، برای تعمیم این کتاب‌ها و محتوای‌شان در میان مخاطبان حوزه و کتاب چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ بیان کرد: معرفی آثار و اطلاع‌رسانی دقیق کتاب‌های منتخب در میزان استقبال مردم از این آثار بسیار تاثیرگذار است. همچنین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی می‌توانند با معرفی کامل آثار و نحوه دستیابی به آن‌ها، بسیاری از مراجعان و علاقه‌مندان این حوزه را جذب کنند.

مولف کتاب «كمال نهايي انسان و راه تحصيل آن از ديدگاه فيلسوفان اسلامي» درباره عملکرد، داوری و دسته‌بندی آثار چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان کرد: از عملکرد داوران اطلاع چندانی ندارم، زیرا نخستین‌بار بود که در همایش کتاب سال حوزه شرکت کردم. به نظر من اگر رشته «فلسفه و کلام» را به دو رشته جدا تقسیم و آثار آن ها داوری شوند، فرصت انتخاب و حضور برای آثار بیشتری فراهم می‌شود.

این پژوهشگر قمی با بیان این‌که استان قم محل تمرکز پژوهشکده‌ها و مراکز علمی ـ دینی ایران است، گفت: اگر در مراکز علمی و پژوهشکده‌های این استان اطلاعات پژوهش‌ها مدیریت و سازماندهی یکپارچه‌ای شوند، بسیاری از فعالیت‌ها در عرض یکدیگر و موازی با هم انجام نمی‌شوند و در نتیجه توان و نیروی محققان به هدر نخواهد رفت.

وی افزود: اکنون هر پژوهشگاهی فعالیت خود را در حیطه کاری خویش محصور کرده‌ است و با توجه به نیازهای عمومی و جهانی به معارف اسلامی، نبود یک ارگان و سازمان برخاسته از حوزه علمیه برای ساماندهی پژوهش‌ها در استان قم، به شدت حس می‌شود.‌

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی در پاسخ به این سوال که «ویژگی کتاب خودتان را در چه می‌بینید؟» بیان کرد: کوشیده‌ام تا حد زیادی در نگارش کتاب «كمال نهايي انسان و راه تحصيل آن از ديدگاه فيلسوفان اسلامي» از آوردن پیشینه بپرهیزم. در بین فیلسوفان اسلامی ملاصدرا توجه ویژه‌ای به موضوع این نوشتار داشته است اما موضوع این کتاب در آثار سایر فیلسوفان مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین، می‌توان گفت که تاکنون اثری به عنوان منبع و مرجع در حوزه «كمال نهايي انسان و راه تحصيل آن از ديدگاه فيلسوفان اسلامي» وجود نداشته است.

وی ادامه داد: خلاء موضوع این کتاب در آثار موجود، سبب افزایش سرعت نگارش آن شد. از سوی دیگر، این نوشتار تبیین‌کننده یکی از مبادی و مبانی فلسفه انسانی به شمار می‌آید.

نویسنده کتاب «كمال نهايي انسان و راه تحصيل آن از ديدگاه فيلسوفان اسلامي» درباره سایر نوشتارهای خود گفت: اکنون در حال نگارش دو اثر با موضوعات «خداشناسی فلسفه» به منزله مدخل و درآمدی بر خداشناسی فلسفی و «نقد و بررسی انسجام‌گِروی در توجیه معرفت با تکیه بر آرای "کیث لِِرر"» هستم و درصددم نگارش آن‌ها را سال آینده به پایان ببرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط