جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
مکتب حاج قاسم با ۶ اثر در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود

انتشارات مکتب حاج قاسم با شش عنوان در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مکتب حاج قاسم سلیمانی با شش عنوان جدید به سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید. طبق اطلاعات دریافتی، مکتب حاج قاسم با برگزاری جشن امضا و نشست‌های نقد و بررسی برای کتاب‌های خود، راهی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ می‌شود.

عناوین کتاب‌های تازه چاپ مکتب حاج قاسم سلیمانی عبارت‌اند از: «باران گرفته است»، «این خانه فروشی نیست»، «طبقه‌بندی موضوعی سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی»، «جهت ۱ و ۲» و «همراه ما بود».

کتاب «باران گرفته است» به قلم احمد یوسف‌زاده ماحصل ساعت‌ها مصاحبه و گفت‌وگو با خواهر، برادران و اهالی روستای کودکی شهید حاج قاسم سلیمانی است که با زبانی بسیار شیرین و صمیمی به نگارش درآمده است. ماجرای حاج قاسم در این کتاب از سال‌ها پیش از تولد او و روزهای ازدواج پدر و مادرش آغاز می‌شود.

جزئیات زندگی عشایر روستای قنات‌ملک و رسم و رسوم جاری در آن گوشه از استان کرمان، بازیگوشی‌های کودکانۀ حاج قاسم و قصه‌هایی که از بزرگ‌ترها می‌شنید، روزهای نوجوانی و بالندگی او در کنار پدر و مادری سخت‌کوش و مؤمن و موارد بسیار دلنشین دیگری که برای نخستین بار از این مرحلۀ زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی روایت می‌شوند. شیوۀ پرداخت نویسنده در این کتاب به‌نحوی است که گویی شاهد رشد نهال نحیف سروی هستیم که در آینده‌ای نه‌چندان دور بلندبالا و برومند خواهد شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«حسن گفت: آیت‌الله خمینی رو می‌شناسی؟ قاسم گفت: نه!
شروع کردند به معرفی او.
هرچه آن‌ها دربارۀ آیت‌الله خمینی بیشتر می‌گفتند، قاسم برای شنیدن مشتاق‌تر می‌شد.
می‌خواست بداند این مردی که از او به نیکی یاد می‌کنند کیست.
سید جواد از جیبش عکس مردی روحانی و میان‌سال با عینکی بر چشم را درآورد و گرفت جلوی چشمان قاسم.
زیر عکس نوشته شده بود: آیت‌العظمی سید روح‌الله خمینی.
قاسم حیرت‌زده به عکس سید روح‌الله خمینی نگاه می‌کرد.
سید جواد گفت: می‌خوای این عکس رو به تو بدم؟

قاسم عکس را گرفت و مدت‌ها به آن خیره شد.»

کتاب «این خانه فروشی نیست» نوشته مهدیه داودی و با عکس‌هایی از سعید فرجی منتشر شده است. تابستان ۱۳۹۳ داعش بعد از ارتکاب جنایت‌های بی‌شمار در سوریه، وارد خاک عراق شد و توانست ظرف مدت سه روز، نیمی از خاک این کشور را به تصرف خود درآورد. آمرلی شهر کوچکی است که در جریان این پیش‌روی‌ها، به محاصرۀ کامل آنان درآمد. شهری شیعه‌نشین که اگر به دست داعش می‌افتاد، بدون‌شک فاجعۀ بزرگی در آن به وقوع می‌پیوست.

کتاب «این خانه فروشی نیست» که براساس عکس‌هایی از مقاومت مردم آمرلی تدوین شده، روایت مختصری است از رنج‌ها و امیدهای مردم این شهر در ایام محاصره و روزهایی که فرماندۀ مقاومت منطقه، حاج قاسم سلیمانی، برای نجات آمرلی، از طریق بالگرد وارد آن شد و توانست بعد از ۸۴ روز با بسیج نیروهای داوطلب و گروه‌های مختلف عراقی و فرماندهی آنان، طی چند عملیات دقیق و حساب‌شده، محاصرۀ ۳۶۰ درجه‌ای را بشکند و لشکر داعش را با طعم شکست در عراق آشنا کند.

در «این خانه فروشی نیست» می‌خوانیم:

«یکی از اهالی که قصاب بود، صد و پنجاه رأس گوسفند داشت و ده رأس گاو. معلوم هم نبود محاصره تا کی طول بکشد. برای همین با دقت و وسواس گوسفندها و گاوها را سر می‌برید و گوشتش را بین اهالی توزیع می‌کرد و به آن‌هایی که بضاعت مالی نداشتند، گوشت رایگان می‌داد. شب‌ها کارش این بود که در خط مقدم کشیک بدهد و روزها در مغازه‌اش گوشت بدهد دست مردم. بعضی از مردم شهر هم دام‌هایشان را به او فروختند تا بتواند بخشی از نیاز غذایی شهروندان را تأمین کند.»

«طبقه‌بندی موضوعی سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی» یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌ها برای شناخت و پژوهش دربارۀ این شهید بزرگوار است. در این کتاب مجموعۀ سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس موضوعات مهم و پرتکراری مانند شهادت، ائمۀ‌اطهار و…، طبقه‌بندی شده‌اند. به این ترتیب می‌توان برش‌های کوتاهی از یک یا چند سخنرانی دربارۀ موضوعی واحد را در کنار هم مطالعه نمود. در انتهای هر برش شمارۀ آن سخنرانی مشخص شده است. در جدول انتهای کتاب نیز تاریخ و محل ایراد آن سخنرانی‌ها به‌صورت کامل و دقیق آمده است.

«جهت» عنوان مجموعه کتاب‌هایی از انتشارات مکتب حاج قاسم است که به شرح و تبیین سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد. در هرجلد از این مجموعه به یکی از سخنرانی‌های مهم حاج قاسم سلیمانی پرداخته شده و مؤخره‌ای بر آن به قلم سبحان جدیدساز، در بخش دوم کتاب آمده است. این مؤخره‌ها راهنمایی برای درک و دریافت بهتر و تأمل بیشتر بر سخنانِ آن شهید عزیز است. عنوان «جهت» از آن‌رو بر این سلسله کتاب‌ها تعلق گرفته که کلام شهید، نشانگر راه روشن هدایت و در جهت رشد انسان‌ها است.

جلد اول مجموعۀ جهت شامل متن کامل سخنرانی شهید سلیمانی در جمع فرماندهان سپاه و جلد دوم آن شامل متن کامل سخنرانی شهید سلیمانی در جمع ائمه جماعات است. دو سخنرانی بسیار مهم و اثرگذار که مخاطبانشان صرفاً مسئولان سپاه و ائمۀ جماعات نیستند و شامل نصایح و نکات ارزشمند و کارآمدی برای عموم مردم و مسلمانان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«سپاه شروعی دارد که تاریخ تاسیس آن است و آن سوم شعبان و روز ولادت امام حسین (ع) است. سپاهی که خیلی شباهت به امام حسین (ع) داشت. سپاهی که در نور پرورانده شد و در دامان خود، نور پروراند. شبیه‌ترین انسان‌هایی که در دفاع از حرم، شبیه سرور و سالار شهیدان، حسین‌بن‌علی بودند؛ سپاه دست قطع‌ها، سپاه تک چشم‌ها سپاه سرهای متلاشی شده.»

«جهت ۱» با ٨٠ صفحه به بهای ٣٧ هزارتومان و «جهت ۲» با ۶۰ صفحه به بهای ۳۵ هزار تومان در قطع جیبی منتشر شده‌اند.

«همراه ما بود» سخنرانی سید حسن نصرالله است که با ترجمه سید حسین مرکبی روانه باازر شده است. بدون شک یکی از نزدیک‌ترین دوستان شهید حاج قاسم سلیمانی سید مقاومت، سید حسن نصرالله است. رابطۀ این دو فرمانده محدود به میدان جنگ با اسرائیل نیست، این را خود سیدحسن نیز بارها دربارۀ حاج قاسم بیان کرده بود که او از همان نخستین دیدار، جای خود را در دل‌های رزمندگان باز کرد تا حدی که دربارۀ او گفتند: «او یکی از ما بود.». این کتاب شامل مجموعۀ سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان دربارۀ دوست و همرزم بیست‌ساله‌اش حاج قاسم سلیمانی است که در روزهای سخت جنگ سی‌وسه روزه و بعد از آن، همیشه همراهشان بود و هیچ‌گاه مقاومت را تنها نگذاشت.

در این سخنرانی‌ها به جنبه‌های مختلف شخصیتی حاج قاسم، رابطۀ برادرانۀ او با رهبران و رزمندگان مقاومت و نقش مؤثر و بی‌بدیلش در فرماندهی میدان‌های عملیات و مبارزه با تروریسم پرداخته شده است.

پشت جلد این کتاب نوشته است:

«او در تمام این‌ها همراه ما بود؛ یعنی اگر بخواهم مطابقت بدهم، می‌گویم در طول آن ۳۳ روز، حاج قاسم با شادی ما شاد بود، با اندوهمان اندوهگین، دردمان را حس می‌کرد، یکی از ما بود، نگرانمان بود و برادری بزرگ بود و در پیشگاه خدا شهادت می‌دهم که او در طول آن مقطع زمانی، هر کاری که توانست، چه شخصاً، چه به‌عنوان مسئول نیروی قدس و چه از طریق روابطی که با مسئولان جمهوری اسلامی ایران داشت، انجام داد.»

«همراه ما بود» در قطع شومی با ۳۶۸ صفحه به بهای ۱۶۰ هزار تومان به نمایشگاه کتاب می‌رسد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط