سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
نياز بازديدكنندگان نمايشگاه تهران به آگاهي قبلي

محمدحسين ديزجي كه در حوزه نويسندگي و مطبوعات فعاليت دارد، حضور هدفمند اقشار گوناگون جامعه در نمايشگاه‌ها كتاب را مستلزم داشتن آگاهي‌هاي قبلي و پيش‌زمينه‌هاي ذهني مي‌داند كه از طريق اطلاع‌رساني و راهنمايي قابل دست‌يابي‌اند./

ديزجي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: بسياري از مراجعان نمايشگاه‌هاي كتاب، هدف اصلي‌شان جست‌وجو در ميان آثار و سپس خريد كتاب آن هم در صورتي است كه اثر مناسبي را بيابند.

وي افزود: ناآگاهي و هدف‌دار نبودن در بسياري از مواقع موجب مي‌شود برخي از مخاطبان عام نظير دانش‌آموزان يا افرادي كه فاصله بيشتري با فضاهاي فرهنگي دارند، به غرفه ناشران تخصصي بروند كه پاسخگوي نياز آنها نيست. از اين رو، داشتن آگاهي‌هاي قبلي از سوي مخاطبان و تدوين و ارايه بروشورهايي از سوي ناشران گوناگون، آن هم پيش از ايام برگزاري نمايشگاه، از اهميت بالايي برخوردارد است.

ديزجي گفت: حتي ناشران بايد آثار گوناگون خود را به صورت طبقه‌بندي شده معرفي كنند تا هريك از اقشار مختلف جامعه متناسب با نيازهاي مطالعاتي خود موفق به يافتن كتابي شوند كه به دنبال آن مي‌گردند.

نويسنده كتاب «چهل چشمه آسماني» حضور هدفمند در نمايشگاه كتاب را مستلزم فرهنگ‌سازي دانست كه بايد از سنين كم در افراد ايجاد شود و عنوان كرد:‌ چنانچه فرهنگ مطالعه در افراد ايجاد شود و اقشار جامعه ـ مانند ساير نيازها ـ نياز به مطالعه را نيز در شمار ضرورت‌ها به حساب آورند، آنان پس از كسب آشنايي با آثار و ناشران مورد نظرشان، از ابتدا براي حضور در چنين فضاهايي آمادگي مي‌يابند.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه سال‌جاري در مصلاي امام خميني(ره)‌ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط