-
نوشتاری به مناسبت برگزاری گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب پارسی؛
پیوند ادب فارسی و انقلاب اسلامی، از سر دلدادگی بوده است
پیوند زبان و ادب فارسی و انقلاب اسلامی، پیوندی از سر دلدادگی و علاقهمندی بوده است.
-
یادداشتی بر کتاب «جزیرهی متروک» نوشته میلاد تشکری
شاعرانگی در «جزیرهی متروک»
داستان بلند «جزیرهی متروک» واگویههای یک آواره سرگردان است، آوارهای که در جزیرهای دورافتاده گذشته دردناکش را به یاد میآورد و زبان راوی گاه بهسمت شاعرانگی میل میکند.
-
نیمنگاهی به اثر ماندگار نادر ابراهیمی؛
«سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما میآمد» گمنام مانده است
زندهیاد نادر ابراهیمی در «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما میآمد» توانست به زیبایی با هنر داستاننویسی خود راوی جایگاه، سیره، منش سیاسی، رویکرد رهبری و زندگانی پر از حادثه و اتفاق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شود.
-
نوشتاری به مناسبت زادروز مظاهر مصفا؛
مظاهر مصفا، قصیدهسرایی نوگرا بود
مظاهر مصفا با اینکه در قالب شعری و قصیدهسرایی ادامهدهنده سنتهای شعر فارسی بود ولی نوگرایی زمان را داشت.
-
درنگی بر زندگی ایرانشناس هندی؛
اظهر دهلوی یک متفکر و عاشق واقعی زبان و ادبیات فارسی بود
یکی از چهرههای درخشان هندیتبار در عصر حاضر که سخت شیفته فرهنگ ایرانی و زبان فارسی بود استاد زندهیاد پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی است.
-
یادداشتی بر رمان قفسی؛
رمانی پرتعلیق با جذابیتی منحصربهفرد در روایت داستانی
رمان «قفسی» پُر از تعلیق و سرشار از نکتههای ارزشمندی است که باید به آنها توجه شود و یکی از اتفاقاتی که در این رمان میافتد نوع روایت داستانی است.
-
نگاهی به کتاب «من هم دلم میخواست گریه کنم»؛
تقابل خنده و گریه در میدان نبرد
«من هم دلم میخواست گریه کنم» روایت اشکها و لبخندهاست. قصه آدمهایی که دلی پر از غصه دارند، اما شادی و لبخند را به دیگران هدیه میدهند.
-
نگاهی به شرح خطیبرهبر بر تاریخ بیهقی در سالروز درگذشت این ادیب؛
شرح خطیبرهبر بر تاریخ بیهقی، دایرةالمعارفی از واژههای ادبی است
آنچه خلیل خطیبرهبر بر کتاب تاریخ بیهقی انجام داد، آن را بهیکی از منابع تاریخی دوره غزنوی تبدیل کرد که شرح و معنی لغتهای ادبی را بهصورت یک دایرةالمعارف در کنار هم گرد آورده است.
-
نوشتاری به مناسبت هشتاد و هشت سالگی انتشار شازده کوچولو؛
کاش بزرگترها از شازده کوچولو سردرمیآوردند
شاهکار خود را به آدم بزرگها نشان دادم و از ایشان پرسیدم که آیا از نقاشی من می ترسند؟ در جواب گفتند: چرا بترسیم ؟ کلاه که ترس ندارد. اما نقاشی من شکل کلاه نبود تصویر مار بوآ بود که فیلی را هضم می کرد آن وقت من توی شکم مار بوآ را کشیدم تا آدم بزرگها بتوانند بفهمند. آدم بزرگها همیشه نیاز به توضیح دارند.
-
نوشتاری در باب جایگاه دین در رمان انقلاب اسلامی؛
رمان دینی، تمام شعائر اسلامی و انقلابی را در خود دارد
ادبیات داستانی انقلاب ما در قالبهای مختلفِ رمان، داستان کوتاه، مینیمال و داستانک، محتوای دینی را بهخوبی پذیرفته است. بنابراین میتوان گفت رمان دینی، تمام شعائر اسلامی و انقلابی را در خود دارد.
-
نوشتاری در تحلیل تأثیرگذاری کارگاههای داستاننویسی:
چالش «نویسنده محوری» در آموزش داستاننویسی
«نویسنده محوری» از جمله ابتلائات جاری است که بر اساس آن «نویسنده» بودن شرطی کافی برای «منتقد»، «مدرس داستان نویسی»، «محقق و پژوهشگر ادبی» و «مدیر ادبی» بودن انگاشته میشود.
-
نوشتاری به مناسبت سالروز درگذشت عارف قزوینی؛
سعی جز در پی تکمیل معارف، غلط است
عارف قزوینی، شاعر اجتماعی دوره مشروطه بود که جهل و نادانی را مهمترین عامل تداوم حکومت استبدادی و بندگی و اسارت مردم میدانست.
-
نگاهی به دفتر هفتم کتاب «شاهنامه فردوسی» اثر مهر بهفر؛
موشکافی بیتهای شاهنامه فردوسی بر اساس معتبرترین تصحیحهای موجود
تصحیح تازهای که مهری بهفر در این مجموعه کتابها ارائه کرده، هر بیت را به دقت موشکافی کرده و برای اینکار، نسخههای متعددی را اعم از نسخه سن ژوزف، دستنویسهای موزه فلورانس و بریتانیا و برگردانهای مختلف زبانهای عربی و انگلیسی، مورد بررسی قرار داده است.
-
خردهروایتهایی از اختتامیه جایزه ادبی جلال آلاحمد؛
فرم، کاندیدا، بیوگرافی و دیگر هیچ!
اغلب اوقات، آدمی تا دهان باز نکند و افکارش را عرضه نکند، نمیفهمد جاهل است یا عالم. اگر مراسم اختتامیه همین یک فایده را داشته باشد، اینکه هیچ وقت خود را عقل کل نپندارم، مرا بس است.
-
روایتی از هفدهمین دوره آلجلال؛
ما جزو اولین گروهها بودیم!
استاد گروه هفتاد نفره ما داستان کوتاهیها، آقا داوود غفارزادگان بود. معلم با دانش و ریزبینی که مو را از ماست داستانت بیرون میکشید و «ف» نگفته میرفت فرحزاد!
-
نوشتاری به مناسبت زادروز غلامحسین ساعدی؛
پرداخت ماهرانه ساعدی به مسئله هویت در داستان «گاو»
غلامحسین ساعدی در برجستهترین اثرش یعنی داستان «گاو» که بارها دستمایه آثار اقتباسی سینمای ایران شده به زیبایی بحران هویت را به تصویر کشیده است.
-
نوشتاری به مناسبت زادروز محمدعلی جمالزاده؛
«یکی بود یکی نبود» ادبیات را میان مردم آورد
سیدمحمدعلی جمالزاده با «یکی بود یکی نبود توانست ادبیات را به میان مردم بیاورد و آغازگر سبک واقعگرایی شود.
-
نوشتاری به بهانه سالروز درگذشت ابوسعید ابوالخیر؛
گر کافر و گبر و بتپرستی باز آ
ابوسعید ابوالخیر از عارفان بزرگ اواخر قرن چهارم بود که عرفان و شعر را به زیبایی در هم آمیخت و از مروجان دوستی و مهربانی بود.
-
نوشتاری در باب ادبیات ژانر؛
خوانندگان ادبیات ژانر و پرسه در فراسوی مرزهای واقعیت
«ژانر»، گذشته از وسعت مفهوم و اندیشه آن، چیزی است که مخاطب میخواهد و به آن توجه نشان میدهد زیرا متنوعترین و رنگیترین نوع نوشتاری است که میتواند خاطر خواننده را جلب کند.
-
نوشتاری به مناسبت برگزاری هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر؛
شعر معاصر در حال قد کشیدن و بالیدن است
شعر امروز بهخصوص شعر انقلاب با وجود نسلی از شاعران جوان و باانگیزه در حال قدکشیدن و بالیدن است و با گذار از دوران آزمون و خطا، در حال پوستاندازی و تجدید حیات است.
-
نوشتاری به بهانه روز بزرگداشت خواجوی کرمانی؛
دارد سخن حافظ، طرز سخن خواجو
خواجوی کرمانی به نوعی در مضمونپردازی استاد و متقدم حافظ شیرازی بوده و در شعری منتسب به حافظ میخوانیم «استاد سخن سعدیست پیش همه کس اما/ دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو»
-
استاد دانشگاه تاشکند:
ایران همیشه سربلند بوده است و خواهد بود
جعفرمحمد ترمذی، شاعر ازبکستانی و عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران در یادداشتی به واکنش عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان واکنش نشان داد.
-
نگاهی به «میراث گناهکاران»؛
یک رمان ژانری همهکاره!
شاید بتوانیم بگوییم که رمان «میراث گناهکاران» نوشته محمدرضا بازدار بهنوعی تلفیقی از هر سه ژانر زیرمجموعه ادبیات گمانهزن است.
-
نوشتاری به مناسبت زادروز گلچین گیلانی؛
گلچینی که عاشق طبیعت بود
وصف طبیعت را میتوان از شاخصههای اصلی در اشعار گلچین گیلانی دانست که از مفاهیم انتزاعی عادی و رایج در توصیف طبیعت استفاده مطلوبی کرده است.
-
نوشتاری به مناسبت سالروز درگذشت صاحبنظری در حوزه دستور زبان؛
این رود چه زیباست ولی رود تجن نیست
خسرو فرشیدورد از استادان پیشکسوت دانشکده زبان و ادبیات فارسی و دارای دیدگاههای ویژه در حوزه دستور زبان بود که علاوه بر تالیفهای گسترده، اشعاری زیبا نیز از وی برجای مانده است.
-
یک پژوهشگر ادبی به مناسبت روز بزرگداشت رودکی:
غزل رودکیوار نیکو بُود
رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: بی هیچ تردیدی، غزلیات رودکی از نمونههای فاخر و ارجمند غزل فارسی است، چنانکه عنصری بلخی در ستایش شیوه غزلسرایی وی گفته است «غزل رودکیوار نیکو بُود/ غزلهای من رودکیوار نیست»
-
نوشتاری به مناسبت برپایی چهارمین همایش مولویپژوهی؛
مولوی فارسی را زبان ذوق و کشش میداند
هنگامی که سخن از ادبیات عرفانی در ایران میشود، باید از سرآمد شاعرانِ عارف، مولانا جلالالدین محمد بلخی یاد کرد که هم در عرصه ادب عاشقانه عرفانی بیمانند است و هم در عرصه ادب تعلیمیِ عرفانی.
-
نوشتاری به مناسبت یلدا؛
یلدا در شعر معاصر، فرصت مهرورزی و بازگشت به خویش است
در اشعار شاعران معاصر از شب یلدا به عنوان فرصتی برای بازگشت به خویشتن، مهرورزی و مردمداری، احسان، نیکوکاری، صله رحم و دستگیری از نیازمندان یاد شده است.
-
نوشتاری به بهانه سالروز درگذشت مولانا؛
دردیست غیر مردن کان را دوا نباشد
مولانا جلالالدین محمد بلخی، از مشهورترین شاعران پارسیگوی است که مثنوی معنوی خود را به گونهای از مشحون و مملو از آیات کلامالله سروده که این اثر لایق نام قرآن عجم شده است.
-
مروری بر کتاب مناجاتالغافلین؛
مناجات ما؛ مناجات غافلین
بعد از مطالعه کتاب «مناجاتالغافلین» اثر محمد مهدی رسولی، ممکن است مخاطب با خود بگوید، شاید این مناجاتها همان دعاهایی است که من از خدا میخواهم. نویسنده فقط آنها را اندکی اغراقآمیز و بانمک کرده تا نیش انتقاد با نوش طنز ممزوج شود.