یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
بازانديشي «لاكلائو» در ماركسيسم كلاسيك

كتاب «هژموني، دموكراسي و مردم» نوشته ارنستو لاكلائو به فارسي ترجمه شد. به گفته مترجم، لاكلائو پساماركسيستي است كه در مقالات اين كتاب نوعي بازانديشي در ماركسيسم كلاسيك را ارايه مي‌دهد._

حسام سلامت، يكي از دو مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را مجموعه مقالات لاكلائو درباره جريان چپ برشمرد.

وي به استقبال ايرانيان از انديشه لاكلائو به عنوان يك فيلسوف سياسي در دو سال اخير اشاره كرد و گفت: او متفكري پساماركسيست است و اهميت انديشه‌اش از اينجا نشات مي‌گيرد كه معتقد به تجديد نظر در بن‌انگاره‌هاي ماركسيسم كلاسيك، شناخته مي‌شود.

سلامت ادامه داد: لاكلائو كوشيد جريان چپ يا به زعم خودش، استراتژي سوسياليستي را به انديشه دموكراسي گره بزند. او از دموكراسي راديكال و پلورال سخن مي‌گويد. لاكلائو راهي را در پيش مي‌گيرد تا از طريق آن كل تفكر چپ را بر مبناي تعميق و گسترش دموكراسي در سويه‌هاي مختلف اجتماعي قرار دهد.

اين مترجم هر يك از مقالات اين كتاب را طرح همين ايده در سطوح مختلف برشمرد و گفت: يكي از دلايل استقبال از انديشه لاكلائو در ايران را مي‌توان طرح نظريه پوپوليسم از سوي او دانست.

به گفته سلامت، كتاب «هژموني، دموكراسي و مردم» تا پايان سال از سوي نشر روزبهان منتشر مي‌شود.

گفتني است اين كتاب با عنوان «هژموني و استراتژي سوسياليستي» از سوي نشر ثالث نيز در دست چاپ است و به ‌زودي منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط