سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
انتشار گزيده مقالات نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس

كتاب «چكيده مقالات نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس» به مناسبت برپايي اين همايش در روز 31 خرداد ماه منتشر شد. در اين اثر معرفي و گزيده‌‌اي از مقالات اين برنامه كه قرار است در آينده در قالب كتابي مجزا و كامل منتشر شوند، جاي دارند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه به كوشش دبيرخانه همايش تاريخ مجلس و از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي تدوين شده است. 

در اين مجموعه علاوه بر عنوان مقاله و نويسنده آن، سمت‌ها و عناوين اداري نويسندگان و پژوهشگران، مختصري از مقاله و تعدادي از كليدواژه‌هاي پژوهش براي شناسايي اثر و دايره تحقيق آن عنوان شده‌اند كه مي‌توانند راهنماي مناسبي براي پژوهش‌ها آتي باشند.

در بخشي از مقدمه اين كتاب كه به قلم حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي و رييس همايش تاريخ مجلس نوشته شده، آمده است: «گذار از دولت سنتي و طايفه‌اي به دولت مدرن، همزمان با تغييرات پديدآمده در نظام اجتماعي و اقتصادي جامعه ايراني و نيز رشد آگاهي‌هاي سياسي و اجتماع در ميان توده و همچنين تغيير كاركرد دين و فعال شدن آن در عرصه اجتماع و توجه دين به خواست‌ها و مطالبات تازه و ده‌ها عامل ديگر سبب شد تا انقلاب مشروطه پديد آيد. اين انقلاب و تحول، به رغم دشواري‌هايي كه در جريان پديد آمدنش به پيدايي آمد و نيز اشتباهات و خطاهاي جدي، زمينه را براي نوعي تغيير در نظام كهن به ويژه نظام سياسي فراهم كرد. الزامات ناشي از آن در عرصه فكر، سبب شد تا قشرهاي فكور جامعه از جمله روحانيون و روشن‌فكران تلاش كنند تا اين تغييرات را تبيين و توجيه كرده و نهادينه كنند...»

در اين اثر گزيده مقالاتي نظير مجلس پانزدهم و قرارداد قوام سادچكيف(عليرضا علي صوفي)، مجلس چهاردهم و بحران آذربايجان(محمدرضا محمدقليزاده)، ارباب كيخسرو؛ نماينده زرتشتيان در يازده دوره مجلس شوراي ملي(سيامك مرزبان ـ سميه محمدي)، مجلس و مدرنيزاسيون؛ از دوره پنجم تا هشتم شوراي ملي(علي اكبر مسگر)، حزب دموكرات ايران و انتخابات دوره پانزدهم مجلس شوراي ملي در همدان(ابوالفتح مومن)، تاريخچه قانون‌گذاري در در ايران(احمدرضا نائيني)، فلسفه درج تاريخ 1280 خورشيدي در ماده 989 قانون مدني(احمدمرضا نائيني)، مجلس پنجم و جمهوري‌خواهي رضاخان(زهرا موسيوند و پارلمان اسلامي از ديدگاه مدرس(عباس نصر) جاي دارند. 

دبيري اين نشست را علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس و رحيم نيك‌بخت، پژوهشگر حوزه تاريخ برعهده داشتند. 

به گفته علي ططري در مدتي حدود 50 روز كه فراخوان اين همايش اعلام شد، حدود 140 مقاله در موضوعات و محورهاي عنوان شده تاريخ مجلس به اين دبيرخانه ارسال شدند كه از اين ميان 135 مقاله پذيرش شدند كه قابليت ارايه در همايش را داشتند. از اين ميان 10 مقاله برتر به دليل فرصت محدود برپايي نشست، براي عنوان شدن در روز همايش برگزيده شدند.

همچنين قرار شد تمامي مقالات اين همايش به زودي در قالب كتابي مجزا از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي چاپ و منتشر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط