چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
ثروتیان: عطار، بزرگ‌ترین معلم اخلاق است

بهروز ثروتیان، مصحح متون کهن و پژوهش‌گر، عطار را بزرگ‌ترین معلم اخلاق در جهان می‌داند و معتقد است حکایت‌های عطار که با زبانی طنزگونه و رمزآلود نوشته شده‌اند، نتیجه‌های اخلاقی و اجتماعی مهمی در باطن دارند و در اصل برای تزکیه نفس آدمی نوشته شده‌اند./

ثروتیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره زبان طنز و رمزآلود در آثار عطار، گفت: عطار برای هدایت سالکان طریقت به زبان رمز و آمیخته با طنز سخن گفته است. داستان‌ها و حکایت‌های او همگی چندلایه اند و خود در جایی گفته است: «ظاهر آثار من برای اهل ظاهر و باطن آن برای اهل باطن است.»

وی به حکایت‌های عطار که موضوعات گوناگون جامعه را در بر می‌گیرد اشاره و تصریح کرد: مسائل اجتماعی، پادشاهان، زنان، خردمندان و به ویژه مجانین‌العقلا موضوع حکایت‌های عطار را تشکیل می‌دهند که همگی زبان طنزآلود و رمزگونه دارند.

نویسنده کتاب «طن‍ز و رم‍ز در ال‍ه‍ی‌ن‍ام‍ه» توضیح داد: هدف اصلی عطار بیان اندیشه‌های عرفانی است. او چون خواجوی کرمانی و حافظ، با صوفی‌گری مخالف و اهل عرفان است. بر همین اساس در ارتباط با صوفیان اغلب حکایت‌هایی رمزگونه و گاه آمیخته با طنز نوشته است.‌

وی در ادامه تاکید کرد: بیشترین طنزهای عطار در «الهی‌نامه» و درباره مجانین‌العقلا است که حکایت‌هایی را به طنز از زبان آن‌ها نقل کرده است. این طنزها علاوه بر مفرح و لذت‌بخش بودن، نتیجه‌های اجتماعی و اخلاقی بسیاری را در بر دارند.

ثروتیان افزود: حکایت‌های عطار برای تزکیه نفس آدمی با زبان طنز نوشته شده‌اند. می‌توان گفت عطار بزرگ‌ترین معلم اخلاق و عرفان در جهان است. شعر او جهان‌بینی ما را تغییر می‌دهد و حقیقت زندگی را نمایان می‌سازد.

وی در پایان یادآور شد: در حقیقت، عطار با زبان طنز و رمزآلود خود در باطن، اهل سلوک و عرفان را به سوی مبداء حقیقی هدایت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط